...lekko odświeżono mu nadwozie i dodano nieco nowego wyposażenia. Volkswagen miał dobry powód, by wybrać Kalifornię na miejsce premiery Eosa – w Ameryce Północnej sprzedaje się najwięcej egzemplarzy tego czteroosobowego modelu. Volkswagen of America zaproponuje swoim klientom nowego Eosa w marcu przyszłego roku, w Europie będzie go można nabyć od połowy stycznia.
Silniki w USA i Europie
W USA Eos będzie oferowany z 2-litrowym silnikiem TSI o mocy 200 KM połączonym z 6-biegową, dwusprzęgłową skrzynią DSG. W Europie dostępne będą jednostki benzynowe turbo z wtryskiem bezpośrednim (TSI) i jeden turbodiesel z wtryskiem bezpośrednim (TDI). Zakres mocy dla silników benzynowych będzie obejmować od 122 do 210 KM, a TDI będzie rozwijać 140 KM. Eos wyposażony w 2-litrowego TDI o mocy 140 KM z technologią BlueMotion konsumuje 4,8 l paliwa na 100 km (mniej o 0,7 l/100 km w porównaniu z modelem, których nie posiada BlueMotion).
Nowy design
Przód: Wygląd nowego Eosa wpisuje się w aktualny design Volkswagena charakteryzujący się mocno ustrukturyzowanymi, horyzontalnymi liniami. Między reflektorami o nowym kształcie rozciąga się osłona chłodnicy złożona z trzech błyszczących, czarnych prętów. Każdy z nich wykończono wąskim, chromowanym paskiem. Klienci mogą wybierać między reflektorami halogenowymi a bi-ksenonowymi ze światłami do jazdy dziennej LED. Opcjonalnie dostępny jest także system dynamicznego doświetlenia Light Assist. Gdy jest włączony, automatycznie dostosowuje pracę reflektorów do warunków otoczenia (czyli np. w nocy przysłania je, gdy z naprzeciwka zbliża się inny pojazd, by nie oślepiać jego kierowcy). Oprócz tego światła przeciwmgielne wyposażono w funkcję doświetlania zakrętów.
Boki i tył: Patrząc na Eosa z boku na pewno dostrzeżemy nowy zestaw felg. Standardowo są to 16-calowe obręcze „Barcelona, ale możliwe jest także zamontowanie felg 17- i 18-calowych. Z tyłu nowego Eosa rozpoznamy po przeprojektowanych, dwuczęściowych reflektorach, które świecąc tworzą kształt litery M i zderzaku, któremu również zmieniono nieco wygląd (to samo zrobiono z przednim zderzakiem).
Wnętrze
We wnętrzu Eosa nowe są wykończenia z chromowanymi detalami na desce rozdzielczej i drzwiach. Zrekonfigurowano także pakiet „Ambience”, w skład którego wchodzą teraz dekoracyjne elementy „Black Peak” (ciemne, aluminiowe akcenty z chromowanymi krawędziami), chromowane wykończenia przycisków i – alternatywnie – wykończenia drewniane „Walnut Root” (korzeń orzecha) lub „Poplar Grain” (topola).
Fotele (sportowe w modelach z silnikiem o mocy 140 KM i wyższych) obito nowym materiałem. Jest to skóra nappa o nazwie „cool leather” (zimna skóra). Nazwa tłumaczy, na czym polega niezwykłość tego materiału – odbija on promienie słoneczne i nagrzewa się w znacznie mniejszym stopniu, niż standardowa skóra. Idealne rozwiązanie w kabriolecie.
Wyposażenie techniczne
Volkswagen Eos 2011 otrzymał także szereg ciekawych rozwiązań technicznych, takich jak: wielofunkcyjny wyświetlacz z kolorowym ekranem, wspomniany już system Light Assist oraz druga generacja asystenta parkowania wraz z pilotem parkowania (asystującym przy parkowaniu równoległym i skośnym lub prostopadłym między innymi pojazdami). Dach Eosa 2011 jest składany i rozkładany za pomocą pilota (każda z czynności trwa 25 sekund). Pięcioczęściowy dach zaopatrzono także panoramiczny szyberdach.
Silniki
1.4 TSI o mocy 122 KM: W Europie Eosa napędzać będzie standardowo 1,4-litrowa jednostka TSI o mocy 122 KM i maksymalnym momencie obrotowym 200 Nm, dostępnym od 1500 obr./min. Ten turbodoładowany silnik w tryskiem bezpośrednim pozwala rozpędzić Eosa do 198 km/h i zużywa 6,6 l paliwa na 100 km, emitując przy tym 152 g CO2 na 100 km. W wariancie BlueMotion zużycie paliwa zostaje zredukowane do 6,2 l na 100 km.
1.4 TSI o mocy 160 KM: Nieco mocniejszym wariantem jest również 1,4-litrowy TSI z turbosprężarką i kompresorem (twincharger) o mocy 160 KM i maksymalnym momencie obrotowym 240 Nm przy 1500 obr./min. Tak wyposażony Eos osiąga prędkość maksymalną 217 km/h. W cyklu mieszanym zużywa 6,8 l paliwa na 100 km emitując 157 g CO2 na km.
2.0 TSI o mocy 200 KM i 210 KM: Najmocniejszą jednostką benzynową dostępną w nowym Eosie będzie 2-litrowy TSI. W USA będzie się odznaczać mocą 200 KM, a w Europie 210 KM. Europejska wersja turbodoładowanego silnika z wtryskiem bezpośrednim ma maksymalny moment obrotowy o wartości 280 Nm, dostępny od 1700 obr./min. Prędkość maksymalna: 238 km/h. Zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 7,1 l na 100 km (165 g CO2/km). W Europie Volkswagen będzie oferować opcjonalnie Eosa z 2-litrowym TSI i dwusprzęgłową skrzynią DSG. Ta wersja będzie uzyskiwać prędkość maksymalną 236 km/h i zużywać przy tym 7,5 l benzyny na 100 km (174 g CO2/km). Maksymalny moment obrotowy bez zmian.
2.0 TDI o mocy 140 KM: 2-litrowa jednostka TDI o mocy 140 KM jest bardzo oszczędna. 4-cylindrowy silnik zużywa 5,2 l oleju napędowego na 100 km (138 g CO2/km) dostarczając przy tym maksymalnego momentu obrotowego 320 Nm. Konsumuje więc o 0,3 l mniej paliwa niż w poprzednim modelu. Silnik może także występować w wariancie BlueMotion – wówczas zużycie oleju napędowego spada do 4,8 l/100 km (125 g CO2/km) – o 0,7 l mniej w porównaniu z poprzednią wersją. W obu wariantach Eos będzie mógł osiągnąć prędkość maksymalną 207 km/h. 2-litrowy TDI i TDI z technologią BlueMotion mogą także współpracować z przekładnią DSG. Standardowa wersja zużywa wtedy 5,7 l oleju napędowego na 100 km (149 g CO2/km), a model z technologią BlueMotion – 5,3 l paliwa na 100 km (139 g CO2/km).