...a Mazda3 zdobyła łącznie 90 nagród motoryzacyjnych na całym świecie. Nowa Mazda3 wykorzystuje mocne strony poprzedniej generacji, a jednocześnie odzwierciedla dbałość o kwestie ochrony środowiska i rosnące zróżnicowanie kryteriów oceny samochodów przez klientów. Prace rozwojowe prowadziły działy badań i rozwoju Mazdy w Japonii, Stanach Zjednoczonych i Europie, które ściśle ze sobą współpracowały, aby odzwierciedlić długotrwałą, opracowaną przez Mazdę koncepcję „Zrównoważonego Zoom-Zoom”. Jej celem jest uzyskanie harmonii pomiędzy przyjemnością z jazdy a aspektami zawiązanymi z ochroną środowiska i bezpieczeństwem. W rezultacie całkowicie nowa Mazda3 ewoluuje w kierunku cieszącego się uznaniem sportowego charakteru i designu poprzedniej wersji, osiągając przy tym doskonałe wyniki w zakresie ochrony środowiska i bezpieczeństwa.
Design zewnętrzny – pełna ekspresji i emocji stylizacja
Charakterystyczny, nowy przód, tworzony przez pięciopunktową kratę wlotu powietrza i wloty umieszczone po bokach, zbiega się z wyrzeźbionym kształtem maski i śmiałą, pełną ekspresji linią łączącą pokrywę silnika ze słupkami przednimi. Wszystkie linie sprawiają wrażenie, jakby zbiegały się w punkcie położonym tuż pod pięciopunktową kratą wlotu powietrza. Z boku linia przedniego błotnika miękko przechodzi w linię okien, w jednoznaczny sposób nawiązując do stylu Mazdy i emanując przy tym dynamizmem. Dolna linia okien pnie się ku górze i łączy się z tylnym spoilerem, aby podkreślić kompaktowe rozmiary samochodu i jego zwinność. Aby powierzchnie nabrały jeszcze większej ekspresji, konstruktorzy Mazdy dopracowali głębokość krawędzi pokrywy silnika, przednich błotników i trójwymiarowego kształtu wysuniętych boków, uważnie dopracowując krzywizny, które subtelnie odzwierciedlają zmiany naturalnego światła otoczenia.
Z tyłu uwagę zwraca sportowy design szerokiej sylwetki. Najsilniejsze elementy to wysunięte błotniki i nacisk na część środkową. Koncepcja ta została zapoczątkowana w pierwszej wersji Mazdy3, ale w tej generacji nabrała silniejszej ekspresji. Wszystkie linie tyłu samochodu są tak zaprojektowane, aby zbiegały się w umieszczonym centralnie logo. Mocne słupki tylne również pochodzą z pierwszej generacji Mazdy3 i są jeszcze bardziej wyraziste. Było to możliwe dzięki doświadczeniu Mazdy w dziedzinie technologii tłoczenia.
Design wnętrza – wyszukany, sportowy, o wysokiej jakości
W środku nowa Mazda3 oferuje sportowe, a przy tym bardzo dopracowane wnętrze. Deska rozdzielcza ostro zakręca z części środkowej na boki, jakby prężąc muskuły. Duże wskaźniki i konsola centralna są rozmieszczone wokół kierowcy, zapewniając ergonomię. Kąt nachylenia panelu środkowego jest dostosowany do ruchów ręki kierowcy. Górna powierzchnia deski z materiału o drobnoziarnistej fakturze z niewielką liczbą linii podziału podwyższa jakość wykończenia wnętrza. Nowy, interaktywny system sterowania oświetleniem wzmacnia związek kierowcy z samochodem.
Układ napędowy dla każdego
Silniki Mazdy3 łączą w sobie wrażenia z jazdy opracowane przez Mazdę w ramach koncepcji Zoom-Zoom z doskonałym poziomem ochrony środowiska. Przekazują one właściwą siłę ciężkości, dostosowaną do przyspieszeń pojazdu. Zapewnia to kierowcy silne poczucie jedności z samochodem. Nowa gama silników została dostosowana do preferencji klientów europejskich. Oprócz silników benzynowych MZR 1,6 l i 2,0 l oraz silnika Diesla MZ-CD 1,6 l z turbodoładowaniem, pochodzących z poprzedniego modelu, nowa Mazda3 oferowana jest obecnie z nowym wysokoprężnym silnikiem MZR-CD z turbodoładowaniem o pojemności skokowej 2,2 l, niedawno wprowadzonym do gamy nowej Mazdy6. To mocny, czysty silnik Diesla o doskonałym poziomie mocy, zużyciu paliwa i wyciszeniu.
Silnik MZR-CD 2,2 l z turbodoładowaniem występuje w dwóch wersjach – mocniejszej o maksymalnym momencie obrotowym 400 Nm / 1800–3000 obr./min i mocy 136 kW (185 KM) / 3500 obr./min i standardowej o maksymalnym momencie obrotowym 360 Nm/1800-2600 obr. na min. i mocy maksymalnej 110 kW (150 KM) / 3500 obr./min. Obie wersje oferują wyjątkowo niską emisję spalin, zgodną z wymaganiami normy Euro V i wykorzystują opracowany przez Mazdę, unikalny filtr cząstek stałych (DPF), zapewniający wydajniejszą regenerację. Zużycie paliwa spadło od 7 do 10 procent w porównaniu z silnikiem MZR-CD 2,0 l oferowanym w modelu poprzedniej generacji, osiągając poziom 5,4 l/100 km w wersji o standardowej mocy i 5,6 l/100 km w wersji mocniejszej.
Katalizator, który wykorzystuje nanotechnologię (silniki benzynowe)
Katalizator silnika benzynowego o pojemności 2,0 l to pierwsze na świecie urządzenie tego typu, które wykorzystuje w swej konstrukcji nanotechnologię, co umożliwia kontrolę jeszcze mniejszych cząstek. Jest ona stosowana do osadzenia poszczególnych cząstek metali szlachetnych o średnicy mniejszej niż pięć nanometrów w materiale bazowym katalizatora. To nowe rozwiązanie umożliwia Mazdzie zmniejszenie wykorzystania kosztownych metali szlachetnych, takich jak platyna czy pallad, o 70 do 90 procent bez obniżania wydajności katalizatora. Katalizator to ważna część działań Mazdy zmierzających do zmniejszenia zależności od ograniczonych zasobów.
Wspomaganie układu kierowniczego, zawieszenie i układ hamulcowy
Aby zapewnić właściwą równowagę pomiędzy zużyciem paliwa, lekkim działaniem układu kierowniczego a poczuciem stabilności, wszystkie wersje całkowicie nowej Mazdy3 są wyposażone w elektrohydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego (EHPAS), które zdobyło uznanie w obecnie sprzedawanej generacji modelu. Zawieszenie wykorzystuje układ aktualnej wersji Mazdy3 i zostało udoskonalone tak, aby zapewniać jeszcze szybsze reakcje na działania kierowcy oraz zwiększyć kontrolę nad skręcaniem i zachować bardziej płaską charakterystykę jazdy dzięki wzmocnieniu tłumienia zawieszenia.
W układzie hamulcowym zestrojono podciśnieniowy siłownik wspomagający i zoptymalizowano początkowe odczucie hamowania. Wynik końcowy to wyjątkowe reakcje i dająca poczucie pewności liniowość w dowolnych warunkach.
Sztywne nadwozie
Podstawową koncepcją konstrukcji nowej Mazdy3 było polepszenie ogólnej sztywności nadwozia i zapewnienie, że będzie ono skutecznie pochłaniać siły oddziaływania amortyzatorów. Aby to osiągnąć, zwrócono szczególną uwagę na wzmocnienie obszaru wokół mocowania przedniego i tylnego zawieszenia oraz części łączonych w każdym narożniku, które są poddawane większemu naciskowi. Zastosowano spoiwo strukturalne do wzmocnienia łączy przedniego i tylnego zawieszenia oraz dodano zgrzewanie punktowe, wzmacniające łącza otworów drzwi. Efektem był znaczny wzrost sztywności i histerezy nadwozia (stopnia jego deformacji w efekcie wielokrotnego stosowania siły skręcającej).
Przodująca w tej klasie samochodów aerodynamika
Aby uzyskać optymalną kontrolę nad przepływem powietrza, inżynierowie Mazdy zastosowali nowe podejście, zwane „zarządzaniem przepływem powietrza”. Konwencjonalne konstrukcje samochodów wytwarzają ogromną siłę oporu, powodującą straty i negatywnie wpływającą na aerodynamikę. Nowa Mazda3 nie pobiera jednak zbyt dużo powietrza i w ten sposób obniża opór. Przykładem zastosowanych rozwiązań mogą być otwory górnej i dolnej kraty wlotu powietrza, które skupiają ciśnienie naporowe (wytwarzane przez napór powietrza) w taki sposób, że przez wloty przechodzi jego mniejsza ilość i jest ono przeznaczone do efektywnego chłodzenia silnika. Dodatkowo zmieniono kształt przednich narożników górnej części nadwozia i dodano okrągłe deflektory w okolicy przednich kół, które pomagają kontrolować przepływ powietrza z boku samochodu. W rezultacie współczynnik oporu powietrza dla europejskiego pięciodrzwiowego hatchbacka i czterodrzwiowego sedana wynosi odpowiednio 0,30 i 0,28 i jest jednym z najlepszych w tym segmencie. Te działania pozwoliły również inżynierom osiągnąć jeden z najwyższych poziomów wyciszenia, stabilności przy szybkiej jeździe i oszczędności paliwa.
Sportowa kabina, zwiększająca użyteczne piękno Nowy „układ stref” koncentruje się na polepszaniu widoczności i bardziej intuicyjnym rozmieszczeniu przełączników, co zapewnia „poczucie jedności kierowcy i samochodu” i „poczucie pewności, które umożliwia kierowcy koncentrację na drodze”. Najpierw zespół konstruktorów Mazdy3 zintegrował wyświetlacz informacji i umieścił go z przodu „strefy” optymalnej. Sprawiło to, że informacje niezbędne podczas jazdy znajdują się tam, gdzie można je dostrzec przy jak najmniejszym ruchu oka. Następnie inżynierowie rozmieścili wszystkie przełączniki sterujące w jednej „strefie” bliżej rąk kierowcy. Umieszczenie przełączników i wyświetlacza informacji w oddzielnych strefach pozwala kierowcy skoncentrować się na jeździe.
Lepiej wyprofilowane fotele, zapewniające lepsze podparcie i funkcjonalność
Aby wzmocnić podparcie nóg, uniesione części boczne siedzisk przednich foteli powiększono o 20 mm w porównaniu z fotelami pierwszej generacji Mazdy3. Oparcia zostały poszerzone o 35 mm, aby zapewnić podróżnym lepszą pozycję siedzenia. Regulacja ustawienia foteli nie pozostała bez zmian. Nowy fotel elektryczny ma teraz funkcję pamięci trzech zestawów ustawień. Gdy kierowca zbliży się do samochodu, jego fotel automatycznie ustawi się odpowiednio do jednego z tych zestawów, które rozpoznaje po kodzie zapisanym w breloczku kluczyka. W wyższych wersjach wyposażenia oferowane są w standardzie fotele sportowe.
Nowe funkcje powitania
Nowa Mazda3 oferuje interaktywne sterowanie oświetleniem. Na przykład, gdy kierowca otwiera drzwi, kolejno zapala się oświetlenie punktowe kabiny, światło ogólne, podświetlenie klamek i przestrzeni na nogi oraz podświetlenie wskaźników i centralnego wyświetlacza, aby subtelnie przywitać kierowcę i pasażerów (w zależności od wyposażenia). Podświetlenie reaguje również, gdy kierowca zmienia różne ustawienia, co wzmacnia interaktywną komunikację pomiędzy kierowcą a samochodem.
Istotnie obniżony szum i hałas z drogi
Wprowadzono wiele ulepszeń w zakresie sztywności strukturalnej nadwozia oraz wyciszenia układu napędowego. Obejmują one obniżenie hałasu o wysokiej częstotliwości, słyszanego niekiedy podczas zwalniania, przy jednoczesnym podkreśleniu sportowego tonu. Zwiększenie sztywności komponentów i łączy również pomogło zapewnić lepsze wyciszenie podczas jazdy, jedno z najlepszych w tej klasie samochodów. Napór dźwięku pochodzącego z drogi zmniejszono o 6 do 11 procent w stosunku do poprzedniej wersji modelu, a szum wiatru o około 6 procent, do 59 dB przy 100 km/h i wietrze bocznym 5 m/s, co stawia nową Mazdę3 wśród najcichszych samochodów w tej klasie.
Bezpieczeństwo
Pracując nad rozwojem technologii bezpieczeństwa biernego, Mazda koncentrowała się również na wyposażeniu z zakresu bezpieczeństwa aktywnego, wspomagającego rozpoznawanie i unikanie zagrożeń. Oprócz systemu ABS, systemu elektronicznej dystrybucji siły hamowania (EBD), dynamicznej kontroli stabilności (DSC), całkowicie nowa Mazda3 oferuje również najnowsze technologie bezpieczeństwa, takie jak automatyczne włączanie świateł awaryjnych (ESS) w standardzie, adaptacyjne, obrotowe reflektory biksenonowe (opcja), monitoring tylnej strefy pojazdu (RVM), system kontroli ciśnienia w oponach (TPMS) i podgrzewaną szybę przednią (opcje). Systemy bezpieczeństwa biernego w nowym modelu są wszechstronne i obejmują opracowaną przez Mazdę technologię bardzo sztywnego i bezpiecznego nadwozia, zaawansowany system dystrybucji i pochłaniania energii uderzenia oraz aktywne zagłówki z przodu i sześć poduszek powietrznych, co daje nowej Mazdzie3 jedne z najwyższych ocen w testach zderzeniowych na całym świecie.