Wyjątkowa efektywność i niska emisja szkodliwych substancji: wprowadzone przez Volkswagena silniki TSI rozpoczęły nowy rozdział w historii silników benzynowych. Nowa jednostka 1.2 TSI konsekwentnie podąża drogą inteligentnej redukcji pojemności skokowej i przenosi przyszłościową technologię na jeszcze mniejsze silniki.
Aby TSI o pojemności 1.2 litra z bezpośrednim wtryskiem benzyny, mimo stosunkowo niewielkiej pojemności skokowej, nie pozostawał w tyle za większymi silnikami pod względem mocy i momentu obrotowego, wyposażono go w turbosprężarkę. Dzięki niej maksymalny moment obrotowy 175 Nm jest dostępny już przy 1.550 obr./min. Nowe Polo z tą jednostką przyspiesza do 100 km/h w 9,7 sekundy, prędkość maksymalna wynosi 190 km/h, a średnie zużycie paliwa zaledwie 5,3 l/100 km.
Udoskonalanie małych, lecz mocnych silników z tej serii polega między innymi na optymalizacji pod względem tarcia i konsekwentnemu dążeniu do obniżenia masy, które nie ogranicza się tylko do zastosowania aluminiowego korpusu silnika. Ponadto zupełnie nowe dostrojenie bezpośredniego wtrysku zapewnia równomierny rozwój siły, niskie zużycie paliwa i niewielką emisję CO2. Zalety te znalazły uznanie już u „większego brata” – 1.4 TSI, który od 2006 roku, przez trzy kolejne lata wyróżniany był prestiżowym tytułem „Engine of the Year”.