Alfa Romeo osiągnęła w 2022 roku znakomite wyniki. Marka mocno przyczyniła się do uzyskania świetnych wyników przez Grupę Stellantis w 2022 roku, potwierdzając udany przełom i poprawiając wyniki operacyjne, dzięki czemu stała się bardzo rentowną marką. Model Tonale odniósł ogromny sukces dzięki systemowi ścisłej kontroli jakości, który został znacznie udoskonalony.
Ubiegły rok obfitował nie tylko w ekscytujące wyzwania, ale przede wszystkim przyniósł doskonałe wyniki sprzedaży, które podkreślają wyraźny wzrost marki w Europie. Sprzedaż samochodów Alfa Romeo wzrosła o 22%, prowadząc tym samym do znacznego wzrostu udziału w rynku, w przeciwieństwie do wyników regionu, który odnotował spadek o 11% w stosunku do 2021 roku.
Jeśli chodzi o sprzedaż samochodów nowych, na wielu rynkach zarejestrowano znaczny wzrost w porównaniu z rokiem 2021 . Należą do nich m.in.: Francja +101%, Włochy +22%, Niemcy +22%, Hiszpania +28%, Holandia +84%, Austria +85%, Grecja +163%, Portugalia +174%.
W skali globalnej wyniki odzwierciedlają stabilną sytuację, w której osiągnięcia biznesowe są odbiciem wyników skonsolidowanych w 2021 roku. Na uwagę zasługują wyniki Turcji, która wyróżnia się na tle innych rynków jako najszybciej rozwijający się rynek, który czterokrotnie zwiększył wolumen sprzedaży w porównaniu z rokiem 2021. W Azji to Stelvio odnotowuje najbardziej znaczący wzrost:+25%.
Rok 2022 przechodzi do historii pod znakiem Tonale, pierwszego zelektryfikowanego C-SUV-a marki, który zapoczątkował jej metamorfozę i stanowi kamień milowy w procesie „od zera do zera” mającym doprowadzić Alfę Romeo do tego, by była najszybszą na globalnej scenie motoryzacyjnej marką przechodzącą proces elektryfikacji od zera (początek 2022 roku) do całej gamy samochodów o zerowej emisji w 2027 roku. Giulia i Stelvio, fundamenty obecnej gamy Alfa Romeo i filary przyszłej strategii produktowej marki, zostały odświeżone pod względem designu oraz technologii i są gotowe, by stać się punktami odniesienia w swoich segmentach, tak samo zresztą, jak dzieje się to od momentu wprowadzenia ich na rynek.
Jak wielokrotnie podkreślali przedstawiciele marki, strategiami Alfy Romeo kieruje bezkompromisowa jakość. I rzeczywiście, cele osiągane w skali globalnej są na najwyższym poziomie. Jednym z nich jest wynik ogłoszony przez JD Power w USA, dotyczący wskaźnika satysfakcji klienta, który plasuje Alfę Romeo na 1 miejscu na całej scenie motoryzacyjnej.
Niezapomniany rok 2022, jego momenty satysfakcji i nagrody to jeszcze nie wszystko. Wynik uzyskany przez zespół Alfy Romeo w Mistrzostwach Świata Formuły 1 oznacza awans w klasyfikacji konstruktorów i zajęcie szóstego miejsca w klasyfikacji generalnej, co jest najlepszym wynikiem zespołu w ostatnim dziesięcioleciu.
Jeśli chodzi o rodzimy rynek model Tonale, wprowadzony do salonów w maju zeszłego roku, wzmocnił pozycję marki w Polsce. O ile cały rynek samochodów osobowych w kraju spadł w 2022 roku o 6,03%, Alfa Romeo nie tylko utrzymała dotychczasowy udział, ale nawet nieznacznie go poprawiła (o 0,01 pp.). Jednocześnie marka zaakcentowała mocno swoją obecność w segmencie samochodów premium, notując 1,81-procentowy udział.
Ponadto Stelvio, jak i Giulia w zeszłym roku zostały docenione nie tylko przez polskich nabywców, ale też zdobyły w kraju prestiżowe wyróżnienia. Głosami czytelników magazynów „Auto Moto” i „Motor” oraz serwisu magazynauto.pl Giulia została wybrana najlepszym autem klasy średniej plebiscytu „Auto Lider 2022”, a jej limitowana, torowa wersja Giulia GTAm – sportowym samochodem roku. Model Stelvio zajął tam z kolei drugie miejsce w klasie Crossover/SUV klasy średniej. Giulia GTAm została też doceniona przez czytelników tygodnika „Auto Świat” oraz portalu auto-swiat.pl i okrzyknięta sportowym samochodem roku w głosowaniu „Auto Świat Moto Awards 2021”.
Rok 2022 wynagrodził zatem ciężką pracę oraz zaangażowanie spójnej i zdeterminowanej marki, której celem jest dalsze udoskonalanie się w roku 2023. Rok ten zapowiada się jako pełen wyzwań, którym Alfa Romeo chce stawić czoła z typową dla siebie śmiałością wyróżniającą tę markę, będącą symbolem włoskiego, szlachetnego, sportowego stylu, od 1910 roku.