Mazda jest silnie zaangażowana w „rozważny” rozwój i wiele uwagi poświęca nowym źródłom energii, tak by sprostać wymaganiom mobilności stawianym przez przyszłe pokolenia i jednocześnie dbać o środowisko. Celem Mazdy jest jednak pogodzenie tych celów bez szkody dla wartości „Zoom-Zoom”: dynamiki i przyjemności z jazdy. Dlatego zdecydowano się na zasilany wodorem silnik rotacyjny. Silnik RENESIS, wykorzystujący patent Wankla, jest głęboko zakorzeniony w tradycji Mazdy i były uzasadnione powody wybrania go jako źródła napędu spełniającego nowe wymagania ekologiczne.
Prototypy pojazdów Mazda z zasilaniem wodorowym, powstałe w wyniku intensywnych prac rozwojowych, były prezentowane od początku ostatniej dekady ub. wieku, aż po pierwszy koncepcyjny samochód Mazda RX-8 Hydrogen RE przedstawiony na Tokyo Motor Show w 2003 r. W 2004 r. na jego bazie powstał prototyp dopuszczony do jazdy po drogach publicznych. Mazda RX-8 Hydrogen RE jeździ po drogach Japonii, a od tego roku także w Norwegii. Wyposażona w układ dwupaliwowy, może być zasilana zarówno wodorem, jak i benzyną, co ułatwia codzienną eksploatację.
Od 2006 r. Mazdy RX-8 Hydrogen RE są użyczane w ramach leasingu japońskim firmom i władzom lokalnym; są to pierwsze na świecie samochody osobowe z silnikiem wewnętrznego spalania zasilanym wodorem. To unikalne przedsięwzięcie zapewniło Mazdzie cenne doświadczenie do przyszłego rozwoju jej pojazdów wodorowych.
Ta wiedza zostanie wkrótce użyta do ekspansji wodorowych technologii środowiskowych Mazdy poza Japonię. W 2007 r. Mazda podpisała porozumienie o udostępnieniu RX-8 Hydrogen RE dla HyNor, narodowego projektu zmierzającego do utworzenia infrastruktury paliwa wodorowego w Norwegii. W 2008 r. pierwszy RX-8 Hydrogen RE został dostarczony do HyNor w celu wstępnej ewaluacji. W tym samym roku Mazda uzyskała zezwolenie rządu japońskiego na próby drogowe nowej Premacy (w Europie ten model nazywa się Mazda5) Hydrogen RE Hybrid. Sprzedaż tego pojazdu w Japonii rozpoczęła się w 2009 r., trwają też stałe dostawy RX-8 Hydrogen RE do HyNor w Norwegii.
Różne strony technologii wodorowej
W ostatnich kilku latach Mazda skoncentrowała się na wodorze jako paliwie alternatywnym do silników wewnętrznego spalania. Silnik wodorowy wytwarza moc spalając wodór w komorach spalania, podobnie jak obecne silniki benzynowe. W odróżnieniu od nich, spalinami jest para wodna. W silniku rotacyjnym obrotowy tłok wiruje na skutek rozprężania gazów spowodowanego spalaniem, napędzając samochód.
To prawda, że napęd ogniwem paliwowym jest bardziej sprawny niż spalanie wodoru, ale w obu przypadkach emisja jest zerowa, a wodorowy silnik rotacyjny Mazdy ma dodatkową zaletę: pod względem budowy jest identyczny jak benzynowy silnik rotacyjny. Oznacza to, że jest bardziej niezawodny i tańszy w produkcji. Dodatkowo, kierowca może przełączać między zasilaniem wodorem i benzyną, w zależności od dostępu do wodoru. Z tych powodów, w odróżnieniu od pojazdów z ogniwami paliwowymi, rotacyjny silnik wodorowy z zasilaniem dwupaliwowym może stać się ważnym krokiem w kierunku społeczeństwa przyszłości, wykorzystującego wodór.
W połączeniu z rotacyjnym silnikiem wodorowym Mazda opracowała także układ hybrydowy wykorzystany w Premacy Hydrogen RE Hybrid. Połączono w nim zalety wodorowego silnika rotacyjnego z napędem elektrycznym, by poprawić osiągi i zwiększyć zasięg przy zasilaniu wodorem.
„Silnik wodorowy emituje tylko wodę. Nie jest tak sprawny jak ogniwo paliwowe, ale strukturalnie wykorzystuje silnik benzynowy, ograniczając koszt produkcji i problemy trwałości. W porównaniu z ogniwami paliwowymi, silniki wodorowe z zasilaniem dwupaliwowym mają większe szanse odegrania znaczącej roli w pierwszej fazie tworzenia społeczeństwa wykorzystującego energię zawartą w wodorze. Dlatego obecnie Mazda koncentruje się na rozwoju dwupaliwowych silników wodorowych.
W normalnych warunkach, pojazd wodorowy jest napędzany gazowym wodorem w celu zmniejszenia szkodliwości dla środowiska. A jeśli pojazd wodorowy może być również zasilany benzyną?
To może oznaczać większą wygodę, ponieważ kierowca nie musi martwić się, że zabraknie mu wodoru ani omijać rejonów, w których nie ma stacji tankowania wodoru. Mazda opracowała taki układ, nazywając go „dwupaliwowym”. Ta wysoce innowacyjna funkcja nie jest dostępna w ogniwach paliwowych – podsumowuje Akihiro Kashiwagi, Program Manager Mazdy odpowiedzialny za rozwój wodorowego silnika rotacyjnego