Zasilane bio-gazem wyścigowe Scirocco R uzyskuje moc 275 KM. Emisja dwutlenku węgla w porównaniu w modelem zasilanym benzyną, została zredukowana o 80 procent.
„Wyścigami Scirocco R Cup Volkswagen otwiera nową erę markowych pucharów” – powiedział dyrektor Volkswagen Motorsport Kris Nissen. „Wprowadzamy w życie innowacyjne idee przyjaznego dla środowiska napędu, innowacyjne technologie i nowe zasady sportowe. W Hockenheim młodzi zdolni kierowcy spotkają się z profesjonalistami i prawdziwymi legendami sportu motorowego. To jest właśnie urok Scirocco R Cup. Jestem pewien, że pierwszy wyścig będzie udanym początkiem tego wyjątkowego pucharu.”
Napęd na biogaz i Push-to-pass: innowacyjne koncepcje
Volkswagen w pucharze Scirocco R, łączy odpowiedzialność za środowisko z oszczędnością i sportowymi osiągami. Źródłem energii jest paliwo odnawialne – biogaz, w 100 procentach wytwarzany z biomasy lub odnawialnych surowców. Podczas spalania biogazu, którego produkcja i logistyka są nieszkodliwe dla środowiska, uzyskiwana jest redukcja emisji dwutlenku węgla o co najmniej 80 procent w porównaniu z emisją powstającą podczas spalania konwencjonalnego paliwa ropopochodnego, bez konieczności rezygnacji z mocy.
Pucharowy Scirocco R napędzany jest dwulitrowym silnikiem z turbodoładowaniem i czterema cylindrami w układzie rzędowym. Jednostka napędowa, zmodyfikowana dla zastosowania w sporcie wyścigowym, opiera się na silniku TSI montowanym w Scirocco R – najbardziej sportowej wersji przeznaczonej do jazdy po drogach publicznych. Inżynierowie z Volkswagen Motorsport zmienili podstawową jednostkę w silnik wyścigowy napędzany gazem, rozwijający moc 225 KM i moment obrotowy 275 Nm. Dodatkowe 37 kW (50 KM) kierowcy mogą uzyskać dzięki kolejnej innowacji pucharu Scirocco R: system Push-to-pass na polecenie kierowcy zwiększa na krótko ciśnienie doładowania. Częstotliwość i czas wykorzystywania tej funkcji są ściśle limitowane. Wciśnięcie przycisku na sportowej kierownicy pucharowego Scirocco zależy od taktyki kierowcy i pozwala na wykonanie manewru wyprzedzania lub obrony przed atakiem innego zawodnika.
Przy układzie przenoszenia napędu inżynierowie wykorzystali skrzynię DSG, oferowaną w wielu modelach Volkswagena. Seryjna dwusprzęgłowa przekładnia z sześcioma stopniami obsługiwana jest łopatkami na kierownicy, oprócz tego do dyspozycji jest także dźwignia selekcyjna na konsoli środkowej.
Wśród zawodników: Carlos Sainz, Martin Brundle, Adam Gładysz i Maciej Steinhof
Oprócz systemu Push-to-pass emocje zapewni także zestawienie zawodników na polach startowych. Młodzi utalentowani kierowcy, startujący według sprawdzonej koncepcji „Szkoły Samochodów Turystycznych”, spotkają się z profesjonalnymi zawodnikami. Nowy narybek Volkswagena jak Jann-Hendrik Ubben (D) czy Isabelle Biela (CZ) zmierzą się z pucharowymi mistrzami Maćkiem Steinhofem (PL) i Timmym Megenbier (USA). Steinhof triumfował w 2009 roku w pucharze Polo, Megenbier w amerykańskim pucharze Jetta TDI. Wśród doświadczonych kierowców jest także Adam Gładysz – wielokrotny mistrz Polski w wyścigach samochodowych. Stali uczestnicy klasyfikacji Junior-Cup i Pro-Cup będą rywalizować także z gościnnie startującymi zawodnikami, znanymi w sporcie motorowym od wielu lat. W każdym z dziewięciu wyścigów pucharu Scirocco R wystartuje pięciu legendarnych kierowców. Podczas pierwszego wyścigu na Hockenheim na starcie ustawią się wielokrotni mistrzowie rajdów i wyścigów: Carlos Sainz, Derek Bell, Martin Brundle, Jacques Laffite i Frank Biela.
Pierwsze treningi w Oschersleben
Podczas treningów, które odbyły się 14 i 15 kwietnia na torze w Oschersleben uczestnicy z ośmiu krajów testowali swój nowy sprzęt, system Push-to-pass, ćwiczyli start i przeszli szkolenia teoretyczne. „Rozpoczynam nowy sezon z bardzo dużą motywacją” – powiedział Maciek Steinhof, mistrz ostatniego Polo Cup. „Dla sportowego kierowcy celem jest zwycięstwo w każdym biegu, ale udział w pierwszym wyścigu pucharu Scirocco R może dać dodatkowy powód do dumy. Szczególnie wziąwszy pod uwagę fakt, że startują w nim juniorzy, profesjonaliści i legendy.”
Sesje treningowe zostały zdominowane przez Polaków. W trzech z sześciu bloków treningowych, Adam Gładysz uzyskał najlepszy czas, w dwóch był drugi, w jednej zajął piąte miejsce. „Po oficjalnych dwóch dniach treningowych jestem bardzo zadowolony” - mówi Adam. „Samochód spisuje się świetnie, zwłaszcza skrzynia biegów DSG oraz system Push-to-pass, który dodaje walce dodatkowego smaczku. Jestem bojowo i optymistycznie nastawiony. Z niecierpliwością czekam na sygnał do rozpoczęcia walki”. Maciej Steinhof również popisał się doskonałym rezultatem podczas treningów uzyskując dwukrotnie drugie miejsce, a w pozostałych sesjach zawsze zajmował miejsce w czołowej piątce.
Kalendarz wyścigów Volkswagen Scirocco R Cup 2010
23-24 kwietnia Hockenheimring (D)
04-05 czerwca EuroSpeedway Lausitz (D)
02-03 lipca Norisring (D)
06-08 sierpnia Nürburgring (D, dwa wyścigi)
03-04 września Brands Hatch (GB)
17-19 września Motorsport Arena Oschersleben (D, dwa wyścigi)
15-16 października Hockenheimring (D)