Nowoczesna koncepcja aluminiowego nadwozia Space-Frame, otwierane w górę drzwi i odsłonięte koła auta świadczą o jego dynamice, jednocześnie jednak pojazd ten będzie poruszał się absolutnie bez emisji substancji szkodliwych i hałasu.
Technicznie realny i ekonomicznie akceptowalny
NILS jest pojazdem przyszłości. Sprawia wrażenie, jakby ktoś przeniósł go z roku 2030 do współczesności. W tym prototypie strategia zrównoważonego rozwoju, design i lifestyle łączą się w nowy, niespotykany sposób. To pojazd elektryczny wyposażony w najnowocześniejsze rozwiązania techniczne Volkswagena - powiedział dr Ulrich Hackenberg, Członek Zarządu ds. Rozwoju Marki Volkswagen.
Prof. dr Jürgen Leohold, szef Działu Badań Koncernu Volkswagen omówił projekt ze strony badawczej: Opierając się na szczegółowych analizach i badaniach nad rozwojem pojazdów, w ścisłej współpracy z marketingiem stwierdziliśmy, że przyszłościowe koncepcje samochodów z napędem elektrycznym będą odgrywać coraz większą rolę. Wraz z przełomem, jakim będzie wzrost popularności aut elektrycznych, pojawią się nowe grupy docelowe z nowymi wymaganiami. Nowe koncepcje pojazdów wraz z elektryfikacją istniejących modeli doprowadzą do popularyzacji elektrycznej mobilności.
Według dr. Ulricha Hackenberga: Celem projektu NILS jest wypracowanie technicznie realnego i ekonomicznie akceptowalnego projektu pojazdu, który dzięki elektrycznemu napędowi uczyni indywidualną mobilność bardziej efektywną i przyjazną dla środowiska.” Uzupełniając ta wypowiedź prof. dr Jürgen Leohold powiedział: „Dział Badań Koncernu intensywnie analizował kwestię transportu osób dojeżdżających do pracy ze wszystkimi zjawiskami towarzyszącymi. Celem było opracowanie rozwiązania, które uczyniłoby ten transport bardziej ekologicznym. Wyniki prac udostępniliśmy Działowi Rozwoju.
Połączone know-how
Zdaniem dr. Hackenberga: Ścisła współpraca z Działem Rozwoju koncernu umożliwia realizację rzeczywiście przyszłościowych projektów pojazdów. Wyciągamy korzyści ze ścisłej współpracy poszczególnych działów przedsiębiorstwa, do których należy także Volkswagen Design Center w Poczdamie. To tam, pod kierownictwem Thomasa Ingenlath powstał NILS jako zupełnie nowa interpretacja designu Volkswagena. Ten prototyp to obraz przyszłości marki i motoryzacji. NILS nie jest żadnym „ćwiczeniem”, lecz czymś bardzo konkretnym. Mimo kompaktowych wymiarów prototyp ten spełnia na przykład wszystkie wymagania dotyczące bezpieczeństwa nowoczesnych samochodów.
Zatem osoby podróżujące do pracy będą przemieszczały się zarówno w zgodzie ze środowiskiem naturalnym, jak i bardzo bezpiecznie.
NILS z zasięgiem 65 kilometrów i prędkością maksymalną 130 km/h będzie idealnym autem dla większości osób dojeżdżających do pracy z przedmieść. Według niemieckiego Urzędu Statystycznego 73,9 procent osób mieszkających z dala od swoich miejsc pracy pokonuje trasy poniżej 25 kilometrów. NILS ma zatem wszelkie predyspozycje, by stać się samochodem przyszłości.
Elektryczny napęd zmienia mobilność
Samochody od dawna są odzwierciedleniem swoich czasów, ich stylistyka i standardy technologiczne prezentują status quo danej epoki. Przykładem może być Volkswagen: na przełomie tysiącleci w dziedzinie napędu rozpoczął się okres downsizingu. Jednocześnie wprowadzona została nowa jakość stylistyki, zdominowana przez maksymalną czystość i precyzję. Teraz jesteśmy świadkami kolejnego kroku: przygotowania do wprowadzenia napędu elektrycznego. Liczne modele koncernu wyższych klas są już dostępne z napędem hybrydowym, w którym silnik elektryczny wspiera konwencjonalny układ napędowy. Coraz wyraźniej technologie napędu o zmniejszonym poziomie emisji szkodliwych substancji torują sobie drogę do najpopularniejszych segmentów samochodów.
W 2013 roku zadebiutuje Golf z napędem elektrycznym
Pierwsze popularne modele z napędem czysto elektrycznym są już prawie gotowe do produkcji seryjnej. Golf, najczęściej kupowany samochód na świecie, zadebiutuje w 2013 roku z napędem elektrycznym (Blue-e-Motion). Elektryczny napęd pozwala na wprowadzenie całkiem nowych koncepcji. Dzięki nim powstaną pojazdy, które w sposób bardziej konkretny niż kiedykolwiek będą dostosowane do specjalnych profili wymagań. Jednym z tych profili są wymagania osób dojeżdżające codziennie z miejsca zamieszkania do pracy, których są miliony w okolicach wielkich miast. Publiczne środki transportu z wielu przyczyn rzadko są optymalnym rozwiązaniem. W Niemczech, według Federalnego Urzędu Statystycznego, około 60 procent tych osób korzysta z samochodu, ponad 90 procent z nich podróżuje pojedynczo. Pojazd niegenerujący emisji, jak NILS, byłby dla takich osób nowym, ekologicznym rozwiązaniem kwestii dojazdu do pracy.
NILS nie zajmuje dużo miejsca na drodze
Model studyjny jest bardzo kompaktowym autem, który zajmuje niezwykle mało miejsca na drodze. Jego długość wynosi 3,04 m, czyli jest o całe 50 centymetrów krótszy, niż nowy Volkswagen up!. Szerokość NILSa od koła do koła to 1,39 m, sama karoseria ma szerokość tylko 0,86 m. Na wysokość prototyp mierzy 1,2 m. Jest zatem niższy od Porsche 911, który ma 1,31 m wysokości.
Projekt stylistyczny powstał w Poczdamie. Ważniejszy niż wymiary jest kształt nadwozia. Jego podstawowy zarys nawiązuje do bolidów Formuły 1: kierowca na środku, silnik z tyłu, koła na zewnątrz. Na 17-calowe obręcze kół ze stopu metali lekkich nałożone są opony 115/80 (z przodu) i 125/80 (z tyłu).
Stylista Thomas Ingenlath, szef Centrum, tak powiedział o tym samochodzie: NILS pod względem wizualnym ma być wyjątkowym zjawiskiem i przenosić wizję motoryzacyjnej przyszłości do czasów dzisiejszych. Z jednej strony samochód ten musi obrazować kwestię ekologiczną, z drugiej strony ma wyglądać przyszłościowo i sprawiać przyjemność. Myślę, że udało nam się to zrealizować. Mimo że mamy tu do czynienia z całkowicie nową koncepcją nadwozia, NILS pod każdym względem nawiązuje do DNA designu Volkswagena.Przykładem są zderzaki z obramowaniem i elementami w czarnym kolorze, które wcale nieprzypadkowo przypominają nowego up!.
Stylista Thomas Ingenlath dodaje: Szczególnie cieszy mnie, że udało nam się zrealizować w tym koncepcyjnym aucie pomysł dwóch oszklonych drzwi otwieranych w górę. Dzięki temu uzyskaliśmy duże, przeźroczyste powierzchnie, a jednocześnie zapewnione zostało wygodne wsiadanie i wysiadanie na ciasnych parkingach.
NILS jest idealnie dostosowany do krótkich dystansów
Mimo, a może właśnie dlatego, że NILS jest tak kompaktowy i lekki (460 kg), sprawia wiele przyjemności. To dynamiczne i rozwijające 130 km/h auto rozpędza się do 100 km/h w czasie poniżej 11 sekund. Na uzyskanie takich osiągów wystarcza 15 kW mocy nominalnej silnika elektrycznego względnie 25 kW krótkotrwałej mocy maksymalnej. Silnik zasilany jest energią z akumulatora litowo-jonowego. Zależnie od sposobu jazdy pojemność akumulatora (5,3 kWh) wystarcza na przejechanie nawet 65 kilometrów. Akumulator tej wielkości jest stosunkowo niedrogi, a jego pojemność jest wystarczająca dla tego rodzaju auta.
Prototyp może być ładowany z gniazdka 230 V (maksymalny czas ładowania 2 godziny) lub na stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Gniazdo do podłączania znajduje się pod modułem tylnych świateł.
Przy konstrukcji elektrycznego układu napędowego inżynierowie mogli oprzeć się na doświadczeniach zebranych przez Volkswagena przy projektowaniu modeli studyjnych L1 i XL1 oraz przyszłych samochodów seryjnych, takich jak Golf Blue-e-Motion czy up! Blue-e-Motion. Ważący 19 kilogramów silnik elektryczny tworzy, wraz z przekładnią i akumulatorem, serce układu napędowego. Za zarządzanie energią odpowiedzialny jest wysokowydajny falownik impulsowy, który razem z przetwornikiem DC/DC 12-woltowej sieci elektrycznej i urządzeniem ładującym jest połączony w jeden zintegrowany napęd. Siły napędowe przenoszone są na tylną oś. Wszystkie komponenty układu napędowego umieszczone są w elemencie nośnym wykonanym z aluminium, wbudowanym w tylną część NILSa.
Silnik, akumulator i wszystkie inne podzespoły są tak wbudowane, że ponad nimi znalazło się jeszcze miejsce na mały, ale praktyczny bagażnik. Podobnie jak w Golfie, pokrywę bagażnika otwiera się naciskając logo VW. W NILSie pokrywa w kolorze nadwozia otwiera się w górę powyżej modułu świateł tylnych. Przestrzeń bagażnika jest tak zaprojektowana, że mieszczą się w niej klasyczne zakupy.
NILS jest sportowy i zwrotny
Lekki NILS z czysto mechanicznym układem kierowniczym i umieszczonym centralnie fotelem kubełkowym zachowuje się jak samochód sportowy. Silnik elektryczny rozwija natychmiast maksymalny moment obrotowy 130 Nm, który jest przenoszony na tylną oś przez jednostopniową przekładnię. Za prowadzenie kół i amortyzowanie odpowiedzialne są osie z podwójnymi wahaczami poprzecznymi. Elektroniczny program kontroli stabilności jazdy gwarantuje, że przy całej swojej zwrotności NILS zawsze będzie utrzymywał obrany kurs. Bardzo dobry rozdział masy pomiędzy przednią a tylną osią powoduje, że ESP rzadko będzie musiał interweniować.
NILS na życzenie przyspiesza i hamuje automatycznie
Innowacyjna funkcja awaryjnego hamowania w mieście. Kolejnym ważnym elektronicznym asystentem w NILSie jest funkcja awaryjnego hamowania w mieście. System przy użyciu czujnika laserowego (w przednim znaczku VW) obserwuje przez cały czas, czy nie występuje zagrożenie kolizją i w przypadku jego stwierdzenia automatycznie przyhamowuje auto. Zależnie od prędkości jazdy i sytuacji funkcja awaryjnego hamowania pozwoli zredukować prędkość minimalizując skutki w momencie zderzenia, a w niektórych przypadkach nawet uniknąć wypadku.
Automatyczna regulacja odległości. Funkcja awaryjnego hamowania w mieście stanowi rozszerzenie oprogramowania automatycznej regulacji odległości (ACC). Zatem NILS jest wyposażony także w ACC. System ten mierzy czujnikiem laserowym odległość i prędkość względną jadącego z przodu pojazdu i automatycznie dostosowuje prędkość NILSa. Kierowca może wcześniej wybrać (jak w tradycyjnym tempomacie) żądaną odległość i prędkość. ACC jest obsługiwane przyciskami wielofunkcyjnymi na kierownicy. Dwa przyciski ze strzałkami służą do zmiany prędkości i odległości od jadącego z przodu pojazdu. Między tymi dwoma przyciskami znajduje się kolejny przycisk aktywujący lub dezaktywujący ACC. System może działać w całym zakresie prędkości. W zależności od sytuacji do hamowania wykorzystywany jest także silnik elektryczny i system rekuperacji. Z ACC połączony jest również Front Assist. Ten aktywny przez cały czas układ ostrzega kierowcę przed ewentualną kolizją, a przy prędkości do 30 km/h pomaga również uniknąć kolizji przez automatyczne zahamowanie auta.
Cyfrowe zegary
Wyświetlacz TFT. Zegary zostały specjalnie dostosowane do pojazdu elektrycznego. Podstawowym elementem jest 7-calowy wyświetlacz TFT. Na jego środku wyświetlana jest cyfrowo prędkość, przepływ energii prezentowany jest w formie diagramów belkowych, a kolejny diagram informuje o pozostałym zasięgu.
Przemyślany ekran dotykowy
Drugi centralny wyświetlacz ma formę podobną jak w nowym up!. To Portable Infotainment Device (PID). Umieszcza się go na słupku A, z prawej strony.
Korzystając z ekranu dotykowego kierowca może sterować funkcjami Nawigacja, Radio, Media, Telefon, Komputer pokładowy oraz funkcją Eco w celu określenia zasięgu. Przy uruchomieniu silnika PID oblicza prognozowany zasięg i nie tylko pokazuje trasę na mapie, lecz także rysuje promień i cele, do których można dojechać bez ładowania akumulatora.
Proste tam, gdzie ma to sens
Aby obniżyć masę i koszty, niektóre elementy funkcyjne i obsługowe pracują bez elektrycznego wspomagania. Na przykład boczne lusterka ustawiane są manualnie, co przy mierzącym tylko 0,61 metra wnętrzu nie sprawia kierowcy żadnego problemu. Zrezygnowano ze wspomagania układu kierowniczego – w aucie, które waży niespełna 500 kilogramów wspomaganie nie jest konieczne. Całkowicie elektronicznie regulowane jest za to ogrzewanie i wentylacja. Dwoma suwakami kierowca ustawia temperaturę i dmuchawę, dwoma dalszymi - ustawienie wentylacji (kierunek strumienia powietrza) oraz ogrzewanie fotela. Z prawej strony kolumny kierownicy znajduje się przycisk Start-Stop silnika, jednocześnie tym okrągłym, poręcznym przełącznikiem ustawiana jest jednostopniowa przekładnia (D, N i R).
NILS stawia na karoserię Alu-Space-Frame
Nadwozie Alu-Space-Frame zostało zaprojektowane jako niezwykle skuteczna klatka bezpieczeństwa. Surowa karoseria, to znaczy podstawowa konstrukcja bez części zewnętrznych i szyb, wykonana jest z aluminiowych elementów wytłaczanych, odlewów aluminiowych i blach aluminiowych. Rama dachu, a tym samym zawieszenie unoszonych drzwi, wytrzymały pałąk zabezpieczający przed skutkami dachowania, obszar bagażnika oraz przednia ściana podwozia oddzielająca silnik od wnętrza wykonane są z blach aluminiowych o wysokiej wytrzymałości. Ekstremalnie wytrzymałe są także aluminiowe elementy wytłaczane, które zastosowano w obrębie progów, profili poprzecznych oraz podłużnych (z przodu i z tyłu nadwozia). Wspornik zespołu napędowego i inne elementy wykonane są z odlewów aluminiowych. Wszystkie części montowane do nadwozia wykonano z tworzywa sztucznego i aluminium. Z odpornego na uderzenia tworzywa sztucznego wykonane są między innymi zderzaki i poszycie progów.
3-częściowe drzwi otwierające się w górę
Technicznym dziełem sztuki są drzwi. Ich ramy składają się z 3 elementów: części wewnętrznej, wzmocnienia na wypadek zderzenia i części zewnętrznej. Po zamknięciu gwarantują one optymalne bezpieczeństwo. Szyby w drzwiach wykonane są z lekkiego, odpornego za zadrapania powlekanego poliwęglanu. Przednia szyba jest wykonana z bezpiecznego szkła zespolonego.
Widzieć i być widzianym
W reflektorach, światłach tylnych i kierunkowskazach zastosowano elementy ksenonowe i diodowe. Za światła drogowe i mijania odpowiedzialne są 2 moduły bi-ksenonowe. Kierunkowskazy i światła do jazdy dziennej to białe i żółte diody. Światła dzienne znajdują się na przednich osłonach kół i służą jednocześnie jako światła pozycyjne przy parkowaniu. W akrylowym szkle świateł tylnych, przymocowanych do tyłu nadwozia jak małe skrzydła, światło jest generowane przez diody. Zużycie energii elektrycznej? Minimalne, takie jakie powinno być w elektrycznym samochodzie.