Mazda6 lub Atenza – tak nazywa się na rynku japońskim - to całkowicie nowy samochód lokujący się w segmencie wyższym średnim, który pod koniec sierpnia bieżącego roku będzie dostępny w Polsce.
Nowe jest nie tylko nadwozie i jego wnętrze, ale także silniki i platforma podłogowa. Już przyglądając się z zewnątrz na agresywnie i dynamicznie zaprojektowane nadwozie odnosi się wrażenie, że jest to samochód o nieprzeciętnych parametrach jezdnych. Dzięki szerszemu o 50 mm rozstawowi kół uzyskano obniżenie o 20 mm środka ciężkości samochodu. W rezultacie nowa Mazda6 jest jeszcze stabilniejsza w czasie jazdy po ostrych łukach drogowych i nie wykazuje skłonności do przechyłów nadwozia.
Patrząc na Mazdę 6 z przodu lub z tyłu można zauważyć, że górna część nadwozia spoczywa na nieco szerszej części dolnej, dodatkowo poszerzonej głęboko wyciętymi nadkolami. Takie uformowanie bryły samochodu potęguje odczucie pewności i stabilności jego prowadzenia oraz doskonałego trzymania się nawierzchni drogi.
Zuchwała stylistyka przodu jest ewolucyjną kontynuacją linii znanej z innych modeli o charakterystycznej pięciokątnej osłonie chłodnicy, z centralnie umieszczonym dużym logo Mazdy, a nowe wielosoczewkowe, wielofunkcyjne reflektory dodają drapieżności.
Tył samochodu z zachodzącymi na boki nadwozia przezroczystymi kloszami lamp jest dopełnieniem dynamicznej stylistyki Mazdy 6. Wszystkie płaszczyzny miękko i łagodnie przechodzą jedna w drugą tworząc harmonijne i doskonale wyważone linie nadwozia.
W podobnym stylu utrzymane jest wnętrze: eleganckie, ale z lekko sportowym odcieniem, zachęcające do zajęcia miejsca i oddania się radości jazdy. Uwagę zwraca całkowicie nowa deska rozdzielcza z chromowanymi i tytano-podobnymi wykończeniami. Wnętrze zaskakuje swoją obszernością, zakresem ustawień i wygodą foteli, zapewniając komfortowe warunki podróżowania dla pięciu dorosłych osób.
Po złożeniu dzielonego w proporcji 40:60 oparcia tylnej kanapy otrzymujemy zupełnie płaską powierzchnię bagażową. Dodatkowym ułatwieniem zastosowanym w hatchbacku i wagonie jest wprowadzenie mechanicznego systemu "Karakuri", który powoduje opuszczenie siedziska w momencie składania oparcia. Dzięki temu nie trzeba teraz wyjmować zagłówków, ani podnosić siedzisk. Dźwignia zwalniająca mechanizm znajduje się teraz wewnątrz bagażnika.
Uzyskanie płaskiej powierzchni ładunkowej stało się możliwe dzięki zastosowaniu nowego zawieszenia tylnych kół typu E-link, które umożliwiło "pogłębienie" podłogi, a także powiększenie objętości bagażnika. W wersji kombi dostępny jest opcjonalnie układ samopoziomujące tylne zawieszenie. Wyrównanie poziomu następuje automatycznie poprzez wzrost ciśnienia czynnika w amortyzatorach.
Zawieszenie kół przednich wielowahaczowe ze stabilizacją kierunku jazdy przez ujemne ustawienie kąta płaszczyzny koła, z jednym wahaczem górnym i dwoma dolnymi na każde koło, ramą pomocniczą, sprężynami śrubowymi, amortyzatorami teleskopowymi o dwukierunkowym działaniu, stabilizatorem oraz gumowymi elementami połączeniowymi wytłumiającymi hałas i drgania.
Zadbano o pojemne schowki i miejsca na butelki lub puszki z napojami. Całości dopełnia wzorcowa ergonomia, intuicyjnie wyczuwalne rozmieszczenie przełączników, wysoka jakość materiałów i dokładność wykończenia.
Bezpieczeństwo jest zawsze nadrzędnym celem konstruktorów Mazdy. Znany już z poprzednich konstrukcji system wzmocnień i stref absorpcji MAIDAS zapewnia ochronę kabiny pasażerskiej przed deformacją spowodowaną kolizją, a układ sześciu poduszek powietrznych chroni pasażerów przed obrażeniami. Przednie poduszki czołowe mają kontrolowane dwustopniowe napełnianie w zależności od siły uderzenia. Przednie poduszki boczne chronią klatkę piersiową, a boczne kurtyny powietrzne stanowią dodatkowe zabezpieczenie w przypadku kolizji bocznej dla pasażerów zajmujących przednie i tylne siedzenia. Przednie pasy bezpieczeństwa mają kontrolowaną siłę napięcia, a tylne siedzenia wyposażone są w dwa uchwyty ISO-FIX służące do mocowania fotelików dziecięcych. Fotel pasażera z przodu ma zamontowany czujnik, który dezaktywuje wyzwalanie poduszek prawej strony w przypadku (przednia i boczna), gdy miejsce to jest niezajęte lub przypięty jest fotelik dla dziecka.
Dla zminimalizowania ryzyka obrażeń nóg kierowcy w przypadku spowodanego kolizją przesunięcia przegrody między silnikiem a kabiną zastosowano „chowające się” pedały sprzęgła i hamulca.
Przednie fotele wyposażone są w aktywne zagłówki w znaczny sposób redukujące ryzyko urazów górnego odcinka kręgosłupa, jakie mogłyby powstać przy uderzeniu w tył samochodu.
Ażeby zapobiec obrażeniom wywołanym w czasie kolizji czołowej przez przesuwające się do przodu ładunki wzmocniono również oparcia, blokady i zawiasy tylnych siedzeń.
Bezpieczeństwo to także skuteczne hamulce z elektronicznie sterowanymi układami: antypoślizgowym ABS, rozdziału siły hamowania EBD i wspomagania hamowania awaryjnego EBA. Opcjonalnie oferowany też będzie układ kontrolujący tor jazdy TCS i stabilność pojazdu DSC.
Do napędu Mazdy 6 skonstruowano przy współpracy z Fordem rodzinę nowych 4-cylindrowych silników benzynowych z serii L o pojemnościach: 1.8, 2.0 oraz 2.3dm3 i mocach odpowiednio: 88kW (120KM), 104kW (141KM) oraz 121kW (166 KM). Wszystkie silniki wykonane są prawie całkowicie ze stopów aluminium, z dwoma wałkami rozrządu w głowicy i komorą rezonansową wykorzystującą efekt doładowania dynamicznego. Silnik o pojemności 2.3 dm3 dodatkowo wyposażony jest w układ rozrządu o zmiennych fazach otwarcia zaworów i wałek wyrównoważający.
Dostępne są także dwa nowe silniki wysokoprężne w technice common-rail DIREC-D o pojemności 2l i mocach: 88kW (120KM) oraz 100kW (136KM) przy maksymalnym momencie obrotowym 310 Nm przy 2.000 obr/min.
Paliwo jest teraz wtryskiwane do cylindra pod ciśnieniem 180 Mpa, czyli o 1/3 wyższym niż w poprzedniej wersji tego silnika. Nowy kształt komory spalania i tłoka, sekwencyjny wtrysk paliwa i sprężarka o zmiennej geometrii pozwoliły na znaczne obniżenie zanieczyszczeń spalin, które spełniają mającą obowiązywać od 2005r. normę czystości Euro IV. Silnik charakteryzuje się wysoką kulturą pracy i niskim poziomem hałasu oraz drgań. Mazda6 będzie produkowana w trzech wersjach nadwozia: 4-drzwiowego sedana, 5-drzwiowego hatchbacka i 5-drzwiowego station wagona. Zgodnie z uruchamianiem cyklu produkcyjnego pierwsze będą dostępne w sprzedaży sedany, miesąc później hatchbacki, a dopiero pod koniec roku kombi.