up! jest małym samochodem, ale dzisiaj nawet małe samochody muszą być wielkie pod względem techniki. Wysokie wymagania, szczególnie dotyczące efektywności, bezpieczeństwa, komfortu i Infotainment prowadzą do tego, że małe samochody są projektowane i konstruowane z większą pieczołowitością, niż kiedykolwiek wcześniej. Dotyczy to szczególnie nowego up!, który jest całkowicie nową konstrukcją. Wkład włożony w jego projekt widać przede wszystkim w kwestiach technicznych – w silnikach, przekładni, zawieszeniu i modułach multimedialnych.
Efektywne silniki benzynowe o pojemności 1 litra
W nowym up! debiutuje nowa generacja trzycylindrowych silników benzynowych (EA211). Mimo że silniki o pojemności 999 cm3 mają taki sam rozstaw cylindrów (82 mm), jak seria popularnych silników Volkswagena EA111, są całkowicie nowymi konstrukcjami. Rozwijają moc 44 kW/60 KM i 55 kW/75 KM, spełniają normę emisji spalin Euro5 i napędzają przednie koła. Średnie zużycia paliwa w wersji BlueMotion Technology (m.in. system Start-Stop, rekuperacja, zoptymalizowane pod kątem tarcia odbiorniki napędu i opony o niewielkim oporze toczenia) wynosi 4,2 l/100 km (60 KM) i 4,3 l/100 km (75 KM). Oba silniki emitują poniżej 100 g/km CO2. Silniki benzynowe mogą być połączone z seryjną 5-biegową przekładnią manualną lub opcjonalnie z nową, zautomatyzowaną 5-biegową skrzynią biegów. W standardowych wersjach silniki zużywają odpowiednio 4,5 i 4,7 l/100 km.
Silnik zasilany gazem ziemnym z rekordowo niską emisją CO2 : 79 g/km. Na tej samej bazie technicznej opiera się silnik na gaz ziemny o mocy 50 kW/68 KM. Jego średnie zużycie 2,9 kg/100 km (gazu) odpowiada wartości CO2 na poziomie 79 g/km. up! EcoFuel będzie seryjnie wyposażony w BlueMotion Technology. Podczas IAA we Frankfurcie Volkswagen zaprezentował eco-up! – zbliżony do produkcji seryjnej model studyjny tej ekstremalnie ekologicznej wersji, zasilanej gazem ziemnym. Na 2013 rok zaplanowane jest wprowadzenie na rynek up! z napędem elektrycznym; studyjna wersja tego up! Blue-e-Motion była również prezentowana we wrześniu podczas IAA.
Zmienny wałek rozrządu zaworów dolotowych.
Nowe silniki benzynowe i EcoFuel, wszystkie wykonane z aluminium, są kompaktowe, lekkie i zostały skonstruowane z uwzględnieniem możliwie minimalnego tarcia wewnętrznego. Oba wałki rozrządu napędzane są paskami zębatymi, wałek rozrządu zaworów dolotowych posiada możliwość regulacji, co zmniejsza emisję CO2 i zużycie paliwa oraz poprawia przebieg rozwoju mocy w dolnym zakresie prędkości obrotowych. Mechanizm rozrządu jest poruszany popychaczami rolkowymi z bardzo niskimi oporami tarcia. Dzięki dwuobwodowemu układowi chłodzenia oraz chłodzonemu cieczą kolektorowi wylotowemu fazy rozgrzewania silnika znacznie się skróciły i silnik szybko osiąga optymalną temperaturę roboczą. Każdy cylinder ma oddzielną cewkę zapłonową. Średnica otworu cylindra i skok tłoka we wszystkich silnikach spalinowych nowego up! to odpowiednio 74,5 i 76,4 mm. Sprężanie silnika benzynowego wynosi 11,5:1, za sterowanie pracą silnika odpowiedzialny jest Bosch Motronic typ ME 17.5.20.
Skrzynia korbowa z aluminium
Trzycylindrowe silniki up! mają aluminiową skrzynię korbową wykonaną jako konstrukcja „open deck” metodą odlewu ciśnieniowego. Aby także tutaj zredukować masę, większość punktów mocowania agregatów pomocniczych umieszczona jest bezpośrednio na skrzyni korbowej. Można było zatem zrezygnować ze stosowanego normalnie dodatkowego wspornika. Tuleje cylindrów z żeliwa szarego pozwalają bezpiecznie stosować wszystkie dostępne na świecie rodzaje benzyny.
Innowacyjny układ korbowy nie wymaga wałków wyrównujących
Przy konstruowaniu układu korbowego udało się inżynierom zredukować masy ruchome, w porównaniu z innymi silnikami trzycylindrowymi Volkswagena, oraz zminimalizować tarcie. Prowadzone dołem korbowody i tłoki są tak zoptymalizowane pod względem masy, iż bez uszczerbku dla komfortu można było zrezygnować z wałków wyrównawczych stosowanych normalnie w silnikach z trzema cylindrami. W połączeniu z niewielkimi łożyskami głównymi i korbowymi spowodowało to zmniejszenie masy silnika oraz tarcie, a tym samym dalsze obniżenie zużycia paliwa. Sześć zastosowanych przeciwciężarów wału korbowego redukuje siły wewnętrzne, zatem także obciążenie głównych łożysk. Dzięki tym rozwiązaniom silniki up! są prawdziwymi „długodystansowcami”.
Głowica cylindrów z 4 zaworami
Czterozaworowa głowica cylindrów w silnikach up! jest wykonana ze stopu aluminium. Zawory są ustawione pod kątem 21 stopni (dolotowe) lub 22,4 stopni (wylotowe) i poruszane są popychaczami rolkowymi. Z głowicą cylindrów zintegrowany jest kolektor wylotowy, gdyż dzięki swojej konstrukcji silniki szybciej uzyskują optymalną temperaturę roboczą. Ponieważ kanały wylotowe zbiegają się wewnątrz głowicy w centralnym kołnierzu, ciecz chłodząca podczas rozruchu na zimno szybciej się nagrzewa. Natomiast podczas normalnej pracy strumień spalin jest szybciej schładzany, dzięki czemu silniki mogą pracować z optymalnym stosunkiem mieszanki paliwa do powietrza. Rezultatem jest redukcja emisji spalin i zużycia paliwa.
Komfort akustyczny jak w dużym samochodzie
Temat oszczędności masy dotyczy całego układu napędowego. Wprowadzone do up! rozwiązanie z gumowo-metalowymi elementami zapewnia nie tylko dobre odseparowanie silnika od nadwozia, lecz także jest najlżejsze wśród wszystkich rozwiązań konkurencyjnych. Koncepcja tłumienia i amortyzowania pozwoliła na uzyskanie w up! wyczuwalnie niższego poziomu hałasu, w porównaniu do wielu innych samochodów tej klasy. Ponadto już w pierwszej fazie projektowania wzięta została pod uwagę możliwość zastosowania w up! zoptymalizowanego pod względem masy rozwiązania izolacji i tłumienia. Inżynierowie zadbali, aby w obrębie przegrody czołowej silnika było dosyć miejsca na izolację nie w formie stosunkowo drogiego elementu formowanego, lecz tańszego, a przede wszystkim lżejszego elementu tłoczonego. Odpowiednie dopasowanie izolacji strukturalnych w połączeniu z innymi elementami akustycznymi gwarantuje dobrą izolację kabiny pasażerskiej. Zespół konstruktorów up! zwrócił także dużą uwagę na systemowe uszczelnienie nadwozia, minimalizujące wnikanie niepożądanych odgłosów do wnętrza oraz pozwalające na ograniczenie ilości zastosowanych materiałów dźwiękochłonnych.
1.0 MPI o mocy 44 kW/60 KM
Podstawowy silnik rozwija z pojemności 999 cm3 aż 44 kW/60 KM mocy przy 5.500 obr./min. Maksymalny moment obrotowy 95 Nm jest dostępny między 3.000 a 5.000 obr./min; 90 procent maksymalnego momentu obrotowego uzyskiwane jest między 2.000 a 6.000 obr./min. Rezultatem jest dobre przyspieszenie w prawie każdym zakresie prędkości obrotowych. W wersji podstawowej z 5-biegową manualną przekładnią zużycie paliwa wynosi 4,5 l/100 km, a emisja CO2 – 105 g/km. W wariancie z BlueMotion Technology jest to 4,2 l/100 km i 97 g/km. W połączeniu z montowanym w up! 35-litrowym zbiornikiem paliwa teoretyczny zasięg wynosi 833 km. up! z manualną skrzynią biegów i mocą 60 KM przyspiesza do 100 km/h w 14,4 sekundy i rozwija prędkość maksymalną 160 km/h (wersja BlueMotion Technology: 14,5 sekundy, 161 km/h).
1.0 MPI o mocy 55 kW/75 KM
Mocniejszy wariant 1-litrowej jednostki ma taką samą pojemność skokową, takie same średnice cylindrów (74,5 mm) i skok (76,4 mm). Większą moc uzyskano przez modyfikacje układu sterowania silnikiem. Moc 75 KM jest dostępna przy 6.200 obr./min. Maksymalny moment obrotowy 95 Nm jest taki sam, jak w słabszym silniku. Wersja z manualną skrzynią biegów zużywa średnio 4,7 l paliwa na 100 km (108 g/km CO2).
Wersja z BlueMotion Technology – zaledwie 4,3 l/100 km i emituje 99 g/km CO2. Mocniejszy up! z manualną przekładnią rozwija prędkość maksymalną 171 km/h i przyspiesza do 100 km/h w 13,2 sekundy (wersja BlueMotion Technology: 174 km/h, 13,3 sekundy).
1.0 EcoFuel o mocy 50 kW/68 KM
Stosowane przez Volkswagena określenie EcoFuel od dawna oznacza jedne z najczystszych i najoszczędniejszych silników zasilanych gazem ziemnym. Dotychczas silniki EcoFuel stosowane były tylko w Touranach, Passatach i Caddy. Teraz Volkswagen wprowadzi na rynek po raz pierwszy silnik EcoFuel, także w bardzo małym samochodzie – w nowym up!. Silnik ten opiera się na nowej, jednolitrowej, trzycylindrowej jednostce. W tym przypadku moc wynosi 50 kW/68 KM. Sprężanie zostało zwiększone z 10,5:1 do 11,5:1. Zawory i pierścienie gniazda zaworów są wzmocnione, aby sprostać wyższym obciążeniom powstającym przy spalaniu gazu ziemnego. Rura dolotowa posiada osobne punkty mocowania dla dodatkowego rozdzielacza gazu wykonanego ze stali nierdzewnej. Średnie zużycie paliwa przez silnik EcoFuel w połączeniu z seryjnym w tej wersji pakietem BlueMotion Technology (m.in. system Start-Stop i rekuperacja) wynosi 2,9 kg/100 km (CNG = Compressed Natural Gas). Takie zużycie gazu odpowiada emisji CO2 na poziomie 79 g/km.
Zbiorniki gazu w podłodze
Tak doskonałe wartości udało się uzyskać dzięki wysokiej energetyczności gazu ziemnego: 1 kilogram CNG jest odpowiednikiem około 1,5 litra benzyny. Gaz jest magazynowany w 2 zbiornikach podpodłogowych w okolicy tylnej osi, łączna pojemność zbiorników to 72 litry/11 kg CNG. Zbiornik 1, razem z 10-litrowym rezerwowym zbiornikiem benzyny, umieszczony jest przed osią. Zbiornik 2 wykorzystuje przestrzeń wnęki koła zapasowego. Zbiornik gazu ziemnego i rezerwowy zbiornik benzyny umożliwiają przejechanie ponad 550 kilometrów. Ponieważ system EcoFuel został włączony w strukturę samochodu, poza brakiem wnęki na koło zapasowe kierowcy nie odczują żadnego ograniczenia wartości użytkowej.
BlueMotion Technology – system Start-Stop
up! w wersji z BlueMotion Technology jest wyposażony między innymi w systemy Start-Stop i odzyskiwania energii hamowania. Ponadto modele BlueMotion Technology posiadają dodatkowy moduł danych do rejestracji aktualnego stanu ładowania akumulatora, mocniejszy rozrusznik, przetwornik DC/DC (gwarantuje stabilność sieci elektrycznej w samochodzie) oraz akumulator wyjątkowo odporny na cykle ładowania/rozładowania.
Kierowca dojeżdża do czerwonego światła, zatrzymuje samochód, zmienia bieg na luz i zdejmuje nogę ze sprzęgła (przy przekładni zautomatyzowanej wystarczy naciskać na pedał hamulca). I w tym momencie silnik natychmiast wyłącza się. Na wskaźniku wielofunkcyjnym wyświetla się informacja „Start (A) Stop”. Gdy światło sygnalizacji świetlnej zmieni się na żółte, kierowca wciska sprzęgło (w przypadku skrzyni zautomatyzowanej po prostu zwalnia hamulec), silnik uruchamia się, „Start (A) Stop” gaśnie, wystarczy włączyć bieg i ruszyć. Kierowca nie musi wykonywać żadnej dodatkowej operacji i zaoszczędza średnio w mieście ok. 6 procent paliwa.
BlueMotion Technology – rekuperacja
Rekuperacja pomaga możliwie optymalnie wykorzystać energię zużywaną podczas jazdy. Przy hamowaniu i toczeniu się, czyli zawsze wtedy, gdy kierowca zdejmuje nogę z gazu lub hamuje, zwiększane jest napięcie prądnicy (alternatora) i wykorzystywane do intensywnego ładowania akumulatora. Dzięki takiemu sterowaniu prądnicą w zależności od stopnia sprawności silnika, i w ten sposób zawsze optymalnie naładowanemu akumulatorowi, napięcie prądnicy – na przykład przy przyspieszaniu lub stałym utrzymywaniu żądanej prędkości – może być obniżone. Możliwe jest nawet całkowite wyłączenie alternatora, co odciąża silnik i zmniejsza zużycie paliwa. Ponadto zawsze optymalnie naładowany akumulator zasila instalację elektryczną wystarczająca ilością energii także podczas faz z silnikiem wyłączonym przez system Start-Stop (na przykład podczas zatrzymania na czerwonym świetle). Aby wykorzystywać rekuperację, potrzebne jest specjalne oprogramowanie dla systemu zarządzania energią oraz zmodyfikowane oprogramowanie modułu sterowania silnika.
Nowe przekładnie
5 biegów do przodu – manualnie Nowe, 5-biegowe przekładnie zostały specjalnie przystosowane do trzycylindrowego silnika benzynowego. Tradycyjna wersja manualna o symbolu MQ100 waży wraz z olejem zaledwie 25 kg i jest najlżejszą na świecie przekładnią w tej klasie momentu obrotowego (seryjnie z opcją informacji o optymalnym biegu). Przekładnia o długości 341 mmm i szerokości 462 mm jest niezwykle kompaktowa.
5 biegów do przodu – automatycznie Nowością jest także wersja zautomatyzowana: z masą poniżej 30 kg, SQ100 jest najlżejszą automatyczną skrzynią biegów, jaką kiedykolwiek skonstruowano.
Zautomatyzowana przekładnia manualna, oprócz stopni D, N i R pozwala kierowcy w każdej chwili przejść w tryb manualny. W trybie automatycznym D przekładnia wybiera punkt zmiany przełożenia najbardziej optymalny pod względem zużycia paliwa. SQ100 oferowana jest z dwoma silnikami benzynowymi. Co ciekawe, konstruktorzy przekładni stwierdzili, że w wersji automatycznej podczas jazdy biegi są zmieniane dwa razy częściej, niż przy manualnej skrzyni biegów. W porównaniu z konwencjonalną przekładnią automatyczną ze sprzęgłem stanowiącym kombinację sprzęgła mechanicznego i hydrokinetycznego występują podczas pracy pewne różnice. Na przykład wyjątkowo efektywna zautomatyzowana przekładnia manualna obchodzi się bez biegu parkowania „P”, dlatego silnik up! uruchamiany jest nie w pozycji „P”, lecz „N” (bieg jałowy).
5. bieg jako bieg Economy Obie przekładnie są przystosowane do wejściowego momentu obrotowego 120 Nm. Zarówno w skrzyni manualnej, jak i zautomatyzowanej 5-ty bieg ma długie przełożenie. Dzięki stopniowi Economy przy dużych prędkościach jazdy obniżana jest prędkość obrotowa, a tym samym hałas i emisja spalin oraz zużycie paliwa. Skrzynia SQ100 jest oferowana do 2 silników benzynowych up!
Zwrotne i bezpieczne zawieszenie
Od momentu wprowadzenia pierwszego Polo, Golfa i Passata Volkswagen stawia na napęd na przednią oś. Przez przeszło cztery dziesięciolecia zasada napędu na przednie koła jest nieustannie udoskonalana przez Volkswagena. Od wprowadzenia elektronicznego programu kontroli stabilności jazdy połączenie napędu na przednią oś i ESP zrewolucjonizowało bezpieczeństwo czynne. Nowy up! będzie oferowany seryjnie z ESP. System ten jest zintegrowany z zespołem przedniej osi z kolumnami McPhersona i tylnej osi z wahaczami zespolonymi. Celem takiego układu jest uzyskanie bardzo neutralnego, bezpiecznego i komfortowego zawieszenia bez mnożenia kosztów, które są tak istotne w przypadku małych samochodów.
Napędzana oś przednia w up! łączy się z kolumnami McPhersona, amortyzatorami prowadzącymi koła i trójkątnymi wahaczami poprzecznymi. Głównym jej elementem jest rama pomocnicza, wykonana ze stali o wysokiej wytrzymałości o grubości ścianek zaledwie 1,8 mm. Tylna oś z wahaczami zespolonymi również charakteryzuje się niewielką masą i wymiarami. Opcjonalnie up! jest dostępny ze sportowym zawieszeniem. W tym przypadku sprężyny i amortyzatory mają bardziej sztywne dostrojenie, a nadwozie obniżone jest o 15 mm.
Oszczędne wspomaganie układu kierowniczego
Seryjnie wszystkie wersje up! wyposażone są w elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego. Układy kierownicze tego rodzaju są stosowane przez Volkswagena w wielu innych modelach. Ich wielką zaletą jest fakt, że elektromechaniczne wspomaganie pracuje tylko wtedy, gdy jest potrzebne, co pozwala zaoszczędzić do 0,2 litra paliwa na 100 km. Kolejną zaletą jest możliwość programowania systemu – system można ustawić na przykład na sportowo-bezpośredni lub komfortowy. W przypadku up! wybrany stopień poprawia aktywny powrót kierownicy do pozycji środkowej, co ma nie tylko wpływ na komfort, lecz również zwiększa poczucie bezpieczeństwa. Powrót do pozycji środkowej oraz siła wspomagania zależna od prędkości jazdy znacznie zwiększają precyzję kierowania. Od jednej pozycji skrajnej do drugiej w up! trzeba wykonać dokładnie 2,9 obrotu kierownicą.
Wytrzymały układ hamulcowy
Na przedniej osi up! zastosowano zupełnie nowe, 14-calowe wentylowane hamulce tarczowe. Ich masa w porównaniu z dotychczas stosowanymi przez Volkswagena tarczami tej wielkości zmniejszyła się o 1,5 kilograma (komplet). A to także pomaga obniżyć zużycie paliwa. Redukcja mas nieamortyzowanych ma również korzystny wpływ na komfort jazdy. Z tyłu Volkswagen zastosował wywodzące się z Polo hamulce bębnowe, które idealnie pasują do zakresu mocy i masy up!. 9-calowy wzmacniacz siły hamowania optymalizuje skuteczność hamulców. Spektrum wydajności hamulców jest podzielone na 2 zakresy charakterystyki. W zakresie komfortowym główny nacisk położony jest na możliwość precyzyjnego dozowania siły hamowania. Jeżeli trzeba zahamować z większą siłą, stosowany jest wyższy współczynnik wzmocnienia.
Funkcja awaryjnego hamowania w mieście
Nowością techniczną w up! związaną z bezpieczeństwem jest funkcja awaryjnego hamowania w mieście. Funkcja ta załącza się automatycznie przy prędkości poniżej 30 km/h, za pomocą czujnika laserowego (wbudowanego w górną część przedniej szyby) monitoruje przestrzeń o promieniu 10 m przed samochodem rozpoznając ewentualne zagrożenie kolizją. Jeżeli prawdopodobna jest kolizja z poruszającym się w tym samym kierunku lub stojącym obiektem, a kierowca nie reaguje, układ hamulcowy zostaje wstępnie napełniony i – w drugim etapie działania – zwiększa się czułość hydraulicznego asystenta hamowania.
Zależnie od sytuacji funkcja awaryjnego hamowania w mieście może zainicjować trzeci etap – automatyczne hamowanie aż do zupełnego zatrzymania lub wspiera kierowcę generując pełną siłę hamowania, jeżeli pedał hamulca zostanie przez niego zbyt słabo wciśnięty. W przypadku krytycznego zagrożenia zderzeniem, up! zostanie przyhamowany z siłą 10 m/s2. Zależnie od prędkości jazdy i sytuacji funkcja awaryjnego hamowania może zmniejszyć siłę zderzenia, a w niektórych przypadkach pozwala uniknąć kolizji. Jednak przez cały czas odpowiedzialność za to, co się wydarzy, spoczywa na kierowcy.
Kierowca może w każdej chwili dezaktywować funkcję awaryjnego hamowania wciskając pedał gazu, sprzęgła lub skręcając kierownicą, jeżeli jest to w danej sytuacji konieczne. Funkcję tę można wyłączyć również przyciskiem w dolnej części konsoli środkowej (na przykład przy holowaniu lub kontroli zawieszenia). W takim przypadku na wskaźniku przez 5 sekund po dezaktywacji wyświetlony będzie odpowiedni symbol z informacją „OFF”. Symbol ten będzie pojawiał się za każdym razem, gdy up! osiągnie zakres prędkości 5 – 30 km/h. Jeżeli funkcja awaryjnego hamowania będzie uszkodzona, symbol będzie powoli migał przez cały czas. Natomiast aktywne działanie jest sygnalizowane miganiem symbolu z dużą częstotliwością.
System wielofunkcyjny maps+more
Nowością w Volkswagenie jest system maps+more – przenośny, wielofunkcyjny system Infotainment. Obejmuje on nawigację, zestaw głośnomówiący, wskaźniki przekazujące informacje związane z samym samochodem oraz odtwarzacz muzyki. Ponadto maps+more można przystosować do swojego własnego profilu użytkownika poprzez odpowiednie aplikacje. Moduł maps+more mocowany jest w uchwycie nad konsolą środkową i łączy się z siecią elektroniczną up!. To najbardziej konsekwentna forma integracji urządzeń przenośnych z samochodem, jaka występuje na rynku.
maps+more to system Infotainment i Entertainment oferowany dla nowych samochodów w cenie nie nadwyrężającej portfela. Dla najtańszego Volkswagena szukano systemu, który pozwoli na niedrogie korzystanie z nawigacji, telefonu, informacji i rozrywki. System ten miał dysponować także możliwością łatwej aktualizacji. Razem z Navigon, jednym z czołowych producentów przenośnych systemów nawigacyjnych, Volkswagen opracował specjalnie dopasowane do up! rozwiązanie dostępne cenowo dla wszystkich klientów.
Na polskim rynku maps+more kosztuje 1200 zł. W wersji high up! jest elementem wyposażenia seryjnego. Do tego trzeba zamówić radio z odtwarzaczem RCD 215, którym alternatywnie można sterować także z maps+more. Dlaczego takie połączenie? Ponieważ odtwarzanie utworów MP3 lub komunikatów systemu nawigacji czy też rozmów telefonicznych działa prawidłowo tylko wtedy, gdy dźwięk jest emitowany przez system radiowy i głośniki samochodowe. Otrzymujemy wtedy kompletny system radia z nawigacją i funkcją sterowania głosowego, odtwarzacz CD/MP3, czytnik kart SD (32 GB) do odtwarzania muzyki i obrazów, zestaw głośnomówiący, wielofunkcyjny komputer pokładowy wraz z funkcją pomagającą zaoszczędzić paliwo podczas jazdy oraz wiele dalszych aplikacji przekraczających zakres oferowany przez inne systemy dostępne na rynku. Funkcje podstawowe podzielone są na 4 zakresy menu: „Samochód”, „Nawigacja”, „Media” i „Telefon”. Każdy z głównych punktów menu jest aktywowany przy użyciu 5-calowego kolorowego ekranu dotykowego.
Menu „Samochód”W tym punkcie menu wyświetlane są informacje dotyczące up! oraz praktyczne aplikacje, na przykład:
- informacje komputera pokładowego (zasięg, aktualne zużycie paliwa, średnie zużycie paliwa, prędkość, czas jazdy i przebieg dzienny) wraz z generowanymi cyfrowo wskaźnikami obrotomierza oraz temperatury cieczy chłodzącej i temperatury zewnętrznej
- nadzorowanie drzwi (optyczna sygnalizacja otwartych drzwi lub pokrywy bagażnika)
- czujniki cofania (dodatkowa wizualna prezentacja opcjonalnej, akustycznej funkcji ułatwiającej parkowanie)
- funkcja notatnika „notepad” (wprowadzanie notatek pismem ręcznym przy użyciu ekranu dotykowego), do zainstalowania przez portal Navigon Fresh
- funkcja świateł jako latarki „highbeam” (na wyświetlaczu zaświecają się reflektory up!); również dostępna w Navigon Fresh
- „ThinkBlue. Trainer"
ThinkBlue. Trainer pomaga ekologicznie jeździć. Funkcja ta pomaga zaoszczędzić paliwo i ułatwia jazdę możliwie jak najmniej szkodliwą dla środowiska. System analizuje i ocenia częstotliwość używania pedału gazu, hamulca raz zmiany biegów i udziela kierowcy wskazówek, jak może zmienić swój sposób jazdy by zmniejszyć zużycie paliwa.
W menu startowym „ThinkBlue. Trainer” wyświetlane są trzy okrągłe symbole „Jazda”, „Zużycie” i „Zmiana biegów”. Na podstawie tych symboli można szybko stwierdzić, w jakim stopniu ekologiczny jest dany sposób jazdy. Symbol „Jazda” ma w centrum okrąg z sylwetką up! – im większy ten okrąg, tym oszczędniejszy był sposób jazdy w minionych minutach. Symbol „Zmiana biegów” wskazuje kierowcy idealny punkt zmiany przełożenia. Symbol „Zużycie” pokazuje średnie zużycie paliwa od momentu rozpoczęcia podróży. Po dotknięciu któregoś z tych symboli otworzy się menu z dalszymi informacjami. W punkcie „Jazda” będą to wskazówki dotyczące sposobu jazdy, które można natychmiast wykorzystać, aby zmniejszyć zużycie paliwa. Punkt „Zmiana biegów” dostarcza szczegółowych informacji o optymalnych punktach zmiany przełożenia oraz pokazuje, czy w ostatnich minutach zalecenia te były odpowiednio realizowane. Po wywołaniu punktu „Zużycie” pojawia się diagram z wartościami zużycia paliwa w ciągu ostatnich 30 minut.
maps+more myśli razem z kierowcą i w przypadku aktywnej nawigacji lub włączonej prezentacji map po przekroczeniu określonego poziomu rezerwy paliwa automatycznie poszukuje najbliższej stacji benzynowej; funkcja ta nazywa się „ostrzeżenie o tankowaniu”.
Menu „Nawigacja” Pod tym punktem menu kryje się klasyczny system nawigacji z opcją sterowania głosowego i TMC. Ale niezupełnie jest to klasyczny system, bowiem maps+more oferuje znacznie więcej, niż zwykła nawigacja:
- punkt „mój samochód”: przy wygaszeniu zapłonu system automatycznie zapisuje pozycję zaparkowanego up!; w drodze powrotnej maps+more jako system przenośny znajdzie miejsce, w którym kierowca zaparkował; ta funkcja może być niesamowicie przydatna w obcym mieście
- maps+more znajduje parkingi w okolicy
- posiada również elektroniczny rejestr przebiegu pojazdu
- ponadto adresy i trasy są importowane przez Outlook; możliwy jest również wybór różnych profili tras
- kto chce, może wgrać jako wygaszacz ekranu maps+more własny motyw; ekran pokazuje w takim przypadku zawsze datę, godzinę i temperaturę na zewnątrz
- w systemie można zapisać około 500 celów dla nawigacji jako „ulubione” (POI = Points of Interest), a mapy mogą być prezentowane w postaci 3D
- polecenie „wezwij pomoc” (wyświetlacz w takim przypadku pokazuje zawsze aktualną pozycję) maps+more dzwoni pod najbliższy telefon alarmowy.
Menu „Media” maps+more z RCD 215 umożliwia połączenie następujących źródeł muzyki z głośnikami up!: radio, czytnik kart SD (dla kart do 32 GB) lub odtwarzacz CD/MP3 systemu RCD 215. Możliwa jest również prezentacja zdjęć i filmów z karty SD. Osoby korzystające z iPoda lub iPhona mogą odtwarzać muzykę ze swojego urządzenia poprzez Bluetooth (streaming):
- w kwestii optycznej prezentacji poszczególnych funkcji mediów maps+more oferuje nowe opcje, niespotykane dotychczas w samochodach; na przykład stacje radiowe mogą być wyświetlane tradycyjnie jako napisy z nazwami lub alternatywnie w formie logo stacji (aktualne logo stacji można pobrać w każdej chwili przez Navigon Fresh)
- podobnie jak w odtwarzaczach MP3 można wyświetlać okładki płyt odtwarzanych z karty SD
- zdjęcia mogą być prezentowane na ekranie maps+more jako pokaz slajdów
- opcje radia i dźwięku można łatwo ustawić korzystając z menu „Media” i ekranu dotykowego.
Menu „Telefon” maps+more w połączeniu z odpowiednimi telefonami z Bluetooth pełni rolę zestawu głośnomówiącego. Po podłączeniu telefonu na ekranie dotykowym dostępna jest klawiatura, książka telefoniczna podłączonego telefonu oraz rejestr ostatnich połączeń, a telefon może być obsługiwany poleceniami głosowymi.
Wygląd zewnętrzny up!
Z długością 3,54 metra i szerokością 1,64 metra (bez lusterek zewnętrznych) up! należy do najmniejszych samochodów czteroosobowych. Jego wysokość to 1,48 metra. Na długość całkowitą składają się z jednej strony zadziwiająco krótkie zwisy oraz – z drugiej strony – bardzo długi rozstaw osi (2,42 m). Taki układ nadwozia pozwala maksymalnie wykorzystać przestrzeń.
Linia przedniego zderzaka sprawia, że up! zdaje się uśmiechać. I taki też był zamiar. Między reflektorami, z wbudowanymi światłami do jazdy w dzień, znajduje się wąski, czarny pas. W pasie tym umieszczone jest logo VW – jedyny chromowany element w tej części nadwozia. W up!, wyposażonym w mały silnik, można było zrezygnować z dużych otworów chłodzenia. Uwagę zwracają znacznie mniejsze niż u innych Volkswagenów, ale bardzo charakterystyczne reflektory. Zdaniem Klausa Bischoffa, głównego stylisty marki Volkswagen: „Przednie części nadwozia, od up! aż po Phaetona charakteryzują te same linie stylistyczne.
Modele łączy między innymi podkreślenie poziomych płaszczyzn, połączenie osłony chłodnicy z reflektorami i krótkie kąty. Lecz mimo wyraźnej przynależności do marki, wszystkie Volkswageny różnią się od siebie. Decydujące są tutaj różnice w proporcjach poszczególnych elementów. Dzięki temu powstają bardzo indywidualne samochody, których spektrum sięga od sympatycznego up! do dostojnego Phaetona.”
W sylwetce dominują nakładające się płaszczyzny i przejścia między elementami wklęsłymi i wypukłymi. Lekkie zagłębienie nad progiem stanowi interesujący akcent w całej płaszczyźnie. Koła umieszczone są pod masywnymi nadkolami, których powierzchnie boczne są bardzo duże i powiększają w ten sposób optycznie średnicę małych kół.
Niewielki kąt z przodu tworzy połączenie nisko ułożonej krawędzi okien z maską silnika. Wznosząca się linia tylnej części koresponduje z tylnym kołem i słupkiem C. Taka gra linii wzmacnia optycznie słupek C, opierający się na tylnym kole. Układ ten, w połączeniu z długim rozstawem osi i krótkimi zwisami akcentuje zwarte proporcje up!.
up! ma dużą pokrywę bagażnika składającą się z 3 części. Jej zewnętrzna powłoka wykonana jest z przeźroczystego szkła, jak w nowoczesnych smartphonach. Wnętrze zbudowane jest z nośnej konstrukcji podstawowej, na której osadzona jest metodą spawania laserowego druga warstwa blachy z górnym zakończeniem. Zewnętrzny, naklejony element ze szkła rozciąga się od górnego zakończenia przez całą klapę – zatem zajmuje zarówno miejsce tradycyjnej tylnej szyby, jak i blaszanej pokrywy bagażnika. Na krawędź tylnej szyby oraz jej dolną część została nałożona od wewnątrz czarna powłoka, z którą kontrastuje chromowane logo VW oraz napis up!. Pokrywę bagażnika otwiera się przyciskiem w uchwycie poniżej znaku VW.
Mimo że duże tylne światła wyglądają jak część tylnej pokrywy up!, są na stałe połączone z nadwoziem. Ich czerwona powierzchnia wygląda niepowtarzalnie, głównie dzięki wbudowanym białym elementom w kształcie litery C. Dolną jedną trzecią tyłu zdominował zderzak z szerokim polem na tablicę rejestracyjną i zagłębieniem na obwodzie. Zarówno przedni, jak i tylny zderzak są seryjnie pokryte lakierem w kolorze nadwozia.
Udoskonalenia aerodynamiczne
Z wartością Cw 0,32 nowy up! może pochwalić się wzorcową aerodynamiką w swojej klasie. Rezultatem jest mniej odgłosów powodowanych wiatrem, mniejsze zużycie paliwa. Pierwsze kroki w kierunku aerodynamicznej optymalizacji podejmowane są w Volkswagenie już w bardzo wczesnej fazie projektu. Jest to tak zwany proces symulacji przepływu (CFD – Computational Fluid Dynamics). Metoda ta – ze względu na niższe koszty i mniejszy nakład czasu – zastąpiła analizę i optymalizację na podstawie rzeczywistych modeli w skali 1:4. Metoda CFD pozwala na cyfrową, zbliżoną do rzeczywistości wizualizację detali samochodu i stopniową optymalizację aerodynamiki na komputerze. Dopiero po ukończeniu tego procesu następuje kolejna faza symulacji w kanale aerodynamicznym z modelem w rzeczywistych wymiarach. Zewnętrzna skorupa modelu wykonana jest z gliny, co umożliwia szybkie zmiany kształtu poszczególnych elementów. Ponadto model 1:1 posiada zbliżone do rzeczywistości formy komory silnika i podłogi. Możliwa jest zatem optymalizacja bardzo ważnych dla aerodynamiki części, jak przedni i tylny spojler lub osłony podwozia. Ostateczne formowanie elementów montowanych do nadwozia następuje w oparciu o pomiary wykonywane na pierwszych prototypach.
Przy obliczeniach aerodynamicznych szczególną uwagę poświęcono minimalnemu przedniemu zwisowi. Dlatego też boki przodu nadwozia up! zostały tak ukształtowane, że powietrze opływa nadkola z minimalnymi turbulencjami. W ramach walki o każdy gram emitowanego dwutlenku węgla zoptymalizowana została pozycja i wielkość przedniego spojlera. Serie pomiarów w tunelu wykazały, iż ta optymalizacja przyniosła oszczędność 1,1 g/km CO2. Może to wydawać się niewiele, ale w rezultacie wszystkich tych działań up! EcoFuel BlueMotion Technology osiągnął doskonały wynik 79 g/km CO2. Ponadto kształt przedniego spojlera ma pozytywny wpływ na docisk przedniej i tylnej osi, co znacznie zwiększa bezpieczeństwo jazdy.
Również kształt tyłu nadwozia ma wpływ na aerodynamikę samochodu. W przypadku up! dzięki szczegółowym modyfikacjom udało się tak ukształtować kontury z zachowaniem zaleceń stylistycznych, aby otrzymać zdefiniowany opływ powietrza także przy bocznych strefach tylnych. W wyniku wszystkich tych działań inżynierom udało się uzyskać bardzo dobrą wartość współczynnika oporu powietrza jak na tę klasę samochodów (Cw – 0,32). W połączeniu z powierzchnią czołową up! A = 2,07 m2 całkowity opór powietrza wynosi tylko 0,67 m2.
Bezpieczeństwo i jakość na najwyższym poziomie
Masa w dół, bezpieczeństwo zderzeniowe w górę. Dzięki nowym technologiom produkcji udało się zrealizować to pozornie niemożliwe założenie. Nadwozie up! składa się w 8,1 procentach z kształtowanych termicznie, a zatem znoszących ekstremalne obciążenia elementów (np. podłoga i słupki B); już dzięki zastosowaniu blach kształtowanych termicznie udało się obniżyć masę nadwozia o 13 kg. Dzięki konsekwentnemu downsizingowi technologii napędowej, zastosowaniu stali o wysokiej wytrzymałości oraz poszukiwaniu możliwości zaoszczędzenia każdego kilograma udało się zmniejszyć masę nowego up! w porównaniu z jego bezpośrednim poprzednikiem (Fox) o 140 kg, tj. o 13 procent do 929 kg. To bardzo dużo, nie tylko jak na tę klasę samochodów.
W obszarze przedniej belki wzdłużnej, progów i bocznej ramy dachu zastosowano tak zwane stale dwufazowe, które razem z blachami formowanymi termicznie stanowią podstawę bezpieczeństwa klatki kabiny pasażerskiej. Z 39,3-procentowym udziałem stali o najwyższej wytrzymałości i 17,2-procentowym stali o wysokiej wytrzymałości, nowy up! osiąga najlepszy wynik w swoim segmencie. Zaledwie 24,9 procent masy struktury nadwozia stanowią tradycyjne stale głębokotłoczne, stosowane na elementy wymagające ze względów optycznych dużej precyzji wykonania, takie jak zewnętrzne elementy boków nadwozia lub tylne nadkola.
Wyjątkowo sztywna struktura nadwozia pod względem akustyki i drgań spełnia wymagania stawiane samochodom z wyższej klasy, niż up!. Udało się to uzyskać dzięki odpowiedniemu rozłożeniu tak zwanych węzłów i punktów przeniesienia sił. Będąca do dyspozycji przestrzeń została optymalnie wykorzystana przez trójwarstwową strukturę nadwozia, co w rezultacie pozwoliło na otoczenie kabiny pasażerskiej stabilnymi, odpowiednio zwymiarowanymi pod względem wytrzymałości profilami. Mimo podwyższonych wymagań odnośnie sztywności i bezpieczeństwa zderzeniowego udało się poprawić efektywność zastosowania masy o 34 procent w porównaniu z poprzednikiem up! – Lupo. Ze statyczną sztywnością skrętną 19.800 Nm/o up! wyznacza nowe standardy w swojej klasie. Wysoka sztywność skrętna przenosi się bezpośrednio na wyczuwalny przez każdego kierowcę komfort jazdy i prowadzenie. Jednocześnie dynamiczna sztywność up! jest również bardzo dobra i wynosi 49 Hz, co z kolei ma pozytywny wpływ na drgania i komfort. Volkswagen także w przypadku swojego najmniejszego modelu zastosował się w pełni do zasady, że bezpieczeństwo, jakość i komfort muszą być zawsze najwyższe, niezależnie od segmentu.
up! pokazuje, że małe samochody mogą również charakteryzować się wysokim poziomem bezpieczeństwa biernego. W przypadku tego Volkswagena optymalnie chronieni są nie tylko pasażerowie, lecz również inni uczestnicy ruchu, na przykład piesi. W tym przypadku na korzyść up! przemawiają nowe, małe silniki trzycylindrowe, bezpośrednio przyłączone agregaty pomocnicze oraz bardzo kompaktowe przekładnie. Dzięki podwieszonemu układowi łożysk przekładni obok belki wzdłużnej udało się zamontować akumulator bardzo głęboko, a taka pozycja akumulatora jest niezwykle ważna dla ochrony pieszych. Jak od dawna wiadomo, strefa zgniotu między maską a kadłubem silnika może minimalizować ryzyko obrażeń pieszych. Mając to na uwadze konstruktorzy zoptymalizowali także zawiasy pokrywy komory silnika.
W celu ochrony pasażerów up! struktura nadwozia w miejscach narażonych na szczególne obciążenia wykonana jest ze stali o wysokiej i najwyższej wytrzymałości. Dodatkowe wzmocnienia, na przykład w dolnych ramach okien w drzwiach, poprawiają bezpieczeństwo bierne przede wszystkim przy poważnych zderzeniach. Czujnik Early Crash – wbudowany bezpośrednio za przednim zderzakiem – w przypadku zderzenia czołowego aktywuje poduszki i pasy już przed właściwym uderzeniem. Działanie tego czujnika można dostrzec tylko podczas analizy zdjęć wykonanych przez kamery dużych prędkości obrazowania: w ciągu kilku milisekund naprężają się napinacze pasów, aby możliwie jak najszybciej włączyć kierowcę i pasażera w proces wytracania prędkości przez samochód. Ograniczniki siły napięcia pasów dbają o redukcję obciążeń działających na klatkę piersiową, a przednie poduszki powietrzne zatrzymują tułów. Aktywna kolumna kierownicy wnosi dalszy wkład w minimalizację ryzyka obrażeń kierowcy. W przypadku uderzenia bocznego siedzące na przednich fotelach osoby chronione są przez seryjne poduszki chroniące głowę i klatkę piersiową.
Foteliki dziecięce Isofix dzięki odpowiednim mocowaniom (w tym także Top Tether) łączącym je stabilnie ze strukturą nadwozia mogą być bezpiecznie unieruchomione na tylnej kanapie. Seryjna sygnalizacja zapięcia pasów na wyświetlaczu wielofunkcyjnym informuje kierowcę, czy siedzące z tyłu osoby zapięły pasy bezpieczeństwa. Do zapięcia pasów na przednich siedzeniach wzywa także sygnalizacja akustyczna.
Wnętrze up!
Jeden z najdłuższych rozstawów osi w segmencie wraz z przesuniętym daleko do przodu silnikiem oraz nową konstrukcją osi pozwalają na doskonałe wykorzystanie przestrzeni. Kierowca, pasażer siedzący obok oraz pasażerowie na tylnym siedzeniu mają zatem wystarczająco dużo miejsca, a nowe modułowe siedzenia, na których podstawie opierają się różne warianty dla modeli spokrewnionych z up!, gwarantują wysoki komfort podróży. W porównaniu z podobnymi koncepcjami przednie siedzenia up! są o 15 procent lżejsze. Zagłówki fotela kierowcy i pasażera są na stałe połączone z siedzeniami tak, jak w samochodach sportowych, natomiast z tyłu, ze względu na widoczność, wybrana została tradycyjna wersja z regulacją wysokości.
Odległość między siedziskiem a dachem wynosi z przodu aż 993 mm, z tyłu jest to 947 mm. Tak zwany „punkt H” dla powierzchni siedziska i oparcia leży na wysokości 306 mm z przodu i 378 mm z tyłu. Siedzący z tyłu pasażerowie dzięki nieco podwyższonej pozycji mogą wygodnie spoglądać do przodu ponad ramionami kierowcy i siedzącego obok niego pasażera.
Niezwykle praktyczne są również schowki: obok dużego schowka na konsoli środkowej i schowka na rękawiczki, w drzwiach znajdują się kieszenie i uchwyty na butelki (do pojemności 1 litra), z tyłu 3 uchwyty na kubki oraz 2 wieszaki na torby, a podłoga w bagażniku jest regulowana (od wersji move up!). Podręczny schowek posiada uchwyty na długopisy, notatnik i monety, również schowek na okulary znalazł swoje miejsce w up!. Haczyki na odzież zostały tak zamontowane na słupkach B, że są widoczne z zewnątrz przez szybę – nie trzeba ich szukać jak w innych samochodach i łatwo na nich powiesić kurtki.
Zegary i elementy obsługowe w up! występują w postaci trzech zasadniczych zespołów: zegary przed kierowcą, moduł przełączników na środku pojazdu do sterowania radiem z CD i klimatyzacją oraz przenośny moduł maps+more (obsługa radia, nawigacji i aplikacji związanych z samochodem). Pierwszy zestaw zegarów składa się z 2 lub 3 (w wersji move up! i high up!) analogowych wskaźników i cyfrowego wyświetlacza. W move up! i high up! największym z 3 okrągłych wskaźników analogowych jest umieszczony centralnie prędkościomierz z wbudowanym jako wyposażenie dodatkowe komputerem podkładowym MFA. MFA wyświetla także sygnały funkcji awaryjnego hamowania w mieście lub trybu pracy Start-Stop. Z lewej strony znajduje się obrotomierz, z prawej – wskaźnik poziomu paliwa.
Wnętrze up! jest zaprojektowane bardzo przejrzyście. Stylistyka nowego Volkswagena jest przyjemna dla oka, a jakość przewyższa poziom spotykany w tym segmencie samochodów. Szczególnie elegancko wygląda osłona kokpitu przed kierowcą i pasażerem tzw. Dash Pad. W zależności od wersji wyposażenia pokryta jest ona dekoracyjnym lakierem (move up!) lub lakierem w kolorze nadwozia (high up!). Górna część deski rozdzielczej zawsze ma kolor antracytowy, natomiast w wersjach move up! i high up! dolna część kokpitu może mieć kolor jasnego beżu. W tym przypadku również w kolorze beżowym będzie konsola środkowa, poszycie drzwi i boków z tyłu.
Pojemność 251 litrów to zdecydowanie więcej, niż w większości samochodów w tym segmencie. Po całkowitym złożeniu oparcia tylnej kanapy pojemność wzrasta do 951 litrów, a podłoga bagażnika jest prawie płaska. Ponieważ oparcie przedniego prawego fotela można pochylać, w małym up! można przewozić sprzęt sportowy lub inne przedmioty o długości nawet 2 m. Cały bagażnik jest wyłożony wykładziną dywanową, dotyczy to także osłony bagażnika, która otwiera się szeroko i może być w razie potrzeby szybko wymontowana. Jako opcja dostępna jest dla up! zmienna podłoga do bagażnika, którą można umieścić na 2 poziomach. Na górnym poziomie w połączeniu z niezwykle łatwo składanym oparciem tylnej kanapy otrzymujemy prawie płaską powierzchnię, poniżej można ułożyć mniejsze przedmioty. Niższa pozycję podłogi może być wykorzystywana przy transporcie dużych przedmiotów. Te detale pokazują, że up! jest wewnątrz olbrzymem wśród małych aut.
Wyposażenie up!
Niezależnie od wariantu silnika, nowy Volkswagen będzie oferowany w trzech wersjach wyposażenia: take up!, move up! i high up!. Ponadto Volkswagen przygotował 2 specjalne modele na bazie high up!, oferowane w momencie wprowadzania na rynek: black up! i white up!.