W obowiązującej od 1997 roku procedurze oceniano odporność na zderzenia czołowe i boczne oraz brano pod uwagę ochronę pieszych. Na początku ubiegłego roku poszerzono zakres testów, zaostrzone zostały także kryteria oceny. Golf został ponownie przebadany i uzyskał doskonałe wyniki we wszystkich czterech kategoriach (ochrona dorosłych pasażerów, ochrona dzieci, ochrona pieszych, systemy zwiększające bezpieczeństwo i wspomagające kierowcę). Bestseller z Wolfsburga otrzymał po raz kolejny pięć gwiazdek uzyskując 103 punkty, co przyniosło mu tytuł „Najbezpieczniejszego samochodu 2009 roku”. Nowym, zaostrzonym testom zderzeniowym EuroNCAP poddane zostały łącznie 33 samochody.
W bardziej surowej procedurze oceny uwzględniono także elektroniczne systemy zwiększające bezpieczeństwo i wspomagające kierowcę, które pozwalają zapobiegać ciężkim obrażeniom i wypadkom. Golf gwarantuje maksimum bezpieczeństwa, na polskim rynku standardowo wyposażony jest m.in. w zestaw siedmiu poduszek powietrznych, na który składają się czołowe i boczne poduszki dla kierowcy i pasażera z przodu, kolanowa poduszka kierowcy oraz kurtyny powietrzne. Wśród seryjnych systemów znajdują się: ABS ze wspomaganiem hamowania, system zapobiegający poślizgowi kół napędowych przy ruszaniu (ASR), elektryczna blokada mechanizmu różnicowego (EDS), układ zapobiegający poślizgowi kół podczas hamowania silnikiem (MSR) oraz mocowanie Isofix dla dwóch fotelików dziecięcych na tylnej kanapie. Ponadto w ESP seryjnie wyposażone są Golfy z przekładnią DSG lub napędem 4Motion oraz wersje BlueMotion Technology, GTI, GTD i R.
Volkswagen Golf spełnia nie tylko europejskie standardy bezpieczeństwa. W 2008 roku ten kompaktowy samochód otrzymał prestiżowe wyróżnienie „Top Safety Pick” przyznawane przez niezależny amerykański instytut ds. bezpieczeństwa „Insurance Institute for Highway Safety” (IIHS). Testy prowadzone przez tą organizację obejmują zderzenie czołowe przy prędkości 40 mph (64 km/h) i zderzenie boczne przy prędkości 31 mph (50 km/h) z przesuwną barierą, której forma odpowiada przodowi samochodu typu SUV. Ponadto przebadano również zachowanie się siedzeń podczas uderzenia w tył nadwozia.