Nowy VW Jetta

Nowy VW Jetta21.06.2005
Volkswagen ożywił najpopularniejszy w USA europejski samochód. Jego geny techniczne pochodzą z najchętniej kupowanego niemieckiego auta wszechczasów, z Golfa, a jego stylistyka jest całkowicie nowa ...

Volkswagen "ożywił" najpopularniejszy w USA europejski samochód. Jego "geny techniczne" pochodzą z najchętniej kupowanego niemieckiego auta wszechczasów, z Golfa, a jego stylistyka jest całkowicie nowa. Łącznie sprzedaż światowa Jetty wyniosła dotychczas 6,6 miliona egzemplarzy.

Nowy VW Jetta 1 Wraz z pojawieniem się nowej generacji Volkswagen wprowadza na całym świecie jednolitą nazwę dla tej kompaktowej limuzyny; w związku z tym w Europie Bora będzie teraz nosiła ponownie nazwę Jetta. Cechy charakterystyczne: sportowa stylistyka, dużo miejsca we wnętrzu, bardzo duży bagażnik, doskonała dynamika jazdy i jakość wykonania na najwyższym poziomie.

Stylistyka

Dominującym elementem stylistycznym nowej Jetty jest jej przód z chromowaną osłoną chłodnicy. Oblicze piątej generacji tego modelu odzwierciedla wyraźne dążenie do niepowtarzalności, sportowego charakteru i elegancji na drodze. Osłona chłodnicy w kształcie litery V świadomie wskazuje na pokrewieństwo z nowym Passatem i Golfem GTI – dwoma pierwszymi modelami produkowanymi seryjnie z "nową twarzą VW". Skutek: przód jest ostrzej zarysowany i tym samym bardziej dynamiczny oraz bardziej elegancki. Wyjątkowa jest też część tylna nadwozia: jest ona również zgodna z aktualną linią stylistyczną VW i posiada już niemal typowe dla Volkswagena, szybko reagujące światła diodowe.

Wymiary nadwozia

Przejście od Bory do Jetty oznacza nie tylko duży skok stylistyczny, lecz także zmianę wymiarów nadwozia i wnętrza. Nowa Jetta ma długość 4,55 metra (+ 17,8 cm), szerokość 1,78 metra (+4,6 cm) i wysokość 1,46 metra (+1,3 cm). Analogicznie do długości zmienił się także rozstaw osi do 2,58 metra (+ 6,5 cm).

Wymiary wnętrza

Wzrost nadwozia pozwolił na zwiększenie przestronności wnętrza. Przykład: przestrzeń dla nóg w tylnej części auta zwiększyła się o 5 centymetrów, a przestrzeń nad głową o 2,4 centymetra. Tradycyjnie duży bagażnik Jetty jest teraz jeszcze większy: jego pojemność maksymalna to 527 litrów, czyli o 72 litry więcej, niż u poprzednika. Seryjnie oparcie tylnej kanapy może być składane w stosunku 1/3 do 2/3 i pozwala na uzyskanie prawie płaskiej przestrzeni bagażowej.

Wyposażenie standardowe

Nowa Jetta będzie dostępna do wyboru z siedmioma silnikami (cztery silniki benzynowe, trzy wysokoprężne z turbosprężarką, spektrum mocy od 75 kW do 147 kW) oraz w trzech wersjach wyposażenia (Trendline, Comfortline i Sportline).

Do wyposażenia seryjnego w Niemczech należą półautomatyczna klimatyzacja (Climatic), ESP, sześć poduszek powietrznych, aktywne przednie zagłówki, elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego, elektrycznie podnoszone szyby (cztery), centralny zamek z pilotem, elektrycznie regulowane i ogrzewane lusterka zewnętrzne, pokryte lakierem „soft”, uszlachetnione tworzywa sztuczne także w dolnej części armatury, poszycia drzwi i konsoli środkowej oraz opony w rozmiarze 205 (16 cali).

Silniki – siedem jednostek napędowych

Oprócz podstawowej jednostki napędowej w modelu Jetta montowane są wyłącznie silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa (FSI i TDI). Jednostki benzynowe mają moc 85 kW / 115 KM (1.6 FSI) i 110 kW / 150 KM (2.0 FSI). Najmocniejszym silnikiem jest T-FSI o mocy 147 kW / 200 KM, robiący aktualnie furorę w Golfie GTI.

Tym trzem silnikom FSI towarzyszą również trzy jednostki TDI o mocy 77 kW / 105 KM, 103 kW / 140 KM i 125 kW / 170 KM (ta ostatnia pojawi się trochę później). Silniki TDI i T-FSI mogą być połączone opcjonalnie z wysokowydajną i sportową, dwusprzęgłową przekładnią DSG. Dla jednostek benzynowych 75 kW i 110 kW dostępna będzie ponadto sześciobiegowa przekładnia automatyczna. Od jesieni 2005 roku nowa Jetta będzie oferowana także z filtrem cząsteczek stałych.

Rynki

Dziesięcioma najważniejszymi rynkami dla Jetty, poza Niemcami i USA, pod względem wielkości sprzedaży są: Wielka Brytania, Turcja, Austria, Hiszpania, Włochy, Francja, Holandia, Belgia, Australia i Szwecja. Na kolejnych miejscach jest Polska, Japonia, Irlandia, Węgry i Finlandia. Nowa Jetta będzie produkowana w meksykańskich zakładach VW Puebla z wykorzystaniem najnowocześniejszych procesów produkcyjnych: na przykład przy łączeniu nadwozia będzie stosowana w większym stopniu technika spawania laserowego oraz stal o wysokiej wytrzymałości. W porównaniu z poprzednikiem długość spoin wykonanych laserowo zwiększy się czternastokrotnie. Między innymi dzięki temu statyczna i dynamiczna sztywność karoserii znacznie wzrośnie.