We wrześniu 1999 roku firma Volkswagen zaprezentowała pierwsze niemieckie auto zasilane poprzez bezpośredni wtrysk benzyny. Teraz rozwiązanie to zastosowane zostanie w konstrukcji seryjnej, jaką jest model Lupo FSI.
Główną zaletą tego samochodu jest jego bardzo niskie zużycie paliwa, wynoszące 4,9 litra na 100 km. Wynik ten jest o około 30% lepszy niż u konkurencji i pozwala na przejechanie 680 kilometrów na 34-litrowym zbiorniku. Nie bez znaczenia jest także bardzo duże ograniczenie szkodliwych związków w spalinach. Dzieje się tak dzięki systemowi obróbki uzupełniającej spalin, który kontrolowany jest elektronicznie, dzięki czemu zamienia powstałe szkodliwe substancje w bezpieczne gazy (oczywiście tak kompletnie, jak to możliwe). Gazy oczyszczane są poprzez potrójny katalizator.
Według specjalistów z firmy VW bezpośredni wtrysk benzyny FSI zapewnia najlepsze rezultaty w dziedzinie oszczędności paliwa i ograniczenia emisji szkodliwych związków. Dlatego właśnie niemieccy konstruktorzy będą starać się odejść od stosowanych obecnie, wtrysków wielopunktowych.
Zasada działania FSI polega na wtłoczeniu benzyny pod ciśnieniem dochodzącym do 100 barów (poprzez elektromagnetyczny zawór wtryskowy) bezpośrednio do komory spalania. Daje to przede wszystkim możliwość bardzo precyzyjnego mieszania paliwa z powietrzem. W niedalekiej przyszłości jednostki napędowe wykorzystujące wtrysk bezpośredni mają znaleźć zastosowanie również w modelu Polo i Golfie. Początkowo mają one zastąpić stosowane do tej pory 75- i 100-konne jednostki 1,4.
Zastosowanie silnika 1,4 FSI zapewnia moc 77 kW (105 KM) przy 6200 obr/min i moment obrotowy 130 Nm przy 4500 obr/min. Dzięki takim parametrom ważące 901 kg Lupo może uzyskiwać prędkość maksymalną aż 199 km/h. Napęd przenoszony jest za pośrednictwem pięciostopniowego automatu o dwóch trybach pracy. Pierwszy z nich, Eco zestrojony jest w trosce o jak najoszczędniejszą podróż, natomiast drugi, Sport pozwala dynamiczna jazdę. Uzupełnieniem jest funkcja Tiptronic, dzięki której możliwa jest ręczna zmiana przełożeń.
Nadwozie Lupo FSI odznacza się sportowym stylem a pod względem technicznym jest bardzo podobne do Lupo 3L TDI. Drzwi, błotniki i obręcze wykonano z aluminium, wewnętrzną strona klapy bagażnika z magnezu a pozostałe elementy karoserii z ocynkowanej blachy stalowej (12 lat gwarancji na perforacje nadwozia). Lupo zyskało dodatkowo kilka elementów, dzięki którym jego sylwetka została zoptymalizowana pod względem aerodynamicznym. Są to spoiler nad klapą bagażnika i nowy zderzak ze spoilerem. O bezpieczeństwo jadących dbają: dwie pełno wymiarowe poduszki powietrzne, pirotechniczne napinacze pasów z ogranicznikami, wzmocnienia boczne oraz bezpieczna kolumna kierownicy.
Do wyposażenia seryjnego należy ponadto czterokanałowy ABS i elektroniczny program stabilizacyjny ESP. Przyjazny klimat we wnętrzu auta zapewniają szyby atermiczne i filtr przeciwpyłowy oraz dostępna za dopłatą automatyczna klimatyzacja. Dodatkowo Lupo FSI doposażyć można w radiowy system nawigacyjny i odtwarzacz CD.