...wyjątkowo oszczędne, ze sportową stylistyką, pozycjonowane między Scirocco a Passatem CC. Technicznie osiągnięcie tych wartości było możliwe dzięki połączeniu najnowocześniejszych technologii: oszczędnego silnika TSI o mocy 110 kW/150 KM, silnika elektrycznego (20 kW/27 KM) i 7-biegowej przekładni dwusprzęgłowej DSG. Ten samochód koncepcyjny po raz kolejny pokazuje, że przyszłe auta hybrydowe Volkswagena będą nie tylko oszczędne – ważne będą również sportowy charakter i przyjemność z jazdy. Jeszcze w pierwszej połowie tego roku Volkswagen wprowadzi na rynek pierwszy hybrydowy model – SUVa ze stałym napędem na wszystkie koła. New Compact Coupe pokazuje tymczasem, jak będzie wyglądać pod względem technicznym i optycznym, napędzana na przednią oś, hybrydowa wersja Volkswagena klasy kompaktowej.
Napęd hybrydowy – silniki TSI i elektryczny wraz z DSG
Prezentowany samochód studyjny jest napędzany nowoczesnym, innowacyjnym zespołem silników. Jako jednostkę benzynową Volkswagen zastosował czterocylindrowy wariant silnika TSI. Bezpośredni wtrysk, turbodoładowanie i chłodnica powietrza doładowującego z pojemności skokowej tylko 1,4 litra uzyskują tutaj moc 110 kW/150 KM. To downsizing w czystej postaci. Swoją ekstremalną wytrzymałość technologia TSI zaprezentowała w licznych imprezach sportowych, między innymi na najbardziej wymagającym torze wyścigowym świata - na legendarnej Pętli Północnej niemieckiego toru Nürburgring. Od momentu prezentacji pierwszego silnika TSI już ponad 3,5 miliona samochodów posiada te cztero- i sześciocylindrowe jednostki z wysokim momentem obrotowym.
TSI w New Compact Coupe już przy niskich prędkościach obrotowych przekazuje na przednie koła moment obrotowy 240 Nm. Moc tego modelu może być jeszcze większa: między TSI a efektywną, 7-biegową skrzynią DSG wbudowano silnik elektryczny, który z jednej strony pozwala na jazdę tylko „na prąd“ - bez emisji szkodliwych substancji, z drugiej strony w dużym stopniu wspomaga TSI. Silnik elektryczny rozwija moc 20 kW/27 KM. Podczas tak zwanego „boostowania“ – na przykład przy przyspieszaniu podczas wyprzedzenia – moc i moment obrotowy obu silników uzupełniają się. Silnik elektryczny jest zasilany baterią litowo – jonową (1,1 kWh), umieszczoną z tyłu samochodu. Podczas jazdy „na prąd” TSI jest nie tylko wyłączany, lecz również odłączany sprzęgłem oddzielającym, aby uniknąć strat na skutek hamowania silnikiem.
TSI zostanie oddzielony od przekładni również w przypadku, gdy kierowca tylko zdejmie nogę z gazu. Tak zwane „szybowanie“ jest możliwe nawet przy większych prędkościach, również na autostradzie. Dzięki wyeliminowaniu strat w wyniku hamowania silnikiem New Compact Coupe „toczy“ się bardzo długo. A to, przy odpowiednim stylu jazdy, ma bezpośredni wpływ na zmniejszenie zużycia paliwa.
Przy hamowaniu silnik elektryczny – pracujący w tym przypadku jak prądnica – odzyskuje energię kinetyczną, która jest magazynowana w baterii litowo – jonowej. Naturalnie NCC, tak jak nowe modele BlueMotion Volkswagena, wyposażony jest w system Start-Stop, który zmniejsza spalanie szczególnie w ruchu miejskim i podczas jazdy w korkach.
Wygląd zewnętrzny – stylistyka i wymiary
Wyjątkowe połączenie elegancji i dynamiki widoczne jest w stylistyce pokrytego metalicznym, srebrnym lakierem coupe. Klaus Bischoff, szef designu marki Volkswagen skomentował wygląd NCC następująco: „Design coupe to najwyższa klasa projektowania samochodów. Przy użyciu kilku precyzyjnych linii i trójwymiarowych płaszczyzn uzyskaliśmy typową dla Volkswagena ponadczasową dynamikę i purystyczną elegancję.“
Przód nadwozia: przód New Compact Coupe sprawia wrażenie pewnego siebie i skupionego. Ponadto poziome prowadzenie linii z wbudowanymi reflektorami bi-ksenonowymi, diodowymi światłami dziennymi i kierunkowskazami podkreśla szerokość nadwozia. Reflektory, będące technicznym dziełem sztuki sprawiają, że studyjne auto jest niepowtarzalne zarówno w dzień, jak i w nocy.
Sylwetka: cechy stylistyczne, charakterystyczne dla wszystkich nowych Volkswagenów, tworzą kolejną interpretację DNA designu w sylwetce eleganckiego i jednocześnie sportowego coupe. Najlepszym przykładem może być charakterystyczna linia tornado oraz mocno zaznaczone łuki nadkoli. Przecinają one główną powierzchnię dużych, homogenicznych płaszczyzn i stwarzają wrażenie potężnej dynamiki. Wrażenie to uzupełnia wyjątkowa grafika bocznych okien.
Tył: tylna część New Compact Coupe została wykonana w sposób podkreślający siłę, drzemiącą w tym aucie. Dominują tutaj czyste płaszczyzny i wyjątkowe „barki“. W górnej części pokrywy bagażnika wyprofilowana została krawędź obrysowa, która redukuje zawirowania powietrza i wpływa na doskonałą aerodynamikę samochodu. Zakończenie od dołu stanowi wystylizowany dyfuzor.
Wymiary: New Compact Coupe ma długość 4,54 metra, szerokość 1,78 metra i wysokość 1,41 metra. Ten stosunek dużej szerokości i niskiej wysokości podkreśla dynamiczny charakter Volkswagena. Duże są również: rozstaw kół (z przodu 1,53 metra; z tyłu 1,54 metra) oraz rozstaw osi (2,5 metra).
Wnętrze – ergonomia i wymiary
New Compact Coupe jest czteroosobowym samochodem, oferującym wysoki komfort podczas długich podróży wszystkim pasażerom siedzącym w sportowych, pokrytych jasną skórą fotelach (odcień Berry White). W tym samym kolorze utrzymana jest dolna część kokpitu, części konsoli środkowej i poszycie drzwi. Jako kontrast wprowadzono ciemniejszy odcień (Grigio Quarz) wszystkich pozostałych powierzchni (z wyjątkiem aplikacji i elementów obsługowych).
We wnętrzu Volkswagen daje poczucie największej przestronności w swojej klasie. Odpowiednio duża, mimo niskiego nadwozia, jest odległość między siedziskami a dachem (z przodu i z tyłu) oraz przestrzeń wokół nóg z tyłu. Do 380-litrowego bagażnika tego coupe można bez problemu włożyć bagaż czterech osób.
Natychmiast po otwarciu drzwi zauważalne jest źródło wielkich sukcesów marki Volkswagen – wyjątkowa perfekcja w każdym detalu oraz łatwa, logiczna obsługa. Nowa sportowa, wielofunkcyjna kierownica jest najważniejszym punktem interakcji człowiek - maszyna. Intuicyjnie prawa ręka opada na dźwignię selekcyjną 7-biegowej DSG, przed nią na tablicy obsługowej umieszczone są nowe elementy sterujące automatyczną klimatyzacją Climatronic oraz 8-calowy ekran dotykowy nowych systemów radiowych i nawigacji. Tablica obsługowa konsoli środkowej jest lekko pochylona w stronę kierowcy. Okrągłe, otoczone chromem, zegary są optymalnie widoczne. Między nimi znajduje się komputer pokładowy i dodatkowy wskaźnik nawigacji.
Tylną część wnętrza zaprojektowano w stylu Gran Tourismo. Pasażerowie siedzą na dwóch wygodnych, sportowych fotelach. Między nimi znajduje się dalszy ciąg konsoli środkowej, która w tylnej części posiada elementy regulacji klimatyzacji, rozkładany podłokietnik i schowek. Wykończenie wnętrza i jakość materiałów pozwalają całkowicie zapomnieć, że New Compact Coupe jest samochodem koncepcyjnym.