...ze stratą 10 minut i 6 sekund znajduje się duet Nasser Al-Attiyah/Timo Gottschalk (Q/D). Mark Miller/Ralph Pitchford (USA/ZA) w trzecim Race Touaregu zajmują kolejne miejsce ze stratą 28 minut i 19 sekund do prowadzących.
Na wąskich, górskich drogach z La Serena do Santiago były rajdowy mistrz świata Carlos Sainz czuł się doskonale. Kamieniste podłoże, ciasne zakręty, częste i nagłe hamowanie – te warunki bardziej przypominały rajdowe mistrzostwa świata, niż pustynny maraton. Sainz wygrał dziesiąty etap „Dakaru” w Race Touaregu z przewagą 28 sekund nad Stephane Peterhanselem/Jean-Paul Cottretem (F/F) jadącymi BMW X-raid. Drugim przeciwnikiem w walce o zwycięstwo etapowe był kolega z zespołu Volkswagena – Mark Miller, który utrzymywał się na prowadzeniu przez 148 z 238 kilometrów. Amerykanin na metę dojechał jako trzeci, tuż przed Nasserem Al-Attiyah.
Po dziesięciu z czternastu etapów, w klasyfikacji generalnej Rajdu Dakar trzy Volkswageny zajmują czołowe pozycje ze znaczną przewagą nad rywalami. Czwarta załoga Stephane Peterhansel/Jean-Paul Cottret (F/F) jadąca BMW X-raid ma 2 godziny, 14 minut i 20 sekund straty do lidera.
Po wyścigu powiedzieli:
Kris Nissen (Dyrektor Volkswagen Motorsport)
"Dzisiejszy etap przypominał odcinek specjalny znany z rajdów krótkodystansowych. Zmieniliśmy ustawienia samochodów oraz wybraliśmy odpowiednią charakterystykę amortyzatorów ZF Sachs. Dzięki temu Race Touaregi były bardzo zwrotne i szybkie. Gratuluję nie tylko kierowcom, lecz także pilotom. Możemy być bardzo zadowoleni z wyników, nie wolno jednak zapominać, że do celu jeszcze daleka droga.”
#300 – Giniel de Villiers, 11. miejsce w klasyfikacji dnia, 7. w klasyfikacji generalnej
"Bardzo ładny odcinek specjalny z wieloma fragmentami szutrowymi, który sprawił mi wiele radości. Naszą stratę czasową można łatwo wytłumaczyć. Na początku odcinka czekałem, aż kolega z zespołu Mark Miller nas wyprzedzi, aby w razie potrzeby mu pomóc. To były pierwsze cztery minuty. Uszkodzenie opony kosztowało kolejne dwie, a potem musieliśmy jechać w tumanie kurzu za Stephane Peterhanselem.”
#303 – Carlos Sainz, 1. miejsce w klasyfikacji dnia, 1. w klasyfikacji generalnej
"Odcinek specjalny, który bardzo nam odpowiadał, był podobny do tych z rajdowych mistrzostwach świata. Ciasne zakręty i wyjątkowo śliskie fragmenty – dzisiaj można było o wiele więcej stracić, niż zyskać. Mimo to znaleźliśmy dobry rytm. Szybko udało nam się dołączyć do startującego przed nami Nassera Al-Attiyah, ale w tumanie kurzu nie mogliśmy go wyprzedzić.”
#305 – Mark Miller, 3. miejsce w klasyfikacji dnia, 3. w klasyfikacji generalnej
”Zasadniczo takie rodzaje odcinków specjalnych mniej mi leżą, niż odcinki z długimi fragmentami po piasku. Mimo to jechaliśmy dobrym tempem. Krótko przed startem rozmawiałem z kolegą z zespołu Carlosem Sainzem, który dał mi kilka cennych wskazówek. Myślę, że to pomogło nam dojechać na trzecim miejscu.”
#306 – Nasser Al-Attiyah, 4. miejsce w klasyfikacji dnia, 2. w klasyfikacji generalnej
”Dzisiaj otwierałem trasę, co wcale nie było dobre. Wiedziałem, że mojemu koledze z zespołu Carlosowi Sainzowi trudno będzie wyprzedzić w kurzu, mogliśmy więc kontrolować stratę czasu. Czwarta pozycja daje nam pewną korzyść przed jutrzejszym dniem, z etapem fragmentami przypominającym odcinki rajdowych mistrzostw świata. Trzy startujące przed nami samochody przetrą nam trasę – tak, jak my dzisiaj przecieraliśmy.”
Czy wiecie, że ...
... zwycięstwo etapowe Nassera Al-Attiyah dziewiątego dnia „Dakaru” było już 110., a wczorajsze Carlosa Sainza – 111. zwycięstwem Race Touarega w maratonach rajdowych? Do dziś Volkswagen wygrał Race Touaregiem 35 etapów „Dakaru”. Łącznie kierowcy pokonali do tej pory 212 etapów w różnych rajdach. W ten sposób udział Volkswagena w zwycięstwach etapowych wynosi około 52 procent.
... rajdowe ciężarówki Volkswagena z numerami startowymi 521 i 526 wiozą łącznie 1,4 tony części zamiennych dla Race Touaregów i dodatkowo 1,6 tony narzędzi i najbardziej potrzebnego ekwipunku? Samochody te są formalnie zgłoszonymi uczestnikami w klasyfikacji samochodów ciężarowych i dlatego jadą tą samą trasą rajdu. W razie awarii lub wypadku mogą wesprzeć załogi Race Touaregów na trasie sprzętem, materiałem i ludzką siłą.
Kolejny etap…
Dziś: 11. etap, Santiago (RCH) – San Juan (RA).{break}
Drugi przejazd przez Andy będzie obfitował w zapierające dech w piersiach krajobrazy, jednak od kierowców i pilotów wymagana jest pełna koncentracja. Obok odcinków szutrowych na trasie są też fragmenty z miękkim, przypominającym puder piaskiem. To wyjątkowe podłoże nazywane jest przez miejscowych „Guadal”.