...z benzynowymi silnikami Turbo 1,4 MultiAir. System MultiAir reprezentuje rewolucyjną technologię opracowaną i opatentowaną przez FPT - Fiat Powertrain Technologies. Gama modelu Alfy MiTo, których do dnia dzisiejszego sprzedano w ilości 60 000 sztuk w 34 krajach na 5 kontynentach będzie zatem bogatsza o nowe wersje.
Nowe silniki MultiAir są ważnym "wyłamaniem się" z obecnego scenariusza konstrukcji silników benzynowych, podobnie jak to było w przypadku technologii silników diesla Common Rail, które zadebiutowały w Alfa Romeo 156 w roku 1997. Wystarczy wziąć pod uwagę, że w porównaniu do tradycyjnego silnika benzynowego o tej samej pojemności skokowej, silniki MultiAir zapewniają wzrost mocy (do 10%) i momentu obrotowego (do 15%), jak również znaczną redukcję poziomu zużycia paliwa (do 10 %), emisji CO2 (do 10%), cząstek stałych (do 40%) oraz tlenków azotu (do 60%).
Sercem silnika MultiAir jest nowy elektrohydrauliczny system sterowania zaworami silnika, który pozwala na redukcję zużycia paliwa (dzięki dynamicznemu i bezpośredniemu sterowaniu przepływem powietrza przez zawory ssące) oraz redukcję emisji zanieczyszczeń (dzięki precyzyjnej kontroli spalania). Co więcej, technologia MultiAir będąca synonimem koncepcji "dowsizingu" określa uniwersalną technologię, z łatwością stosowaną do wszystkich silników benzynowych, która w przyszłości będzie miała również potencjalne zastosowanie w rozwoju silników wysokoprężnych.
"Głową" tej rewolucyjnej rodziny jest silnik MultiAir 1,400 16V z turbodoładowaniem i zapłonem iskrowym, który w modelu Alfa Romeo MiTo dostępny będzie w 3 różnych poziomach mocy (105 KM, 135 KM i 170 KM) oraz w połączeniu z 5- lub 6-biegową ręczną skrzynią biegów. O ile pierwsze dwa oferowane będą we wszystkich wersjach gamy MiTo, trzeci będzie dostępny wyłącznie w specjalnej wersji o nazwie "Quadrifoglio Verde" (Zielona Czterolistna Koniczyna), która zadebiutuje w późniejszym okresie.
Nowe silniki MultiAir produkowane we Włoszech w miejscowości Termoli w zakładzie FPT - Fiat Powertrain Technologies projektowane były od początku ich rozwoju w celu dalszego polepszenia systemu Alfa DNA pozwalającego na dostosowanie osobowości Alfy Romeo MiTo do wymagań kierowcy oraz różnych warunków drogowych. Co więcej, wspólnie z silnikami z rodziny MultiAir w Alfa Romeo MiTo po raz pierwszy zadebiutuje system Start&Stop.
System ten kontroluje czasowe, automatyczne wyłączanie silnika i jego ponowne uruchomienie (na przykład, podczas zatrzymywania się na szeregu świateł drogowych), zachowując działanie wszystkich pozostałych urządzeń samochodu przeznaczonych dla wygody i bezpieczeństwa podróżnych.