Samochody elektryczne – dlaczego kierowcy się na nie decydują?
Samochody elektryczne to nie tylko zielony trend na światowym rynku motoryzacyjnym. Odchodzenie od pojazdów napędzanych paliwami kopalnymi jest zwyczajnie opłacalne, dlatego na zakup decyduje się coraz więcej osób. Międzynarodowa Agencja Energii (raport Global EV Outlook 2024) szacuje, że w 2024 sprzedaż tego typu aut na świecie sięgnie nawet 17 milionów sztuk (wliczając napędy hybrydowe). To niemal trzykrotnie więcej niż w roku 2021, gdy osiągnęła 6,6 milionów (wg. raportu Global EV Outlook 2022).
W przypadku Mazdy napęd elektryczny znajdziesz w modelu crossovera Mazda MX-30 z silnikiem e-Skyactiv o mocy 145 KM, akumulatorem litowo-jonowym o pojemności 35,5 kW oraz systemem G-Vectoring Control+, który poprawia kontrolę nad pojazdem, zapewniając odpowiedni rozkład masy, a co za tym idzie także stabilność. W trybie czysto elektrycznym może przejechać do 200 km, a ładowanie prądem stałym DC 50 kW od 20% do 80% baterii potrwa tylko 25 minut (w sam raz na przerwę podczas dłuższej podróży).
Samochody elektryczne – dlaczego warto?
Rosnące zainteresowanie kupnem „elektryka” wynika z licznych zalet tego rozwiązania, do których należą:
- kwestie ekologiczne
Takie pojazdy zmniejszają wydzielanie spalin do środowiska naturalnego. Niezależnie, czy zdecydujesz się na samochód całkowicie zasilany akumulatorem elektrycznym, czy hybrydę, emisyjność będzie ograniczona. Warto podkreślić, że zarówno eksploatacja, jak i utylizacja takich aut mniej obciąża środowisko naturalne, niż w przypadku pojazdów spalinowych. Nawet wliczając w to etap produkcji akumulatorów, bilans wciąż pozostaje dodatni. Dokładnie wskazuje na to Raport przygotowany dla Komisji Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego, który dokonuje oceny pełnego cyklu życia pojazdów pod względem ekologii.
- Niskie koszty eksploatacji
Zmieniająca się cena ropy odpowiada za gwałtowny wzrost kosztów paliwa w ostatnich latach. Energia elektryczna jest tańsza. Przebycie 100 km „elektrykiem” kosztuje około 11 zł (przy zużyciu 15 kWh/100 km, przy cenie 70 groszy za kWh). Przejazd opłaca się nawet przy poborze z publicznej stacji ładowania (gdzie 1 kWh kosztuje od 1,20 do 2,09 zł). Za przejechane 100 zł trzeba zapłacić maksymalnie 32 zł.
Ponadto warto pamiętać, że niektóre miasta w ramach promowania ekologicznych rozwiązań instalują darmowe punkty ładowania pojazdów elektrycznych. Elektryk to też doskonałe rozwiązanie dla tych, którzy zamontowali w swoim domu fotowoltaikę, gdyż może być zasilany prądem pochodzącym z odnawialnej energii słonecznej.
- Mniejsza awaryjność
Konstrukcja silnika elektrycznego nie jest tak skomplikowana, jak silników spalinowych. Jest więc mniej awaryjnych części. Akumulatory rzadziej się psują. Silnik jest też bardziej żywotny i wydajniejszy. Według szacunków okres „życia” samochodów elektrycznych będzie dłuższy niż spalinowych. Żywotność aut tego typu wzrasta, jeśli zdecydujesz się na dobrą markę elektryka (np. Mazda). Takie marki stosują wytrzymalsze akumulatory.
- Komfort i płynność jazdy
Czy wiesz, że elektryk zyskuje moment obrotowy już w momencie odpalenia silnika? Dzięki temu ma lepsze przyspieszenie. Jest też cichy i gwarantuje płynną jazdę. Komfort podróży znacznie wzrasta.
- Bezpieczeństwo
Brak łatwopalnego paliwa w silniku wpływa na bezpieczeństwo auta. W razie wypadku ryzyko zapłonu, czy wybuchu jest dużo, dużo mniejsze. Nowoczesne auta elektryczne i hybrydowe są też częściej wyposażane w nowinki technologiczne – również te związane z systemami bezpieczeństwa.
- Przywileje w terenach miejskich
Chcesz oszczędzić na parkingach w mieście? Parkowanie samochodu elektrycznego na obszarze płatnych stref parkingowych jest bezpłatne. Ponadto dzięki ustawie o elektromobilności kierujący pojazdami elektrycznymi mogą również poruszać się buspasami. Dzięki temu można ominąć korki i szybciej przebić się przez miasto w godzinach szczytu.
Czy pojazdy elektryczne mają jakieś wady?
Dziś główną wadą elektryków jest ich koszt. Mimo iż zwraca się w trakcie eksploatacji, dla wielu osób wyjściowa bariera cenowa jest zbyt wysoka. Można jednak znacznie obniżyć wydatek na samochód elektryczny, korzystając z dostępnych dla wszystkich kierowców dopłat do samochodów elektrycznych z programów rządowych.
Dotacje na samochody elektryczne – program „Mój elektryk”
Od 12 lipca 2021 roku działa program rządowy „Mój elektryk” udzielający wsparcia osobom chcącym zakupić samochód elektryczny. Dotacje z początku mogły otrzymywać jedynie osoby fizyczne. Jednak od 2022 roku objęte nimi zostały również firmy, instytucje i samorządy. Program uwzględnił również leasing „elektryków”. Otworzyło to nowe możliwości uzyskania takiego pojazdu i wielu osobom umożliwiło inwestycję w wymarzone auto.
Dopłata do samochodów elektrycznych „Mój elektryk” - ile możesz zyskać?
W pierwszej chwili możesz pomyśleć, że dofinansowanie rządowe rzędu tysiąca, czy dwóch to niewielki wkład w cenę całego pojazdu. A co, gdybyś dowiedział się, że dotacje z programu „Mój elektryk” mogą sięgnąć nawet od ok. 20 000 do 70 000 zł?
- Dotacje dla osób fizycznych
Dofinansowanie pojazdu z kategorii M1 (samochody osobowe) to 18 750 zł przy cenie auta nieprzekraczającej 225 000 zł. Jednak rodziny z trójką lub większą liczbą dzieci mogą starać się o przyznanie wyższej kwoty - nawet o 27 000 zł i to bez względu na cenę pojazdu! Wystarczy posiadać Kartę Dużej Rodziny. Mazdę MX-30 w wersji Prime-Line, której cena rozpoczyna się od 161 100 zł możesz mieć już za 142 350 zł.
- Dotacje dla firm
Jeśli dostarczysz deklarację rocznego przebiegu auta na poziomie min. 15 tys. km, to możesz otrzymać (w przypadku aut M1, czyli samochodów osobowych) nawet 27 000 zł. W przypadku samochodów N1 (ciężarówek o dopuszczalnej masie całkowitej nie większej niż 3,5 t) wysokość dotacji wzrasta nawet do 70 000 zł.
Wniosek o dofinansowanie krok po kroku. Jak i gdzie się go składa?
Wnioski o dopłatę do elektryka składa się już po zakupie samochodu, jego rejestracji oraz wykupieniu ubezpieczenia. Sam proces ubiegania się o dofinansowanie nie jest skomplikowany. Możesz złożyć go zdalnie, nie wychodząc z domu. Wystarczy wejść na stronę Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Dzięki temu formalności będą minimalne. Jak to zrobić krok po kroku?
Krok 1. Logowanie
Zakładanie konta na portalu nie jest konieczne, jeśli masz Profil Zaufany. Możesz zalogować się przez Węzeł Krajowy / login.gov.pl. W innym wypadku konieczna będzie rejestracja.
Krok 2. Generowanie wniosku
Intuicyjny generator wniosku przeprowadza użytkownika, przez kolejne kroki uzupełniania wniosku. Uwaga – by wygenerować wniosek, musisz korzystać z komputera stacjonarnego lub notebooka. Niestety strona nie jest kompatybilna ze smartfonami. Kreator nie posiada wersji mobilnej.
Krok 3. Sprawdzenie wniosku
Po wpisaniu niezbędnych danych skontroluj, czy nie popełniłeś żadnego błędu. Po upewnieniu się, że informacje są poprawne, możesz podpisać dokument przy użyciu podpisu elektronicznego lub Profilu Zaufanego.
Dotacje na samochody hybrydowe – czy możesz się ubiegać o pieniądze, kupując PHEV i HEV?
Mimo iż samochody hybrydowe są lepsze dla środowiska niż auta wyłącznie spalinowe, obowiązujące w Unii Europejskiej przepisy wykluczają nawet częściowe dofinansowanie tego typu zakupu. Program „Mój elektryk” nie finansuje tego typu rozwiązań.
Źródła:
-
https://www.mazda.pl/filozofia-mazdy/aktualnosci-i-wydarzenia/porady/doplaty-do-samochodow-elektrycznych--poznaj-szczegoly/
-
https://www.iea.org/reports/global-ev-outlook-2024/executive-summary
-
https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2018/617457/IPOL_STU(2018)617457_EN.pdf
-
https://www.iea.org/reports/global-ev-outlook-2021
-
https://www.gov.pl/web/nfosigw/narodowy-fundusz-ochrony-srodowiska-i-gospodarki-wodnej
-
https://www.europarl.europa.eu/topics/pl/article/20221019STO44572/unijny-zakaz-sprzedazy-nowych-samochodow-spalinowych-od-2035-r-co-to-oznacza