...czwarty model – Cross Polo – uzupełnia paletę tej serii. Ze świeżą stylistyką, przygotowaną specjalnie dla niego paletą kolorów i wyposażeniem, z podwyższonym zawieszeniem o 15 milimetrów i doskonałą przydatnością na co dzień, ten pięciodrzwiowy samochód bez wątpienia jest jednym z najbardziej niekonwencjonalnych aut w swojej klasie.
W Polsce Cross Polo będzie dostępne z silnikami o mocy od 63 kW/85 KM do 77 kW/105 KM. Do wyboru są dwie jednostki benzynowe i dwie TDI z Common Rail. Trzy z czterech silników są dostępne z 7-stopniową skrzynią biegów DSG, montowaną między innymi także w nowym Polo GTI. Cross Polo z silnikiem 1.4 o mocy 85 KM dostępne jest za 53.390 zł.
Fun & Cross: od modelu specjalnego do seryjnego
Nowe Cross Polo nawiązuje do tradycji odnoszących sukcesy poprzedników: Polo Fun i wywodzącego się od niego Cross Polo pierwszej generacji. Polo Fun miało być pierwotnie wyprodukowane tylko w 5.000 egzemplarzy, lecz wielkie zainteresowanie, jakie wzbudził ten model, przeszło wszelkie oczekiwania. Rezultatem było przejście od modelu specjalnego
do seryjnego oraz stworzenie wersji Cross.
Wygląd zewnętrzny
Sportowo – terenowy charakter pięciodrzwiowego Cross Polo odzwierciedlony został w wielu detalach, między innymi w dolnym, przednim spojlerze w kontrastowym, antracytowym kolorze z wbudowanymi reflektorami przeciwmgielnymi i dużym wlotem powietrza na środku. Ma on formę plastra miodu otoczonego delikatnym chromowanym pierścieniem. Od dołu zderzak zakończony jest plastikową, srebrną osłoną. Z klasycznego Polo przejęta została górna osłona chłodnicy z chromowaną listwą i logo, a także podwójne reflektory z seryjnymi światłami do jazdy w dzień.
Czarne nadkola i dopasowane do nich progi ciągną się aż do dolnej część drzwi. Taka ochrona z tworzywa sztucznego zabezpiecza przed uszkodzeniem nadwozia podczas pokonywania bezdroży oraz na miejskich parkingach. Do charakteru Cross Polo pasują także 17-calowe koła ze stopu metali lekkich (typ Budapest) z pięcioma ramionami i opony w rozmiarze 215/40.
Anodowany, srebrny reling dachowy należący do wyposażenia standardowego tego modelu jest nie tylko ozdobą - służy przede wszystkim do mocowania bagażników dachowych, na których można umieścić maksymalnie 75 kg. Podobnie jak u poprzednika, do relingu dachowego dopasowane są kolorystycznie srebrne lusterka zewnętrzne. Dolna część tylnego zderzaka wykonana jest z czarnego, wytrzymałego tworzywa sztucznego, a część środkowa pokryta jest srebrnym lakierem.
Sześć kolorów lakierów akcentuje wyjątkowość Cross Polo: dwa z nich - Magma Orange i Terra Beige Metallic - oferowane są wyłącznie dla tego nowego Volkswagena. We wszystkich Cross Polo górna część zderzaków oraz klamki w drzwiach pokryte są lakierem w kolorze nadwozia, podczas gdy osłony słupków B i C oraz ramy okien – błyszczącym lakierem w czarnym kolorze.
Wnętrze
Dwukolorowa tapicerka sportowych foteli, tylnej kanapy i drzwi tworzy świeży, przyjazny nastrój. W zależności od lakieru, do wyboru są cztery zestawy kolorów wnętrza. Zewnętrzne części siedzeń zawsze mają kolor antracytowy, natomiast części środkowe foteli i kanapy oraz środkowe elementy w drzwiach mogą mieć kolor Hot Orange, Orange, Latte Macchiato lub popielaty. W miejscach kontaktu z plecami i nogami tkanina ma zawsze czarną, siatkową strukturę, dzięki czemu jest bardziej wytrzymała. Na oparciach przednich foteli wyszyty jest napis Cross Polo.
Wszystkie zastosowane materiały są przyjemne w dotyku. Na przykład kierownica pokryta jest perforowaną skórą, a na jej ramionach umieszczono matowe, chromowane aplikacje. Szwy kierownicy oraz pokrytego skórą uchwytu dźwigni hamulca ręcznego dopasowane są kolorystycznie do wnętrza. Deska rozdzielcza Cross Polo wykonana jest w technice slush i ma miękką strukturę powierzchni.
Wyposażenie seryjne Cross Polo jest bardzo bogate. Obejmuje m.in. ESP, sportowe fotele z regulacją wysokości, asymetrycznie dzieloną tylną kanapę, szuflady pod fotelami, kierownicę obszyta skórą, podłokietnik ze schowkiem, nakładki na pedały oraz chromowane aplikacje na wielu przyciskach i elementach. Seryjne są także elektrycznie regulowane i ogrzewane lusterka zewnętrzne, elektrycznie sterowane szyby, oświetlane lusterka do makijażu w osłonach przeciwsłonecznych, komputer pokładowy wraz z kontrolą ciśnienia w oponach i centralny zamek z pilotem.
Cechy kombi
O wszechstroności nowego Cross Polo świadczą także możliwości wykorzystania jego przestrzeni. Tylną kanapę można dzielić w stosunku 60 : 40. Po jej całkowitym złożeniu przestrzeń bagażowa zwiększa się z 280 do 952 litrów. W połączeniu z podwójną podłogą
w bagażniku, z możliwością ustawienia na dwóch wysokościach, powstaje płaska powierzchnia ładunkowa.
Różnorodność napędów
Cztery silniki Cross Polo osiągają moc między 63 kW/85 KM a 77 kW/105 KM. Najmniejszym silnikiem benzynowym dostępnym w Polsce jest wersja o pojemności 1,4 litra.
Nowy silnik 1.2 TSI ma aż 105 KM. Cross Polo z tą jednostką przyspiesza do 100 km/h w 9,9 sekundy i rozpędza się do 188 km/h, przy czym średnie zużycie to zaledwie 5,5 litra paliwa (128 g/km CO2). Wartości te osiągane są w połączeniu z seryjną przekładnią 6-biegową oraz opcjonalną automatyczną – 7-stopniową DSG. Cross Polo dostępne jest także z DSG w wersji 85 KM.
Silnik Diesla z bezpośrednim wtryskiem i Common Rail (TDI), wyposażony seryjnie w filtr cząsteczek stałych, należy do najcichszych silników wysokoprężnych. Do wyboru są dwa warianty mocy przy jednakowej pojemności skokowej 1,6 litra, mianowicie 66 kW/90 KM i 77 kW/105 KM. Oba zużywają średnio tylko 4,3 litra oleju napędowego na 100 km i emitują zaledwie 113 gram dwutlenku węgla na kilometr. Wersja 90-konna może być opcjonalnie połączona z automatyczną przekładnią dwusprzęgłową. W tym przypadku średnie spalanie wynosi 4,6 l/100 km. Wszystkie silniki Cross Polo spełniają wymagania normy emisji spalin Euro5.