Nowy Passat jest samochodem funkcjonalnym, komfortowym, posiadającym własny styl i przemyślanym w każdym calu. Udoskonalone zostały nie tylko najważniejsze elementy tego auta, jak silnik, zawieszenie czy nadwozie. Wprowadzono także wiele mniejszych rozwiązań, które mają uczynić przemieszczanie się z miejsca na miejsce jeszcze przyjemniejszym.
Na przykład instalacja telefonu typu Bluetooth, system audio najwyższej jakości, sportowe fotele, zapewniające wygodę także podczas długich podróży, nowoczesny system uruchamiania i zamykania samochodu, elektroniczny hamulec postojowy, układ automatycznego utrzymywania odległości od pojazdu jadącego z przodu, klimatyzacja bez wyczuwalnych strumieni powietrza czy po prostu niezwykle atrakcyjny wygląd zarówno nadwozia, jak i wnętrza samochodu. Taki jest właśnie nowy Passat.
Stylistyka - nowe oblicze Volkswagena
Elegancka sylwetka, niepowtarzalna stylistyka i nowoczesny przód z chromowaną, dużą osłoną chłodnicy - oto jego nowe oblicze. Stylistyczny kierunek dla niego wytyczyły przyjęte z wielkim uznaniem modele studyjne Concept R (roadster) i Concept C (kabriolet - coupé). Passat jest pierwszym samochodem seryjnym czerpiącym z zaprezentowanych wówczas rozwiązań. Z tyłu Passata umieszczono diodowe światła o krótkim czasie reakcji z okrągłą częścią główną nawiązującą stylistycznie do reflektorów przednich.
Wymiary - kontrolowany wzrost
Tradycją Passatów jest zapewnienie komfortu i przestronności wnętrza niemalże, jak w wyższej klasie samochodów. Dzięki poprzecznie umieszczonym silnikom i trochę zwiększonym wymiarom nadwozia nowy Passat jest jeszcze przestronniejszy, niż poprzednie generacje. Ma on teraz 4,77 metra długości (+ 62 mm), 1,82 m szerokości (+ 74 mm) i 1,47 m wysokości (+ 10 mm).
Rozstaw osi jest o 6 mm większy i wynosi 2,71 metra, a bagażnik ma pojemność maksymalną 565 litrów (+ 90 litrów). Jednak najciekawszą cechą nadwozia jest jego sztywność statyczna, która wzrosła o 57 procent w stosunku do i tak już doskonałej sztywności poprzednika. Dzięki temu jest najlepszą w tej klasie samochodów.
Silniki - sześć z siedmiu jednostek napędowych to silniki z bezpośrednim wtryskiem
Silniki benzynowe: Poza najmniejszym motorem 75 kW / 102 KM wszystkie pozostałe silniki benzynowe pojawiły się po raz pierwszy w ofercie Passata. Czterocylindrowe jednostki FSI z homogenicznym, bezpośrednim wtryskiem paliwa dysponują mocą 85 kW / 115 KM, 100 kW / 150 KM i 147 kW / 200 KM. W czwartym kwartale 2005 roku ofertę jednostek napędowych uzupełni silnik 3,2 litra V6-FSI o mocy 184 kW / 250 KM.
Silniki wysokoprężne: Wszystkie silniki TDI zostały zamontowane w tym modelu po raz pierwszy. Są to trzy jednostki o mocy 77kW / 105 KM, 103 kW / 140 KM i 125 kW / 170 KM. Silniki wysokoprężne będą sukcesywnie oferowane także z filtrem cząstek stałych. Najmocniejszy motor TDI, podobnie jak silnik o mocy 103 kW, posiadają niezwykle nowoczesny, wysokociśnieniowy układ wtryskowy z piezoelektrycznymi pompowtryskiwaczami.
Benzynowe jednostki napędowe o mocy 85 kW, 110 kW i 147 kW mogą być również połączone z wygodną, sześciobiegową przekładnią automatyczną, oba mocniejsze silniki TDI - z nowoczesną, preselekcyjną skrzynią biegów (DSG). W póśniejszym czasie dostępne będą także modele z napędem na wszystkie koła 4MOTION.
Wnętrze - bardziej dopasowane do kierowcy i bardziej funkcjonalne
Wnętrze nowego Passata charakteryzuje się niezwykle przejrzystą, szlachetną i elegancką stylistyką, materiałami najwyższej jakości i rozwiązaniami technicznymi, których głównym zadaniem jest ułatwienie życia pasażerom, a nie udowodnienie, co potrafi dzisiejsza technologia.
Celem obranym przy projektowaniu tego auta było uzyskanie perfekcyjnej ergonomii i łatwości obsługi. Kokpit Passata jest zatem bardziej niż kiedykolwiek dopasowany do kierowcy, z przejrzyście rozmieszczonymi elementami funkcyjnymi. Wnętrze może posiadać również cechy bardzo indywidualne, między innymi dzięki czterem liniom wyposażenia, czterem niezależnym od wersji zestawom kolorystycznym oraz elementom dekoracyjnym z drewna szlachetnego lub aluminium.
Technologie - najbardziej przemyślany Passat wszechczasów
Nowość I - elektroniczny hamulec postojowy: Po raz pierwszy w tej klasie samochodów Passat wyposażony jest seryjnie w elektroniczny hamulec postojowy, uruchamiany przyciskiem. Dzięki elektronicznemu sterowaniu i powiązaniu z innymi układami hamulec ten posiada kilka nowych funkcji, takich jak na przykład dynamiczna funkcja hamulca awaryjnego, dynamiczne wspomaganie ruszania (np. pod górę) i automatyczna funkcja Hold (postój przed światłami bez potrzeby stałego wciskania pedału hamulca).
Nowość II - system uruchamiania i zamykania: obsługiwany pilotem system uruchamiania i zamykania Passata jest całkowitą nowością. Nie ma już klasycznego kluczyka, zastępuje go pilot do otwierania i zamykania centralnego zamka, który jest prawie całkowicie chowany po prawej stronie kierownicy; silnik można zapalić wciskając po prostu nadajnik. Jeżeli Passat jest wyposażony w udostępniony po raz pierwszy w tej serii modeli Keyless-Entry-System, silnik uruchamia się wciskając przycisk.
Nowość III - automatyczny układ utrzymywania odległości od pojazdu jadącego z przodu: nowy Passat, jako pierwszy w tym segmencie, oferowany jest z układem automatycznego utrzymywania odległości, zaprezentowanym przez Volkswagena po raz pierwszy w Phaetonie. System jest obsługiwany dźwignią na kolumnie kierownicy. Po uruchomieniu tego układu Passat zwolni automatycznie z prędkości ustawionej wcześniej na tempomacie, jeżeli odległość do jadącego z przodu pojazdu zmniejszy się przekraczając określoną granicę bezpieczeństwa. Gdy pas ruchu przed Passatem będzie znów wolny, auto przyspieszy do ustawionej wcześniej prędkości.
Nowość IV - telefon Bluetooth: w Passacie będzie można zamontować jako wyposażenie dodatkowe telefoniczny zestaw głośnomówiący ze złączem Bluetooth. Na uwagę zasługuje fakt, iż rozmowę rozpoczętą w normalny sposób poza samochodem, prowadzoną przez telefon komórkowy ze złączem Bluetooth, można bez problemu kontynuować po wejściu do samochodu i ruszeniu.
Nowość V - system dźwiękowy Dynaudio: Volkswagen wielką uwagę poświęcił jakości dźwięku w nowym Passacie. Doskonały odbiór gwarantuje 600 śwatowy system audio Highend firmy Dynaudio, bardzo dobrze znanej "audiofilom". 10 - kanałowy zestaw z wzorcowymi parametrami wytycza nowe standardy w tej klasie aut. System nawigacji satelitarnej wykorzystuje DVD do wczytywania danych.
Nowość VI - klimatyzacja bez wyczuwalnych strumieni powietrza: wyjątkowa w tej klasie aut jest także dwustrefowa klimatyzacja automatyczna, dostępna jako wyposażenie dodatkowe. Podobnie jak w Phaetonie, zapewnia ona pozbawioną wyczuwalnych prądów powietrza wentylację i chłodzenie.
Zasilanie elektryczne: osoby podróżujące służbowo na pewno będą zadowolone z gniazdka 230 V, pozwalającego na podłączenie w czasie jazdy na przykład laptopa.
Reflektory bi-ksenonowe, śledzące tor jazdy na zakrętach: układ świateł został znacznie udoskonalony w porównaniu z poprzednim modelem, szczególnie jeżeli chodzi o światła drogowe. Poprawę widoczności zapewniają także bi-ksenonowe reflektory, zmieniające kierunek strumienia światła przy pokonywaniu zakrętów. Ten dynamiczny układ świateł zwiększa znacznie bezpieczeństwo, szczególnie przy skręcaniu na skrzyżowaniach lub przy zjeżdżaniu z drogi głównej.
Zawieszenie, ESP i systemem stabilizacji toru jazdy samochodu
z przyczepą: nowa, izolowana akustycznie poprzez ramę pomocniczą czterowahaczowa oś tylna oraz oś przednia z kolumnami McPhersona i elementami aluminiowymi gwarantują zwrotność, komfort i bezpieczeństwo na najwyższym poziomie. W nowym Passacie zastosowano układ ESP z funkcją stabilizacji toru jazdy samochodu holującego przyczepę, który montowany jest we wszystkich autach wyposażonych w hak holowniczy. Przy wykorzystaniu znanych już funkcji ESP system zapewnia wczesne rozpoznanie niebezpiecznego zarzucania przyczepy i jej stabilizację poprzez odpowiednią ingerencję w układ hamulcowy i układ sterowania silnikiem.