W całej Europie zalicza się do piątki najczęściej kupowanych samochodów tej klasy. Dotychczas sprzedano 1,13 milionów egzemplarzy tego modelu. W Lipsku zadebiutowało również siedem nowych Volkswagenów: Sharan, Touareg, Polo GTI, Cross Polo, Cross Golf, Amarok i T5 4MOTION.
Nowy Touran został uroczyście odsłonięty podczas konferencji prasowej na stoisku Volkswagena. Zaprojektowana w dużej części od podstaw kolejna generacja tego samochodu podąża drogami wytyczonymi przez DNA designu Volkswagena. Sześć nowych silników benzynowych i wysokoprężnych Tourana osiąga poziom spalania i emisji spalin do niedawna jeszcze niedostępny dla vana.
Pod względem technicznym nowoczesne systemy, takie jak system sterujący światłami Dynamic Light Assist oraz nowy Park Assist, pozwalający na prawie automatyczne parkowanie wzdłuż i prostopadle do krawędzi drogi, wykraczają poza granice tej klasy aut. Pod względem ekologicznym na uwagę zasługuje Touran TDI BlueMotion Technology (77 kW/105 KM) - ze średnim spalaniem 4,6 l/100 km (emisja CO2 121 g/km), który osiąga najlepsze wyniki wśród siedmioosobowych vanów.
Nowością w ofercie silników jest nowoczesna, najmniejsza jednostka benzynowa – 1.2 TSI z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem o mocy 105 KM. Silnik ten rozwija, już przy prędkości obrotowej niewiele wyższej od biegu jałowego, moment obrotowy aż 175 Nm, przy tym zużywa średnio tylko 6,4 l paliwa/100 km (149 g/km CO2). Alternatywnie wariant ten jest dostępny także z BlueMotion Technology oraz z należącymi do pakietu systemami Start – Stop i rekuperacji. W tym przypadku średnie zużycie paliwa i emisja CO2 obniżają się do 5,9 l/100 km i 139 g/km.
Wysoką efektywnością mogą pochwalić się wszystkie z ośmiu silników (spektrum mocy od 66 kW/90 KM do 125 kW/170 KM). Wszystkie z nich mają doładowanie i bezpośredni wtrysk oraz realizują założenia strategii zmniejszania pojemność skokowej, emisji substancji szkodliwych oraz zużycia paliwa. Wszystkie nowe Tourany spełniają wymagania normy emisji spalin Euro5.
Podstawową wersją wyposażenia jest wersja Trendline, która obejmuje takie elementy jak klimatyzacja, radio z CD i funkcją MP3, elektrycznie otwierane i zamykane okna we wszystkich czterech drzwiach, eleganckie chromowane wstawki dekoracyjne i światła do jazdy w dzień. Bardziej ekskluzywny jest Touran Comfortline dysponujący m.in. czujnikiem światła i deszczu, automatycznie przyciemnianym lusterkiem wewnętrznym, pochłaniającymi światło szybami bocznymi, komfortowymi fotelami z przodu, składanymi stolikami dla drugiego rzędu siedzeń i czarnym relingiem dachowym.
Najbardziej ekskluzywna wersja modelu to Touran Highline. Tutaj wyposażenie Comfortline zostało uzupełnione m.in. sportowymi przednimi fotelami, automatyczną klimatyzacją, wskaźnikiem wielofunkcyjnym z kolorowym wyświetlaczem, kierownicą pokrytą skórą, z przyciskami wielofunkcyjnymi, tapicerką z Alcantary i tkaniny, 16-calowymi kołami ze stopu metali lekkich, srebrnym relingiem dachowym i reflektorami przeciwmgielnymi otoczonymi chromowanymi pierścieniami.
Po raz pierwszy w Touranie montowany jest nowy system radia z nawigacją RNS 315 z ekranem dotykowym. Ponadto do dyspozycji jest wiele nowych, opcjonalnych elementów wyposażenia, takich jak ogromny panoramiczny dach, kamera Rear View (seryjna w połączeniu z radiem i nawigacją RNS 510) lub adaptacyjna regulacja zawieszenia DCC. Nowością w Touranie jest również Light Assist – automatyczne sterowanie światłami drogowymi dla standardowych reflektorów.
Silniki TDI i TSI
Paleta czterocylindrowych silników z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem spełnia wszystkie życzenia dotyczące jednostek napędowych. Silniki benzynowe to trzy jednostki TSI. Najmniejszym z nich jest silnik 1.2 TSI o mocy 77 kW/105 KM. Z poprzedniej generacji przejęte zostały dwa 1.4 TSI. Mają one moc 103 kW/140 KM i 125 kW/170 KM. Seryjnie wersja 170 KM jest połączona z 7-biegową przekładnią dwusprzęgłową. Dla TSI o mocy 140 KM można zamówić też ekstremalnie szybką automatyczną skrzynię biegów za dopłatą.
Nowością w segmencie jest podwójnie doładowywany (turbosprężarką i kompresorem) silnik na gaz ziemny. TSI EcoFuel zużywa średnio zaledwie 4,7 kilograma gazu ziemnego (CNG) na 100 kilometrów, co odpowiada emisji CO2 na poziomie 128 g/km. Z opcjonalną 7-biegową przekładnią dwusprzęgłową (taka kombinacja jest niespotykana wśród vanów) zużycie paliwa zmniejsza się do 4,6 kg/100 km, a emisja CO2 do 125 g/km.
Program silników uzupełniają cztery nowe turbodiesle – wszystkie z efektywnie i spokojnie pracującym bezpośrednim wtryskiem Common Rail. Mimo iż wartości dotyczące mocy są takie same, jak w przypadku silników poprzedniej wersji modelu, są to całkowicie nowe TDI. Volkswagen wprowadził w nich rozwiązania pozwalające znacznie zredukować spalanie. Najmniejszym silnikiem TDI jest czterocylindrowa jednostka o pojemności 1,6 litra i mocy 66 kW/90 KM.
Zużywa ona średnio 5,1 litra, co oznacza redukcję spalania w porównaniu z poprzednikiem o 0,9 litra na 100 km. Drugim z kolei silnikiem jest również jednostka o pojemności 1,6 litra dysponująca mocą 77 kW/105 KM. Tego TDI można zamawiać z 7-biegową DSG lub z pakietem BlueMotion Technology (skrzynia 6-biegowa). Touran TDI dzięki BlueMotion Technology, ze zużyciem paliwa 4,6 l/100 km, jest najoszczędniejszym siedmioosobowym vanem na świecie. Dwa najmocniejsze TDI – 103 kW/104 KM i 125 kW/170 KM są silnikami 2-litrowymi. Także tutaj zmiana generacji pociągnęła za sobą oszczędność paliwa, nawet o 1,2 l/100 km. Silnik TDI 170 KM jest oferowany seryjnie z 6-biegową DSG, która dla wariantu 140 KM jest dostępna jako opcja.
Podobnie jak TDI o mocy 105 KM, także TDI 140 KM będzie można zamawiać pod koniec roku z pakietem BlueMotion Technology. W tym przypadku średnie zużycie paliwa wyniesie 4,8 l/100 km. Wszystkie Tourany, z wyjątkiem oferowanych seryjnie z DSG, będą wyposażone w 6-biegową manualną skrzynię biegów.
Stylistyka i funkcje nadwozia
Nowa stylistyka wyostrza charakter aktualnej generacji Tourana. Poza czterema drzwiami, każda część nadwozia tego vana otrzymała nową formę. Podobnie jak w większym Sharanie najnowszej generacji i jeszcze większym Multivanie dominują czysto podzielone, poziome linie. Przykładem może być przód: zderzak, osłona chłodnicy, pokrywa komory silnika, błotniki i reflektory nawiązują do DNA designu Volkswagena. Reflektory mogą być połączone z funkcją automatycznej aktywacji świateł drogowych Light. W przypadku zamówienia Tourana ze światłami bi-ksenonowymi w moduł reflektorów wbudowane będą nowe diodowe światła do jazdy w dzień i pozycyjne, składające się z dwunastu pojedynczych diod LED.
Nową formę otrzymał tył Tourana. Obok podzielonych poziomo płaszczyzn uwagę zwracają po raz pierwszy dwuczęściowe tylne światła. Rozciągają się one od błotników aż do tylnej klapy. Wyjątkowe „wnętrze” świateł pozwala na uzyskanie niepowtarzalnego wyglądu zarówno w nocy, jak i w dzień. Poza tym tylna pokrywa została zmodyfikowana pod względem aerodynamiki i funkcjonalności. Nowy spojler na krawędzi dachu zredukował zawirowania powietrza i przyczynił się między innymi do zmniejszenia współczynnika oporu powietrza cw z 0,32 do 0,29. Tylna klapa bagażnika, dzięki zoptymalizowanej kinematyce sprężyn gazowych opada teraz płynnym ruchem i zamyka się łatwiej. Powiększona tylna szyba poprawia widoczność.
Koncepcja i wyposażenie wnętrza – przemyślane w każdym szczególe
We wnętrzu prezentowanej w Lipsku nowej generacji Tourana zastosowano nowe materiały, zegary, aplikacje i elementy obsługowe. Wyposażenie obejmuje podświetlane na biało zegary i nowe trójramienne kierownice. W wersjach z DSG nowy kształt otrzymała również dźwignia selekcyjna. Zmodyfikowane zagłówki przy siedzeniach drugiego i trzeciego rzędu, które mogą być wsuwane w oparcia i nie utrudniają kierowcy widoczności do tyłu.
System pojedynczych siedzeń seryjnie pięcioosobowego, a na życzenie siedmioosobowego Tourana jest wyjątkowo ergonomiczny i pozwala na uzyskanie dużej zmienności wnętrza. Trzy umieszczone obok siebie siedzenia drugiego rzędu można przesuwać do przodu i do tyłu oraz złożyć kilkoma ruchami, zdemontować lub przesunąć w poprzek. Dzięki stosunkowo wysokiej pozycji siedzącej fotele te gwarantują dobre podparcie ud i co za tym idzie – doskonały komfort podczas długich podróży. Praktyczne są kieszenie i składane stoliki z uchwytami na kubki w oparciach fotela kierowcy i pasażera (od Comfortline), środkowy fotel, który może być wykorzystywany jako stół, schowki w podłodze przed siedzeniami drugiego rzędu i pod przednimi fotelami oraz duże kieszenie w drzwiach. Oparcie fotela obok kierowcy może być całkowicie pochylane, jeżeli potrzebna jest przestrzeń do przewożenia długich przedmiotów.
Optymalne wykorzystanie przestrzeni w Touranie obejmuje także bagażnik. Schowki w bocznej ścianie bagażnika i w podłodze pomieszczą przedmioty, które mają zwykle tendencję do przesuwania się po bagażniku. W celu lepszej ochrony wszelkiego rodzaju bagażu, boczne ściany bagażnika otrzymały nowy kształt i zostały wyłożone wykładziną dywanową.
W klasycznej, pięcioosobowej konfiguracji przedział bagażowy ma pojemność 695 litrów, maksymalna ładowność wynosi – w zależności od wersji – do 660 kilogramów. Po wyjęciu wszystkich siedzeń drugiego rzędu i wpuszczeniu w podłogę foteli trzeciego rzędu maksymalna pojemność wzrasta do 1.913 litrów, przy wersji pięcioosobowej po wyjęciu tylnich foteli – do 1.989 litrów.
Siedem nowych Volkswagenów
Równolegle Volkswagen zaprezentował w Lipsku Polo GTI, Cross Polo i Cross Golfa. Każdy z tych trzech modeli na swój sposób urozmaica świat motoryzacji i wprowadza świeży powiew do swoich segmentów.
Sensacją wśród pickupów jest europejska wersja nowego Amaroka stworzonego przez Volkswagen Samochody Użytkowe. Dotychczas pickupy tej wielkości były zawsze mocne, ale w zasadzie nigdy nie były oszczędne. Amarok zmienia ten trend, bowiem – w zależności od wersji – może spalać średnio od 7,5 litra na 100 kilometrów. Nowe wersje bestsellerowego, użytkowego Volkswagena T5 w wersji Transporter, Caravelle, Multivan i California dotychczas dostępne wyłącznie z napędem na przednią oś, teraz pojawią się jako warianty napędzane na wszystkie koła. Modele T5 4MOTION dostępne są z silnikami TDI o mocy 140 KM i 180 KM. W wersji 180-konnej po raz pierwszy biegi będą zmieniane automatycznie, dzięki nowej 7-biegowej DSG przeznaczonej dla wyjątkowo mocnych silników TDI.