Wśród jednostek napędowych każdy znajdzie najbardziej dopasowaną do swoich potrzeb. Tak więc pięciocylindrowy silnik TDI zależnie od wersji może dysponować mocą od 65 kW (86 KM) przez 80 kW (109 KM) i 100 kW (136 KM) aż do 120 kW (164 KM). Wszystkie silniki uzyskują wysoki moment obrotowy już przy niskich prędkościach obrotowych, co w połączeniu z najnowocześniejszą technologią Common-Rail gwarantuje niskie zużycie paliwa. Do tego dochodzi montowany seryjnie filtr cząsteczek (DPF).
Klient, kupując Craftera, może wybrać seryjną, 6-cio biegową przekładnię manualną lub dostępną jako opcja przekładnię zautomatyzowaną. Zawieszenie Craftera wyróżnia się nowoczesnością wśród samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,0 ton. Konstruktorzy zwrócili szczególna uwagę na układ hamulcowy zapewniający bezpieczeństwo jazdy przy każdym stanie załadowania samochodu. Ponadto zoptymalizowane zawieszenie kół gwarantuje dużą stabilność na zakrętach. Aby jeszcze bardziej zwiększyć bezpieczeństwo jazdy Crafterem, wszystkie jego wersje będą wyposażone seryjnie w ESP i ABS.
Uzupełnieniem wyposażenia zwiększającego bezpieczeństwo jest ergonomicznie ukształtowana kabina, oferująca prawie każdemu kierowcy, niezależnie od wzrostu, wygodne miejsce pracy. Do wyposażenia seryjnego należy poduszka powietrzna dla kierowcy, jako opcja dostępne są również poduszka dla pasażera, poduszki chroniące głowy oraz boczne poduszki powietrzne, a także regulowana w dwóch płaszczyznach kolumna kierownicy. Aby praca kierowcy była jeszcze bardziej komfortowa, wyposażenie seryjne obejmuje między innymi centralny zamek z pilotem oraz elektrycznie podnoszone i opuszczane szyby. Dla osób, które lubią mieć wszystko pod ręką, przewidziano dużą ilość schowków, półek i kieszeni. Dźwignia zmiany biegów w formie joysticka pozwala w razie potrzeby wygodnie przejść do części bagażowej (za wyjątkiem opcji z podwójnym siedzeniem dla pasażera).
Trzy rozstawy osi, cztery długości przestrzeni ładunkowej i trzy wysokości dachu zwiększają różnorodność modeli nowego, dużego transportowca firmy Volkswagen. Maksymalna pojemność ładunkowa Craftera może wynieść aż 17 m3. W ważącym prawie pięć ton samochodzie skrzyniowym ładunek o wadze 2.670 kg nie będzie niczym niezwykłym. Użytkowników zaskoczy łatwy dostęp do przestrzeni bagażowej, do której można wygodnie wsunąć europalety przez otwór rozsuwanych drzwi o szerokości ok. 1,3 m i wysokości 1,8 m (przy wersji ze średnim i długim rozstawem osi i wysokości przestrzeni ładunkowej LH2/LH3). Wewnątrz zmieszczą się nawet dwie europalety obok siebie. Dostępny jako opcja, zintegrowany system zabezpieczenia transportowanych przedmiotów zapobiega przesuwaniu się towarów.
Z zewnątrz Crafter różni się od dotychczasowego LT w znaczny sposób. Wyraźne linie, podkreślone bocznymi listwami ochronnymi i prostopadłymi reflektorami z przeźroczystymi kloszami akcentują nowoczesną i zdradzającą siłę stylistykę. Przypominają trucka i sprawiają, że Crafter robi wrażenie swoim niepowtarzalnym wyglądem. Możliwości tego samochodu podkreśla także jego nazwa. "Crafter" to dynamiczny pomocnik w codziennej pracy - "ten, który swoją siłą wspiera nas w realizacji naszych zadań".
Wprowadzenie nowego VW Craftera uzupełnia bogatą rodzinę produktów firmy Volkswagen Samochody Użytkowe. Ofensywa modeli, rozpoczęta przed prawie trzema laty Transporterem i kontynuowana w 2004 roku Caddy, znajduje w LT swoją konsekwentną kontynuację. Wraz z nowym Crafterem w 2006 roku rozpocznie się kolejny rozdział, trwającej już ponad 30 lat pełnej sukcesów historii LT.
Dane techniczne dotyczą rynku niemieckiego