Chociaż na pierwszy rzut oka jest to bez wątpienia Golf, charakteryzuje go wiele indywidualnych cech, pokazujących całkiem nowe perspektywy, stojące przed tym modelem Volkswagena. Punktem wyjścia jest "wzrost": Golf Plus z wysokością nadwozia 1,58 metra przerasta "normalnego" Golfa dokładnie o 95 milimetrów i jest o 5,4 centymetra niższy, niż Touran.
To, co jednoznacznie świadczy o przynależności do rodziny Golfów, to charakterystyczna osłona chłodnicy, przednie błotniki i pokrywa silnika, słupek C, zderzaki oraz ukształtowanie dużej, tylnej klapy. Golf Plus nie jest jedynie optyczną modyfikację Golfa, ale jest zdecydowanym rozszerzeniem koncepcji tego modelu. Dlatego styliści nadali inne kształty wielu elementom, takim jak: drzwi, pokrywy, zderzaki, błotniki, dach, reflektory przednie i tylne światła.
Zaglądając do wnętrza Golfa Plus, można również od razu zauważyć, że Volkswagen stworzył pod wieloma względami całkiem nowy samochód. Na przykład, odpowiednio do zwiększonej wysokości, nowy jest cały kokpit. Ta modyfikacja kontynuowana jest w całym wnętrzu, dotyczy zarówno konsoli środkowej z podłokietnikiem, jak i otoczenia pasażera, tapicerki drzwi i siedzeń.
Różnice między Golfem a Golfem Plus widać najwyraźniej porównując wysokość siedzeń: w "Plusie" siedzi się bardziej prosto. Wysokość wnętrza 1.007 milimetra gwarantuje nawet bardzo wysokim osobom, że nie będą dotykać głową sufitu; z tyłu wysokość jest trochę mniejsza, ale nadal jeszcze "bezpieczna" i wynosi 976 milimetrów.
Dokładnie przemyślane wyposażenie Golfa Plus obejmuje między innymi tylną kanapę przesuwaną w poziomie o 160 milimetrów z nowym systemem składania. Po złożeniu asymetrycznie dzielonych i ustawianych oparć tylnej kanapy, odpowiedni mechanizm automatycznie obniża wysokość siedzeń, co w połączeniu z regulowaną podłogą w bagażniku pozwala na uzyskanie prawie płaskiej powierzchni. Duża ilość schowków i punktów mocowania (do 43) oraz podłoga w bagażniku z możliwością ustawienia dwóch wysokości, czynią z Golfa Plus samochód niezwykle uniwersalny.
Jeżeli ktoś nie potrzebuje środkowego, tylnego siedzenia, a zamiast tego woli mieć dodatkowe miejsce na bagaż, może złożyć oparcie i bez problemu przewozić na przykład narty. W miejscu środkowego siedzenia powstaje stoliczek z uchwytem na napoje. Na życzenie dostępny jest nakładany moduł, przekształcający stoliczek w podłokietnik. W trzeciej wersji oparcie w połączeniu z innym modułem może zamienić się w dużą, wielofunkcyjną skrzynkę.
Zależnie od pozycji tylnej kanapy, bagażnik może mieć pojemność od 395 litrów do 505 litrów. Po całkowitym złożeniu oparcia tylnej kanapy do dyspozycji jest przestrzeń bagażowa o pojemności 1.450 litrów. Po ustawieniu podłogi bagażnika w górnej pozycji, powstaje pod nią dodatkowe miejsce do przewożenia płaskiego bagażu.
Diodowe światła tylne i przednie reflektory śledzące tor jazdy na zakrętach: Dodatkowym plusem pod względem bezpieczeństwa są - obok ESP i zestawu poduszek powietrznych - wyjątkowo szybko reagujące i po raz pierwszy zastosowane w samochodach klasy Golfa diodowe światła. W pierwszej połowie 2005 roku w Golfie Plus pojawia się aktywne reflektory bi-ksenonowe, których strumień światła na zakrętach podąża zgodnie z torem jazdy.
Golf Plus może być wyposażony w jeden z czterech silników. Dwa z nich to benzynowe jednostki napędowe: pierwszy o pojemność 1,4 l i mocy 55 kW / 75 KM, a drugi 1.6 FSI z homogenicznym, bezpośrednim wtryskiem benzyny o mocy 85 kW / 115 KM. Silniki wysokoprężne 1,9 TDI i 2,0 TDI dysponują odpowiednio mocą 77 kW / 105 KM i 103 kW / 140 KM. Wszystkie spełniają normę emisji spalin EU4.
Obok manualnych skrzyń pięcio - i sześciobiegowych, Volkswagen oferuje także Golfa Plus z sześciobiegową przekładnią automatyczną Tiptronic i przekładnią preselekcyjną DSG. Skrzynie Tiptronic dostępne są z silnikami benzynowymi, a DSG - z silnikami TDI.