Volkswagen świętuje 35-lecie GTI

Volkswagen świętuje 35-lecie GTI31.05.2011
Już jutro nad brzegiem austriackiego jeziora Wörthersee spotkają się entuzjaści sportowych Volkswagenów na największym zlocie Golfów GTI na świecie. Zlot GTI Treffen odbędzie się już po raz trzydziesty, a w tym roku szczególną rocznicę ...

...obchodzi także sam model VW Golf GTI – ma już 35 lat! To podwójne święto zostanie uczczone w szczególny sposób. Volkswagen zaprezentuje pojazd stworzony specjalne na tę okazję – Golfa GTI Edition 35, napędzanego silnikiem o mocy 235 KM, o którym pisaliśmy już wcześniej tutaj.

Volkswagen świętuje 35-lecie GTI 1 Oprócz tego Volkswagen Motorsport GmbH pokaże nad austriackim jeziorem model Golf24, Golfa z napędem na wszystkie koła i silnikiem o mocy 440 KM, który weźmie udział w tegorocznym 24-godzinnym wyścigu na Nürburgring (23-26 czerwca). Na zlocie zadebiutuje także drugi wyścigowy Golf – odświeżona wersja Golfa GTI 16S Group 4 z roku 1977. Z jednostki napędowej Oettingera o pojemności zaledwie 1600 cm3 wydobywa on aż 215 KM mocy i to bez turbodoładowania.

Golf GTI Edition 35
Jak już wspomnieliśmy, najmocniejsza wersja Golfa GTI dysponuje mocą 235 KM (o 25 KM więcej niż „normalne” GTI), maksymalnym momentem obrotowym 300 Nm i może poruszać się z prędkością 247 km/h. Jednak zwykłe zwiększenie mocy nie satysfakcjonowało Volkswagena. Koncern wykorzystał więc silnik z Golfa R z napędem na wszystkie koła i zaadaptował go na potrzeby pojazdu z napędem na przednią oś. Golf GTI Edition 35 korzysta także z elektronicznej blokady mechanizmu różnicowego XDS i (opcjonalne) z 6-biegowej przekładni DSG. Pojazd rozpędza się od 0 do 100 km/h w 6,6 sekundy, ale konsumuje przy tym tylko 8,1 l paliwa na 100 km (przy zastosowaniu skrzyni DSG 8 l/100 km). To sprawia, że Golf GTI Edition 35 jest jednym z najoszczędniej wykorzystujących paliwo samochodów sportowych. Na rynku niemieckim ceny rocznicowej edycji Golfa GTI zaczynać się będą od poziomu 30 425 euro.

Volkswagen świętuje 35-lecie GTI 2 Golf GTI 16S
Pojazd ten to klasa sama dla siebie i to nie tylko w rodzinie klasycznych samochodów. Z pojemności 1600 cm3 silnika generuje 215 KM. Przy wsparciu ze strony Volkswagena tuningowi specjaliści z KWL Motorsport postanowili zbudować nowoczesną wersję tego modelu. Elementy podwozia dostarczyła firma Bilstein, a 5-biegową, wyścigową przekładnie Volkswagen Motorsport. Pojazd dysponuje także 80-litrowym zbiornikiem na paliwo.

Golf24
Golf24 to powrót legendy. Pojazd z napędem na obie osie i silnikiem o mocy 440 KM został stworzony specjalnie na rocznicę wyprodukowania pierwszego GTI. Pod maską Golfa24 znajduje się 2,5-litrowa, 5-cylindrowa jednostka napędowa turbo. Inżynierzy z Volkswagena w swoim projekcie odwołali się do modelu Scirocco GT24-CNG i radykalnie rozwinęli jego koncepcję.

Źródło: Volkswagen, opracowanie: BM