Wybór padł na ten typ napędu, ponieważ, jak twierdzi Winterkorn, oferuje od dokładnie to, czego oczekują klienci: nieograniczone osiągi silnika spalinowego w połączeniu z atrakcyjnym zasięgiem napędu elektrycznego wykorzystywanym podczas codziennej komunikacji. Poza tym napęd typu plug-in nie narzuca ograniczeń wobec prędkości maksymalnej pojazdu, możliwości pokonywania stromych nawierzchni i możliwości holowniczych. Technologia plug-in ma także duży potencjał pod względem ograniczania emsji CO2.
Podczas sympozjum Volkswagen pokazał także dwa nowe silniki, które niedługo pokażą się na rynku: 1,4-litrowy silnik TSI o mocy 118 kW napędzany bioetanolem i 2-litrową jednostkę TDI spełniającą z wyprzedzeniem dyrektywy amerykańskie BIN5/ULEV dotyczące emisji zanieczyszczeń (ma on przekonać dość powściągliwą pod tym względem klientelę amerykańską, do korzystania z diesli).
Diesel odznacza się mocą 140 KM (103 kW) i maksymalnym momentem obrotowym 320 Nm. Przyspiesza VW Passata od 0 do 100 km/h w 9,3 sekundy i rozpędza go do ograniczonej elektronicznie prędkości 182 km/h. Zużycie oleju napędowego kształtuje się na poziomie 6,7 l na 100 km.
TSI na bioetanol zaś zostanie wprowadzony w Passatach i Passatach CC najpierw w Szwecji i Finlandii, a później w innych krajach Europy.