...na świecie w swojej klasie; wszystkie trzy zostały przedstawione jako wersje seryjne.
Polo spalające 3,3 litra
Nowe Polo BlueMotion (55 kW/75 KM) ze średnim zużyciem zaledwie 3,3 litra na 100 kilometrów (emisja CO2 87 g/km) awansuje – jest najoszczędniejszym pięcioosobowym autem na świecie. W porównaniu z tradycyjnym Polo TDI 75 KM emisje dwutlenku węgla zostały zredukowane o 20 procent, a zużycie paliwa – dzięki technologii BlueMotion i nowemu silnikowi 1,2 litra TDI – zmniejszyło się o 0,9 litra. Dojazd do pracy, wyjazd na urlop czy weekend nie będzie nadwyrężał portfela. O tankowaniu można prawie zapomnieć, ponieważ 45-litrowy zbiornik Polo BlueMotion pozwala na przejechanie 1.363 kilometrów. Polo BlueMotion, który w razie potrzeby może rozwinąć prędkość 173 km/h, pojawi się na rynku na początku 2010 roku.
Golf ze zużyciem 3,8 litra
Na równie niskim poziomie, tak jak w przypadku Polo, utrzymują się koszty poruszania się nowym Golfem BlueMotion (77 kW/105 KM). Dzięki zużyciu zaledwie 3,8 litrów oleju napędowego (99 g/km CO2) jest to najoszczędniejsze auto w swojej klasie na świecie. Teoretyczny zasięg na jednym baku w tym przypadku wynosi 1.447 kilometrów
(zbiornik 55 litrów).
Najoszczędniejszy Golf w historii napędzany jest nowym, cichym silnikiem wysokoprężnym z turbosprężarką i Common Rail. Czterocylindrowa, czterozaworowa jednostka napędowa rozwija maksymalny moment obrotowy 250 Nm już przy 2.000 obrotów. Z takimi parametrami Golf BlueMotion przyspiesza do 100 km/h w zaledwie 11,3 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 190 km/h. Nowy Golf BlueMotion będzie dostępny w salonach pod koniec tego roku.
Passat zużywający 4,4 litra paliwa
Prawdziwie rekordowy jest zasięg nowego Passata BlueMotion. Przy średnim zużyciu zaledwie 4,4 litra oleju napędowego (114 g/km CO2) dzięki 70-litrowemu zbiornikowi może on przejechać 1.591 kilometrów! Takim wynikiem nie może się pochwalić aktualnie żaden samochód na świecie w tej klasie wielkości. Jego silnik TDI z Common Rail o mocy 77 kW/105 KM jest taki sam, jak w Golfie BlueMotion. O potencjale, jaki tkwi w tej jednostce i o właściwościach aerodynamicznych Passata świadczą jego doskonałe osiągi jezdne: prędkość maksymalna 193 km/h, przyspieszenie od zera do 100 km/h – 12,5 sekundy.
TDI + Start-Stop + rekuperacja
Do technologii BlueMotion w tych trzech superoszczędnych autach należy pakiet różnych nowoczesnych komponentów i rozwiązań. Podstawą ekstremalnie niskiego zużycia paliwa
i wartości emisji są nowe silniki TDI z Common-Rail ze zmodyfikowanym oprogramowaniem sterowania silnikiem i obniżoną prędkością obrotową biegu jałowego. Za przeniesienie siły odpowiedzialne są pięciobiegowe skrzynie biegów z dłuższymi przełożeniami. Informacja
o zalecanej zmianie biegu wyświetlana na zegarach dba, aby modele BlueMotion zawsze poruszały się na biegu najbardziej optymalnym pod kątem zużycia paliwa.
Do rozwiązań BlueMotion należy także odzysk energii przy hamowaniu (rekuperacja), system Start-Stop (automatyczne wyłączenie silnika, na przykład na czerwonym świetle), opony zoptymalizowane pod kątem tarcia, wyjątkowo lekkie i aerodynamiczne obręcze kół, aerodynamiczne udoskonalenia nadwozia, czy obniżone zawieszenie. Ponadto nowe modele BlueMotion różnią się od pozostałych pewnymi modyfikacjami stylistycznymi i zindywidualizowanym wnętrzem. Volkswagen – co jest wyraźną zmianą trendu – po raz pierwszy w modelach BlueMotion przy dynamicznych modyfikacjach stylistycznych powiązał trwałość ze sportowym charakterem. Golf i Passat mają zderzaki i progi pochodzące z awangardowego programu R Line; Polo wyróżnia się między innymi całkiem nową formą osłony chłodnicy i specjalnymi felgami ze stopu metali lekkich. Polo i Passat Variant posiadają ponadto specjalny spojler na tylnej pokrywie.