Najlepiej sprzedający się w Niemczech van dzięki innowacyjnym technologiom i udoskonaleniom aerodynamicznym jest oszczędniejszy nawet o 27 procent. Po raz pierwszy Touran 1.6 TDI z BlueMotion Technology przekroczył granicę 5 litrów. Teraz nowym rekordem spalania jest 4,6 l/100 km.
Na Tourana zdecydowało się już 1,13 miliona klientów. W Niemczech, tuż przed wprowadzeniem nowego modelu, miał 47-procentowy udział w swoim segmencie. W Europie należy do grona pięciu najlepiej sprzedających się modeli w klasie. Taka sytuacja rynkowa stwarza doskonałe warunki do wprowadzenia nowej, znacznie zmodyfikowanej generacji Tourana.
Stylistyka nadwozia jest zgodna z aktualnym DNA designu Volkswagena. Auto otrzymało zupełnie nowy przód i tył, zmieniono sylwetkę, szczególnie w tylnej części nadwozia i odpowiednio dopasowano obręcze kół. Uwagę przyciągają nowe, dwuczęściowe światła tylne oraz nowe reflektory przednie z opcjonalnymi, diodowymi światłami do jazdy w dzień. Nowoczesne systemy, takie jak Dynamic Light Assist (na stałe włączone światła drogowe) oraz udoskonalony Park Assist 2.0 z funkcją prawie automatycznego parkowania prostopadle i równolegle do jezdni, przekraczają pod względem technicznym granice między poszczególnymi klasami samochodów.
Sześć nowych silników charakteryzuje się bardzo niskimi wartościami zużycia paliwa i emisji spalin, które niedawno były jeszcze nieosiągalne dla vanów. Na czele, pod względem troski o środowisko, znajduje się Touran 1.6 TDI BlueMotion Technology (77 kW/105 KM). Ze średnim spalaniem 4,6 l/100 km (121 g/km CO2) ustanawia on nowy rekord wśród siedmioosobowych vanów.
Nowością jest także najmniejszy silnik benzynowy – 1.2 TSI, turbodoładowany, z bezpośrednim wtryskiem, o mocy 105 KM. Tak jak TDI, rozwija on prawie od prędkości obrotowej biegu jałowego, aż 175 Nm momentu obrotowego, zużywa średnio tylko 6,4 l/100 km (149 g/km CO2). Jako alternatywa dostępny jest wariant z BlueMotion Technology, z systemami Start – Stop i rekuperacji. W tym przypadku średnie spalanie i emisja CO2 obniżają się do 5,9 l/100 km i 139 g/km. Wysoką efektywnością mogą się pochwalić zasadniczo wszystkie jednostki napędowe – trzy benzynowe (TSI), cztery wysokoprężne (TDI) oraz sinik na gaz ziemny (TSI Ecofuel) o spektrum mocy od 66 kW/90 KM do 125 kW/170 KM. Wszystkie bez wyjątku są turbodoładowane i posiadają bezpośredni wtrysk, co oznacza mniejszą pojemność skokową, niższą emisję, mniejsze zużycie paliwa i jednocześnie znacznie wyższy moment obrotowy. Naturalnie wszystkie nowe Tourany spełniają wymagania normy emisji spalin Euro5.
Linie wyposażenia tego, mogącego posiada aż 39 schowków i kieszeni vana zostały skonfigurowane na nowo. Modelem podstawowym jest teraz Touran Trendline (przedtem: Conceptline). Już w bazowej wersji Tourana znajdziemy klimatyzację, radio RCD 310 z ośmioma głośnikami i funkcją odczytu MP3, elektrycznie podnoszone i opuszczane szyby we wszystkich czterech drzwiach, eleganckie wstawki dekoracyjne z matowego chromu, podłokietnik z przodu i żaluzję na przestrzeń bagażową. Do tego naturalnie elementy poprawiające bezpieczeństwo takie jak sześć poduszek powietrznych i elektroniczny system kontroli stabilności toru jazdy ESP z asystentem hamowania i podjazdu.
Jeszcze bogatszym wyposażeniem dysponuje nowy Touran Comfortline. Są to między innymi: czujnik zmierzchu i deszczu, automatycznie przyciemniane wewnętrzne lusterko wsteczne, chromowane aplikacje na elementach obsługowych takich jak przełącznik świateł, przyciski otwierania okien i regulacji lusterek, szyby boczne pochłaniające światło, komfortowe fotele przednie, składane stoliki w drugim rzędzie siedzeń, czarny reling dachowy, tempomat, składane oparcie fotela pasażera z przodu, pakiet elementów skórzanych (kierownica, dźwignia zmiany biegów i hamulca ręcznego obszyte skórą), 16-calowe obręcze aluminiowe Cleveland.
Najbogatszym modelem jest Touran Highline. Dodatkowo, oprócz wyposażenia z wariantu Comfortline, posiada on seryjnie tapicerkę z Alcantary i tkaniny, sportowe fotele (przednie), automatyczną klimatyzację, wskaźnik wielofunkcyjny z kolorowym wyświetlaczem, obszytą skórą kierownicę z przyciskami wielofunkcyjnymi (dla wersji z DSG z łopatkami do zmiany biegów), 16-calowe koła ze stopu metali lekkich Sacramento, srebrny reling dachowy i reflektory przeciwmgielne otoczone chromowymi pierścieniami, akustyczne czujniki parkowania z przodu i z tyłu.
Po raz pierwszy w Touranie dostępne jest radio z nawigacją RNS 315 z ekranem dotykowym. Ponadto do wyboru są inne, nowe elementy wyposażenia, takie jak ogromny, panoramiczny, podnoszony i rozsuwany dach, kamera Rear View (seryjna w połączeniu z nawigacją RNS 510) czy adaptacyjna regulacja zawieszenia DCC. Nowością w Touranie są także: Light Assist – funkcja automatycznego sterowania światłami drogowymi dla standardowych reflektorów oraz Dynamic Light Assist dla reflektorów bi-ksenonowych.