...w wersji przeznaczonej przede wszystkim do poruszania się po drogach miejskich lub w wersji specjalnie dostosowanej do jazdy po bezdrożach. Ta druga jest dostępna także z najwyższym wariantem wyposażenia, tak jak wersja onroad i nosi nazwę Track&Style. Ponadto wszystkie wersje wyposażenia są teraz bogatsze.
Spektrum wyposażenia wzbogacają nowe systemy wspierające kierowcę, takie jak zaprezentowany po raz pierwszy w europejskim Passacie system rozpoznający zmęczenie kierowcy, systemy regulacji świateł drogowych opierające swoje działanie na kamerze – Light Assist (dla reflektorów H7) i Dynamic Light Assist (dla reflektorów bi-ksenonowych) oraz system ułatwiający utrzymanie pasa ruchu Lane Assist. Nowością w Tiguanie jest także elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego XDS.
Ten udoskonalony, wszechstronny model pojawi się na rynku w sierpniu.
Silniki nowego Tiguana są nawet o 0,7 litra oszczędniejsze
Trzy z siedmiu oferowanych w Europie silników (wszystkie czterocylindrowe z bezpośrednim wtryskiem) są nowością w ofercie Tiguana.
Cztery silniki benzynowe (TSI) uzyskują moc między 122 KM a 210 KM. Moc silników wysokoprężnych (TDI) waha się od 110 KM do 170 KM. Dla nowego Tiguana dostępna jest jako opcja 7-biegowa przekładnia dwusprzęgłowa (DSG) – jedna z najefektywniejszych przekładni automatycznych na świecie. Wszystkie Tiguany z BlueMotion Technology dysponują systemem Start-Stop i trybem rekuperacji. Dzięki nim wartości spalania nowego SUVa wy-raźnie się zmniejszyły – nawet o 0,7 l/100 km.
Nie ulega wątpliwości, iż napędzany na przednią oś, jak i z napędem na wszystkie koła (4MOTION), Tiguan jest jednym z najoszczędniejszych SUVów na świecie.
Poniżej zestawienie wszystkich debiutujących w 2011 roku wersji napędów
Napęd na przednią oś:
- 1.4 TSI – 90 kW/122 KM (6-biegowa przekładnia)
- 1.4 TSI – 118 kW/160 KM (6-biegowa przekładnia)
- 2.0 TDI – 81 kW/110 KM (6-biegowa przekładnia)
- 2.0 TDI – 103 kW/140 KM (6-biegowa przekładnia)
- 1.4 TSI – 118 kW/160 KM (6-biegowa przekładnia)
- 2.0 TSI – 132 kW/180 KM (6-biegowa przekładnia, opcjonalnie 7-biegowa DSG)
- 2.0 TSI – 155 kW/210 KM (6-biegowa przekładnia, opcjonalnie 7-biegowa DSG)
- 2.0 TDI – 81 kW/110 KM (6-biegowa przekładnia, opcjonalnie 7-biegowa DSG)
- 2.0 TDI – 103 kW/140 KM (6-biegowa przekładnia, opcjonalnie 6-biegowa DSG, BMT)
- 2.0 TDI – 125 kW/170 KM (6-biegowa przekładnia)
Czysty i precyzyjny – design nowego Tiguana
Od debiutu jesienią 2007 roku sprzedanych zostało ponad 572.000 Tiguanów na wszystkich pięciu kontynentach. Nie ulega wątpliwości, że ten SUV zawdzięcza swój światowy sukces z jednej strony swoim właściwościom technicznym i oszczędności, jednocześnie jednak trafia w gusty klientów swoją wyjątkową i ponadczasową stylistyką.
Volkswagen udoskonalił prowadzenie linii Tiguana i zmienił przede wszystkim przednią i tylną część nadwozia, dostosowując ją do aktualnego DNA designu Volkswagena.
Przód nadwozia
Nowy Tiguan będzie wciąż dostępny w dwóch wersjach, z różnymi kątami natarcia i zejścia. Podczas gdy klasyczny wariant z kątem natarcia 18 stopni jest przystosowany raczej do „miejskiej dżungli”, Tiguan z kątem natarcia 28 stopni nadaje się także do jazdy w trudnym terenie. Bardziej niż wcześniej widoczne jest zróżnicowanie między tymi dwoma modelami.
Zgodnie z DNA designu Volkswagena w przedniej części nadwozia dominują poziome linie. Reflektory i osłona chłodnicy stanowią jedną całość. Podobnie jak w Touaregu, osłonę chłodnicy zdobią dwie podwójne chromowane listwy. Interesujące są opcjonalne podwójne reflektory z maskowanymi stałymi światłami drogowymi (H7: Light Assist lub bi-ksenonowe: Dynamic Light Assist). Seryjne światła do jazdy w dzień, w wersji z ksenonami to 14 diod wbudowanych w reflektory. Zupełnie nowy kształt otrzymał także zderzak lakierowany w kolorze nadwozia.
18 stopni
Sportowy wariant onroad oferowany jest w dwóch wersjach wyposażenia Trend&Fun (wersja podstawowa) oraz Sport&Style. Poniżej lakierowanej płaszczyzny poziomej zderzaka na środku znajduje się szeroka kratownica, a po bokach dwa mniejsze otwory reflektorów przeciwmgielnych. Całość jest zakończona od dołu masywnym, czarnym spojlerem.
28 stopni
Mocna wersja offroad jest oferowana ze znanym z po-przednika wyposażeniem Track&Field (model podstawowy) oraz po raz pierwszy z nowym, bogatszym wariantem Track&Style. Z kątem natarcia 28 stopni Tiguan sprosta trudnym wyzwaniom, jakie mogą go spotkać poza utwardzonymi drogami. Pod jeszcze masywniejszym, również nowym zderzakiem znajduje się osłona chroniąca układ napędowy przed uderzeniami o przeszkody. Ze względu na tę osłonę, środkowy wlot powietrza jest optycznie bardzo płaski. Po bokach zderzaka zamontowano reflektory przeciwmgielne, w sposób chroniący je przed uszkodzeniem.
Tył nadwozia
Wszystkie Volkswageny można rozpoznać na pierwszy rzut oka po niepowtarzalnych tylnych światłach. Grafika świateł nowego Tiguana z podwójnymi elementami w kształcie litery L nawiązuje do świateł Touarega. Dzięki dolnemu ograniczeniu tylnych świateł powstaje w obrębie słupków C nowy, jeszcze bardziej czysty design, który znacznie zwiększa estetykę tyłu nadwozia.
Sylwetka
Także patrząc z boku dostrzeżemy dominującą czystość i siłę kształtów – solidnie obudowane nadkola, linia okien, charakterystyczne płaszczyzny drzwi i błotników oraz – typowe dla Volkswagena – niepowtarzalne słupki C. Oferta kół ze stopu metali lekkich także odróżnia nowego Tiguana od jego poprzednika.
Linie wyposażenia nowego Tiguana
Wraz z nowym Tiguanem Volkswagen wprowadził nową strukturę linii wyposażenia i spektrum napędów. Wcześniej oferowane były trzy linie wyposażenia – teraz są cztery. Zgodnie z życzeniami wielu klientów Tiguana, także wersję offroad, rozpoznawalną po bardziej przystosowanym do jazdy w terenie przodzie, będzie można zamówić z wyższą wersją wyposażenia (Track&Style). Dostępne będą zatem dwie wersje wariantu przeznaczonego głównie do jazdy po drogach: Trend&Fun (wersja podstawowa) i Sport&Style oraz dwie linie Tiguana typowo terenowego Track&Field (wersja podstawowa) i Track&Style.
Tiguan Trend&Fun
Już w wersji Trend&Fun wyposażenie spełnia wymagania znacznie wykraczające poza podstawowe wymagania stawiane samochodom. Jeżeli chodzi o bezpieczeństwo, oczywiście także ten Volkswagen posiada elektroniczny system kontroli stabilności toru jazdy ESP, sześć poduszek powietrznych, sygnalizację zapięcia pasów oraz mocowania dla fotelików dziecięcych Isofix. Jako opcja dostępne są zagłówki kierowcy i pasażera z regulowaną nie tylko wysokością, lecz również odległością od głowy. Ważny dla SUVa mogącego holować przyczepę o masie do 2.500 kilogramów jest seryjny ESP z funkcją stabilizacji przyczepy (w samochodach z hakiem holowniczym). Nowością dla Tiguana Trend&Fun są światła do jazdy w dzień. Ponadto, jak już wspomniano, wszystkie modele z BlueMotion Technology posiadają systemy Start-Stop i rekuperacji.
Takie elementy wyposażenia jak klimatyzacja (Climatic), nowa tapicerka z tkaniny Pakata, przednie fotele z regulacją wysokości, no-we osłony wokół wlotów wentylacji (w kolorze Dark Rhodium), elektryczny hamulec postojowy z funkcją Auto-Hold, elektrycznie otwierane okna i elektrycznie ustawiane lusterka zewnętrzne, komputer pokładowy Plus (m.in. funkcja komputera pokładowego) czy też sprzęt audio RCD 210 z czterema głośnikami i odtwarzaczem CD/MP3 czynią wersję podstawową wersją, której nie można nic zarzucić.
Tiguan Track&Field
Osoby, które zdecydują się na Tiguana w wersji z kątem natarcia 28 stopni, otrzymają opcję wyposażenia Track&Field – odpowiednik Trend&Fun. Obie wersje są w szerokim zakresie identyczne, z zewnątrz różnią się jednak detalami związanymi z terenowym charakterem auta. Ponadto w Tiguanie Track&Field, dostępny jest także tryb offroad, który po wciśnięciu przycisku aktywuje cały szereg systemów wspierających kierowcę i zwiększających bezpieczeństwo jazdy po bezdrożach. Obejmuje on między innymi kompas, system ułatwiający ruszanie pod górę i ABS plus. Ten ostatni na luźnym podłożu pracuje z inną częstotliwością impulsów i może skrócić drogę hamowania, na przykład na szutrowej nawierzchni. Ważny jest też wskaźnik ciśnienia powietrza w oponach, przydatny zarówno na drodze, jak i w terenie.
Tiguan Sport&Style i Track&Style
Obie najwyższe wersje nowego Tiguana, z wyjątkiem programu jazdy offroad w wariancie Track&Style oraz różnych przednich części nadwozia, mają prawie wszystkie elementy wyposażenia takie same. W Tiguanie Sport&Style wyposażenie zostało znacznie rozszerzone w porównaniu z poprzednikiem (dla nowej wersji Track&Style wszystkie zmiany wyposażenia zostały odpowiednio zaadaptowane).
Dodatkowo w porównaniu z wersją podstawową, oba te warianty wyposażenia obejmują seryjnie takie elementy, jak otoczone chromowanymi pierścieniami reflektory przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętów, chromowane aplikacje w progach, nowe tkani-ny przednich i tylnych siedzeń, listwy dekoracyjne w drzwiach, mocniejszy system audio RCD 310 z ośmioma głośnikami, złącze AUX-IN, komputer pokładowy Premium, automatyczne włączanie świateł drogowych (wraz z funkcją Coming Home / Leaving Home), czujnik deszczu i automatycznie przyciemniane lusterko wewnętrzne, oświetlenie przestrzeni wokół nóg oraz – zastosowany po raz pierwszy w nowym Passacie – system rozpoznający zmęczenie kierowcy. Ponadto dostępne są nowe 17-calowe obręcze kół ze stopu metali lekkich Philadelphia.
Z wyposażenia poprzednika przejęta została między innymi przednia konsola środkowa ze składanym i regulowanym na wysokość podłokietnikiem, pochylane oparcie prawego fotela, szuflady pod przednimi fotelami, kieszenie i składane stoliki na tylnych częściach oparć przednich siedzeń oraz kierownica i dźwignia zmiany biegów obszyte skórą.
Volkswagen R GmbH opracował ponadto wyjątkowo szlachetne elementy wyposażenia, między innymi skórzaną tapicerkę ze skóry Nappa (odcień czerwony Almadin) z funkcją Cool-Leather (mniejsze nagrzewanie latem) wraz ze sportowymi siedzeniami, a także 19-calowe obręcze Savannah i elementy poszerzające nadkola.
Systemy wspierające kierowcę nowego Tiguana
W dziedzinie czynnego i biernego bezpieczeństwa samochodów w ostatnich kilkudziesięciu latach dokonał się ogromny postęp. Teraz bezpieczeństwo i komfort jeszcze bardziej poprawiają „inteligentne“ systemy wspierające kierowcę.
Tiguan dysponuje zatem całym zestawem te-go rodzaju systemów, które można spotkać także w innych, nowych Volkswagenach takich jak Passat, Touran czy Sharan. Należą do nich na przykład systemy automatycznie włączanych świateł drogowych Light Assist i Dynamic Light Assist, system ułatwiający utrzymanie pasa ruchu Lane Assist oraz najnowsza generacja układu pomagającego przy parkowaniu – Park Assist.
Ponieważ w zależności od budżetu i priorytetów, klient musi sam zadecydować, które z tych systemów wybrać, są one z reguły dostępne jako opcja. Jednak, jak już wspomniano wyżej, w przypadku Tiguana Sport&Style i Tiguana Track&Style system rozpoznający zmęczenie kierowcy należy do wyposażenia podstawowego. Natomiast najnowocześniejsze technologie poprawiające komfort, takie jak udoskonalony system uruchamiania silnika i zamykania auta Keyless Access stanowią pomost do wyższej klasy SUVów.