silnik (kultura pracy, elastyczność) | ocena: 5 | komentarz: "Silnik zaprzecza powszechnemu mniemaniu że wolnossący diesel to powolna, nie dająca się zapalić w zimie zawalidroga.Całkiem żwawo ciągnie do przodu niezależnie od biegu i prędkości, łatwo wchodzi na obroty, pozwala na rozsądne wyprzedzanie nawet na V i I" | |
skrzynia biegów | ocena: 4 | komentarz: "Drążek pracuje długimi skokami, ale jest całkiem precyzyjny, biegi wchodzą bardzo lekko i łatwo, można je też przełączać całkiem szybko.Skrzynia nie protestuje nawet przy próbach szybkich redukcji np z IV na III.Od czasu do czasu zdarza się jej jednak sam" | |
układ jezdny | ocena: 4 | komentarz: "Klasyczny "francuz", zawieszenie jest miękkie i komfortowe, posiada wyjątkowo duży skok i prześwity (wiekszy niż dzisiejsze SUVy) pozwalając na jazde po najgorszych drogach gruntowych a nawet leśnych.Co ciekawe zaskakująco pewnie (pomimo mocnych przechył" | |
układ hamulcowy | ocena: 3 | komentarz: "Najsłabsze ogniwo 309.Siła hamowania jest ledwo wystarczająca, a oryginalne zaciski przednie często ciekną i mimo konserwacji są bardzo podatne na zakleszczenia, hamulec ręczny już jako nowy źle działa lub najczęściej wcale nie działa.Pompa najczęściej j" | |
widoczność | ocena: 4 | komentarz: "Hatchback duże powierzchnie szyb przedniej i tylnej, duże lusterka, nie ma problemu z odnalezieniem się na drodze i parkingu, ale ponadprzeciętnie duże "martwe pole" do tylu mimo rozmiaru zwierciadeł." | |
jakość wykończenia | ocena: 4 | komentarz: "Trudna sprawa... z jednej strony twarde, toporne mające skłonność do poskrzypywań i "szparek" plastiki, z drugiej 20 lat exploatacji i brak wyraźnych śladów używania,uszkodzeń, wszystko solidnie się trzyma.Archaiczna ale przyjemna dla oka nawet dziś styli" | |
ergonomia | ocena: 5 | komentarz: "Estetyczna,prosta i nie sprawiająca kłopotu deska rozdzielcza, czytelne przelączniki,praktyczne schowki, wszelkie "manipulidła" pod ręką.Dziwnie skonstruowane (odwrotnie) przełączniki szyb." | |
wentylacja i ogrzewanie | ocena: 3 | komentarz: "Dmuchawa niezbyt mocna, potrzeba dużo czasu aby zaczeła sobie radzić z parującymi szybami czy jakim takim schłodzeniem kabiny.Ogrzewanie też nie pozwala na robienie sauny w środku ale chłód nam nie grozi." | |
przestrzeń dla kierowcy i pasażerów | ocena: 5 | komentarz: "Znakomicie wykorzystane rozmiary auta, miejsca z przodu jest pod dostatkiem, z tyłu mniej ale i tak jakby w większym samochodzie.Ogromne możliwości przewozowe, ustawne, szeroko "rozkladane" wnętrze." | |
wyciszenie, akustyka wnętrza | ocena: 4 | komentarz: "Ponadprzeciętnie dobre, silnik cichutki, największy hałas powoduje zawieszenie i powietrze opływające karoserię przy prędkościach ponad 100, jednak nawet wtedy da się spokojnie rozmawiać bez podnoszenia głosu." | |
ekonomia (zużycie paliwa, koszty utrzymania) | ocena: 5 | komentarz: "Mimo wieku i przebiegu silnik spala mniej w zimie na krótkich dystansach niż supernowoczesne diesle w cyklu mieszanym - 3,8-4,5l/100 w trasie i 5-6 w mieście krótkie trasy.Części maja umiarkowane ceny, ale nie zawsze i coraz trudniej dostępne.Na szczęście" | |
niezawodność | ocena: 5 | komentarz: "Samochód zaprzecza mitowi delikatnego, nietrwałego francuza, jest wyjątkowo solidny i żywotny.Demonizowana tylna belka wystarcza na cale życie auta,wytrzyma wszystko, i ma (oprócz amortyzatorów) tylko jeden zużywający się (co 50-70tyś km łączny koszt ok 3" | |
stosunek ceny do jakości | ocena: 5 | komentarz: "Kolejne trudne pytanie, bo zależy ściśle od stanu konkretnego egzemplaża.Sprawny i choć w miarę utrzymany jest sporą okazją i może nieźle pojeździć nawet kilka lat.Nieliczne jeżdzące egzemplaże są w większości kilka kilometrów przed złomowaniem." |
|
"309 to bardzo udane i wyjątkowo trwałe auto, które bez problemu dorównuje a nawet przewyższa -np. komfortem jazdy, wyposażeniem, odpornością na korozję produkowanym wówczas samochodom niemieckim, jak choćby golf II.
Pamiętać należy że to jednak bardzo stare już samochody, a moja opinia odnosi się do auta sprawnego, w którym za elementy okresowo wymieniane w trakcie exploatacji uważa się nie tylko olej i paliwo.
Większość istniejących jeszcze samochodów jest exploatowanana jak dopóki jeszcze jeździ często bez podstawowego serwisowania, gdyż w przypadku "dziadka" naprawy nie opłacaja się,po czym sa zlomowane lub odsprzedawane za symboliczne kwoty." |