Na ogólną ocenę bezpieczeństwa, jaką w postaci pięciu gwiazdek uzyskał nowy Touran, składają się wyniki badań w czterech kategoriach: ochrony dorosłych pasażerów, ochrony dzieci, bezpieczeństwa pieszych oraz systemów służących bezpieczeństwu. Nowy Touran sprostał wymagającej procedurze Euro NCAP (European New Car Assessment Programme), uzyskując najwyższy wynik. Było to możliwe między innymi dzięki bardzo wysokiemu poziomowi bezpieczeństwa, na który składają się odpowiednio zaprojektowana struktura karoserii, skuteczny system ochrony za pomocą pasów, poduszek i foteli, a także innowacyjne systemy asystujące.
Od 1997 roku Euro NCAP jest jedną z najważniejszych instytucji wyznaczających standardy w dziedzinie bezpieczeństwa pojazdów w Europie. W tym roku procedury testowe były bardzo zaostrzone. Podczas wszechstronnego badania bezpieczeństwa dorosłych pasażerów nowy Touran uzyskał 88% oceny maksymalnej. Poddano go następującym testom:
- czołowe zderzenie z odkształcalną przeszkodą przy prędkości 64 km/h, 40 procent szerokości auta,
- czołowe zderzenie ze sztywną przeszkodą przy prędkości wynoszącej 50 km/h, cała szerokość auta,
- uderzenie w bok pojazdu z prędkością 50 km/h,
- uderzenie bokiem w słup przy prędkości 32 km/h.
Badanie w kategorii ochrony pieszych Touran zakończył wynikiem 71%. Doceniono w nim przede wszystkim zalety wynikające z konstrukcji auta, które pozwalają zmniejszyć ryzyko obrażeń pieszego na skutek ewentualnego potrącenia.
Nowego Tourana można od kilku tygodni zamawiać u polskich dealerów Volkswagena. Cena bazowej wersji modelu wynosi 82.390 PLN (1.2 TSI 110 KM). Samochód ma bardzo bogate seryjne wyposażenie z dziedziny bezpieczeństwa. Należą do niego między innymi poduszki powietrzne: czołowa kierowcy i pasażera (z możliwością dezaktywacji), poduszka chroniąca kolana kierowcy oraz system poduszek chroniących głowy podróżnych siedzących z przodu i z tyłu, włącznie z poduszkami bocznymi. Poza tym fotele wyposażano w specjalne zagłówki, które w przypadku uderzenia innego pojazdu w tył Tourana zmniejszają ryzyko uszkodzenia kręgosłupa szyjnego; auto ma również system ostrzegający o niezapięciu pasów bezpieczeństwa na każdym fotelu. Ponadto na pokładzie nowego Tourana znajdują się między innymi seryjnie: elektroniczny system stabilizacji toru jazdy (ESC) z ABS i asystentem hamowania, system automatycznego hamowania po kolizji, sygnalizator spadku ciśnienia w oponach, czujnik rozpoznający zmęczenie kierowcy oraz system ostrzegania kierowcy.