W sytuacji bardzo zróżnicowanego rynku motoryzacyjnego w skali światowej marka Citroën wykazała dużą aktywność i osiągnęła dobre wyniki na wielu rynkach. Rok 2006 upłynął przede wszystkim pod znakiem nowych produktów, które wzbogaciły rynkową ofertę marki, poprzez:
- pełną, zróżnicowaną stylizacyjnie i funkcjonalnie gamy vanów, która obejmuje Xsarę Picasso, visiovan C4 Picasso (model 5.miejscowy), zaprezentowany na początku 2007 roku, oraz Grand C4 Picasso (model 7.miejscowy), a także wieńczący ofertę model C8
- wprowadzenie na rynek nowego Jumpera w czerwcu 2006 roku
- prezentację nowego Jumpy, który zostanie wprowadzony do sprzedaży w najbliższych tygodniach
- prezentację wysokiej klasy terenowego modelu sportowo-użytkowego C-Crosser, który zostanie wprowadzony do sprzedaży w 2007 roku
- stopniowego rozwoju oferty handlowej C6 oraz rozbudowy gamy o model z silnikiem 2.2HDi 173 FAP, który jest również dostępny w modelu C5
- nową, mechaniczną, elektronicznie sterowaną 6-przełożeniowej skrzynię biegów w modelach C4 i C4 Picasso.
Tak aktywnie wzbogacana oferta przełożyła się na wielkość sprzedaży światowej w 2006 roku na poziomie 1 406 000 samochodów, co oznacza wzrost o 0,8% w stosunku do 2005 roku. Udział rynkowy w Europie Zachodniej wyniósł 6,5%. Jednocześnie Citroën w dalszym ciągu rozwija sprzedaż poza Europą Zachodnią, zwiększając ją o 15% w stosunku do 2005 roku.
W Europie Zachodniej niewielki spadek liczby zarejestrowanych samochodów
Na stabilnym rynku samochodów osobowych i dostawczych (+1,1%) sprzedaż Citroëna wyniosła 1 079 000 samochodów. W trudnym kontekście rynkowym udział marki w rynku europejskim ukształtował się na poziomie 6,5% w stosunku do 6,7% w 2005 roku.
We Francji, na rynku samochodów osobowych i dostawczych, który przeżył wyraźne załamanie w grudniu 2006 roku (- 8,6%), Citroën poprawił swój udział rynkowy z 13% w grudniu 2005 roku do 13,4% w grudniu 2006.
W 2006 roku Citroën osiągnął 13,6-procentowy udział w rynku samochodów osobowych i dostawczych, odnotowując w ostatnim kwartale wynik na poziomie 13,8% z tendencją stałego rozwoju dzięki dynamicznemu rozszerzaniu oferty, zarówno w zakresie samochodów osobowych, jak i dostawczych.
W segmencie małych samochodów sukces C1 znalazł swoje potwierdzenie w sprzedaży blisko 23 500 samochodów w 2006 roku. Model Grand C4 Picasso (7.miejscowy) liczy już 12 150 zamówień oraz ponad 5 900 zarejestrowanych samochodów od momentu wprowadzenia na rynek w październiku 2006 roku. Model ten uzyskał tytuł "Auto N°1" nadawany przez czytelników tygodnika Auto Plus. W grudniu łączna sprzedaż modeli Xsara Picasso/C4 Picasso stanowiła 2,9% sprzedanych samochodów we Francji w stosunku do wyniku wynoszącego 1,6% osiągniętego przez Xsarę Picasso w grudniu 2005 roku. Dobre wyniki C6 na przestrzeni całego roku (2 150 zarejestrowanych samochodów) należy analizować uwzględniając fakt, że samochód był dostępny na rynku dopiero pod koniec wiosny, a oferta ograniczała się do silników V6 aż do listopada 2006 roku. Na rynku samochodów dostawczych Citroën kończy rok z wynikiem 17%, co oznacza spadek o 3,8% na rynku, który wykazał wzrost o 4,8%. Natomiast zmniejszenie sprzedaży o 2 900 samochodów należy interpretować w świetle rzeczywistego wzrostu o 11,5%, który zostałby osiągnięty, gdyby oferta obejmowała porównywalną gamę. Wycofanie C15 pozbawiło markę sprzedaży 10 650 egzemplarzy w stosunku do 2005 roku. Warto odnotować, że wersje dostawcze C2 (+9,5%), C3 (+14,1%) i C4 (+45,3%) cieszą się doskonałym popytem znacznie przewyższającym ogólny osiągnięty wynik rynkowy, co potwierdza trafność oferty skierowanej do firm. Sukces handlowy Berlingo powiększa się (+ 19,1% w stosunku do 2005 roku).
Wyniki rynkowe nowego Jumpera nie są jeszcze reprezentatywne, jednakże nowy model, bardzo dobrze przyjęty przez prasę branżową i wyróżniony tytułem samochodu dostawczego roku przez magazyn Argus, został już zamówiony w ilości 6 150 sztuk.
W Hiszpanii Citroën zakończył 2006 rok zajmując pierwszą pozycję na rynku samochodów osobowych i dostawczych (207 000 sprzedanych samochodów i udział w rynku wynoszący 10,9%). Po raz pierwszy w swojej historii Citroën jest liderem na rynku samochodów osobowych. Sprzedaż ponad 158 000 samochodów zapewniła marce udział w rynku na poziomie 10,5%. Citroën zajmuje również wiodącą pozycję na rynku sprzedaży dla klientów indywidualnych (12,9%). Dobre wyniki sprzedaży modeli Xsara Picasso i C4 Picasso zapewniły Citroënowi pierwsze miejsce w segmencie minivanów (44 000 sprzedanych egzemplarzy), a także udział rynkowy wynoszący 20,9% w segmencie vanów. Na rynku lekkich samochodów dostawczych Citroën utrzymał pierwszą pozycję, którą może się poszczycić od 1996 roku, realizując sprzedaż 49 500 samochodów i osiągając udział w rynku wynoszący 12,1%.
W Niemczech sprzedaż Citroëna wzrosła o 15%, dając udział w rynku na poziomie 2,5% w 2006 roku w stosunku do 2,3% w 2005 roku, na rynku samochodów osobowych i dostawczych, który zwiększył się o 4,2%. Łączny wzrost o 15% dla samochodów osobowych i o 15% dla samochodów dostawczych pozwolił Citroënowi na nowy rekord wielkości sprzedaży w 2006 roku, wynoszący 92 000 samochodów.
Wzrost popularności C1, który został uznany za najbardziej oszczędny model w Niemczech przez tytuł Auto-Bild, w połączeniu z wynikami sprzedaży C2 i C3 spowodował wzrost udziału rynkowego w tym segmencie do poziomu 3,8% (3,2% w 2005 roku). C4 pozostaje najlepiej sprzedającym się modelem gamy Citroëna i zwiększył sprzedaż o 8%. Wprowadzenie na rynek modelu Grand C4 Picasso w październiku zapewniło rodzinie C4 miejsce w rankingu 50 najlepiej sprzedających się modeli. Sprzedaż Xsary Picasso wzrosła o 25%.
Na rynku lekkich samochodów dostawczych, który odnotował wzrost o +11%, Citroën wzmocnił swoją pozycję o 6% dzięki trzem modelom: Berlingo, Jumper i Jumpy.
W Wielkiej Brytanii Citroën zwiększył udział w rynku do 4,5% w stosunku do 4,4% w 2005 roku, w kontekście tendencji spadkowej rynku samochodów dostawczych i osobowych o 3,3%. Wielkość sprzedaży Citroëna osiągnęła poziom 120 000 egzemplarzy. Xsara Picasso jest najchętniej kupowanym modelem (blisko 28 000 zarejestrowanych samochodów). Na rynku minivanów oferowanych klientom indywidualnym Xsara Picasso zajmuje pozycję lidera. Rok 2006 przyniósł też wzrost udziału w rynku C4 oraz sukces modelu C1. Premiera rynkowa C4 Picasso odbędzie się w styczniu 2007 roku.
Na rynku samochodów dostawczych, charakteryzującym się nieznacznym wzrostem o 1%, Citroën osiągnął znaczący rozwój sprzedaży o ponad 8%. Udział marki w rynku samochodów dostawczych ukształtował się na poziomie 7,4% w 2006 roku w stosunku do 6,9% w 2005 roku.
We Włoszech, na rynku samochodów osobowych i dostawczych z tendencją wzrostową o 3,8%, udział Citroëna wyniósł 5,1% w stosunku do 5,6% w 2005 roku (130 000 sprzedanych samochodów).
Na rynku klientów indywidualnych, który stanowi 72% całego rynku, Citroën zajmuje piąte miejsce (6,7%). W pierwszym pełnym roku obecności na rynku C1 został sprzedany w ilości 23 000 sztuk. W segmencie minivanów sprzedaż Xsary Picasso wzrosła o 13%. Wprowadzenie na rynek modelu Grand C4 Picasso (7.miejscowego) przekroczyło przewidywania, gdyż tylko w okresie dwóch miesięcy model został zamówiony w ilości 2 500 egzemplarzy.
Na włoskim rynku lekkich samochodów dostawczych, który odnotował wzrost o 9% w 2006 roku, wielkość sprzedaży Citroëna zwiększyła się o 5%, a udział rynkowy marki rozwija się znacząco od momentu premiery Jumpera w połowie roku.
W Belgii Citroën zajmuje pierwsze miejsce, osiągając 11,2-procentowy udział w rynku samochodów osobowych i dostawczych w stosunku do 10,4% w 2005 roku. Na rynku samochodów osobowych i dostawczych, większego o 8%, Citroën wzmocnił swoją pozycję o 16%, w szczególności dzięki zwiększeniu sprzedaży C3 o 15%, C4 o 13%, Xsary Picasso o 16%, Berlingo w wersji osobowej o 32%, Berlingo w wersji dostawczej o 66% oraz dzięki wprowadzeniu do sprzedaży modelu C6, nowego Jumpera oraz ostatnio Grand C4 Picasso. Citroën jest także liderem na rynku lekkich samochodów dostawczych, osiągając udział rynkowy na poziomie 15,9% w stosunku do 12,5% w 2005 roku.
Silny wzrost pozycji Citroëna na rynkach poza Europą Zachodnią
Poza Europą Zachodnią sprzedaż montowanych samochodów oraz części zamiennych Citroën wzrosła o 15%. Sprzedano 335 000 samochodów, w porównaniu do 292 000 w 2005 roku, co stanowi 23,8% sprzedaży marki w skali światowej w stosunku do 20,9% w 2005 roku.
Citroën wykazuje znaczący wzrost w krajach Mercosur oraz zwiększa sprzedaż na innych rynkach Ameryki Południowej. W Argentynie nabywców znalazło 15 000 samochodów, co oznacza wzrost o 29%. Jest to wynik wyższy od ogólnego wskaźnika wzrostu rynkowego (+16,6%). Dzięki temu udział rynkowy marki zwiększył się z 3,2% w 2005 roku do 3,6% w 2006 roku. W Brazylii Citroën sprzedał 35 000 samochodów, osiągając w ten sposób wzrost o 30%, który znacznie przekracza wskaźnik rynkowy (+12,5%). Udział marki podwyższył się z 1,7% w 2005 roku do 1,9% w 2006 roku, szczególnie dzięki doskonałemu przyjęciu C3 w wersji z silnikiem 1.4 FLEX FUEL oraz utrzymaniu pozycji Xsary Picasso, która pozostaje liderem minivanów z segmentu M1 (10 000 sprzedanych pojazdów w 2006 roku). Model C4 coupé, którego premiera rynkowa w Brazylii odbyła się we wrześniu 2006 roku uzupełnia gamę, a jego sprzedaż osiągnęła poziom 900 egzemplarzy w okresie pierwszych 4 miesięcy obecności na rynku.
W Chile, na rynku, którego wzrost jest szacowany na 5%, Citroën zwiększył sprzedaż o 12%, przekraczając próg 5 000 sprzedanych samochodów, a jego udział rynkowy kształtuje się na poziomie 2,7% (w stosunku do 2,5% w 2005 roku).
Motoryzacyjny rynek chiński, który osiągnął wielkość 4 200 000 samochodów, ma szansę stać się drugim co do wielkości rynkiem światowym i charakteryzuje się w dalszym ciągu silną tendencją wzrostową (33,9%).
Sprzedaż 120 000 samochodów w 2006 roku, dała marce udział na poziomie 2,6%. Citroën zwiększył sprzedaż o 19,8% w stosunku do 2005 roku. Obecnie oferowana gama Citroëna w Chinach jest najszersza w historii, szczególnie dzięki premierze modelu C-Triomphe w czerwcu oraz C2 w listopadzie, jak również C4 coupé i importowanych C6 pod koniec roku.
W 6 głównych krajach Europy Środkowej i Wschodniej (Polska, Węgry, Czechy, Słowacja, Słowenia, Chorwacja), gdzie rynek samochodów osobowych i dostawczych charakteryzuje się ogólnym wzrostem o 1,7%, sprzedaż Citroëna zwiększyła się o 6,7%, a udział w rynku wzrósł z 5,2% w 2005 roku do 5,4% w 2006 roku. W Republice Czech, Citroën sprzedał o 3 000 samochodów więcej, co umożliwiło zwiększenie udziału w rynku samochodów osobowych i dostawczych z 3,5% w 2005 roku do 5% w 2006 roku. Na Węgrzech, gdzie rynek samochodów osobowych i dostawczych wykazuje spadek o 4,9%, Citroën zdołał utrzymać swoją pozycję (8 000 sprzedanych egzemplarzy) i zwiększył udział w rynku z 3,6% do 3,7%.
W Turcji, w niekorzystnym kontekście kursu walut oraz w sytuacji zmniejszenia rynku o 13%, Citroën sprzedał 14 000 pojazdów. Udział rynkowy marki zwiększył się do 2,4% , w szczególności dzięki udanym premierom C4 MCP i C1.
W Rosji Citroën zwiększył sprzedaż o 72% (12 000 egzemplarzy) na rynku o bardzo dynamicznej tendencji wzrostowej i zwiększył swój udział rynkowy do 1,8%. Blisko połowa sprzedaży przypada na model C4 (w tym połowa to C4 coupé).
Gama pod znakiem innowacji i dynamizmu
W 2006 roku Citroën potwierdził swój dynamiczny rozwój i innowacyjność, proponując nowe modele i technologie, które potrafią umiejętnie połączyć parametry techniczne i dbałość o środowisko.
Model Grand C4 Picasso (7.miejscowy), zaprezentowany po raz pierwszy z okazji światowego salonu samochodowego w Paryżu w 2006 roku doskonale odzwierciedla tą strategię, otwierając nową epokę w segmencie minivanów. Jest to pierwszy visiovan, o bardzo dużej przeszklonej powierzchni i przestronnym, adaptowalnym wnętrzu. Grand C4 Picasso zapewnia pasażerom bezpieczeństwo na najwyższym poziomie, o czym świadczy 5 gwiazdek uzyskanych w testach zderzeniowych EuroNCAP. Od momentu wprowadzenia na rynek w październiku 2006 roku sprzedano 24 000 samochodów Grand C4 Picasso. Jest to bardzo dobry wynik, świadczący o zainteresowaniu klientów samochodami tego typu.
Obecnie Citroën wzbogaca gamę minivanów, prezentując w pierwszym kwartale 2007 roku drugi visiovan C4 Picasso (5.miejscowy). Nowy minivan o charakterystycznej sylwetce wyróżnia się już na pierwszy rzut oka swoim dynamicznym i jednocześnie bardzo urzekającym stylem.
Na rynku minivanów Citroën jest jedynym producentem oferującym trzy modele, z których każdy posiada odmienną osobowość i własny styl. Podobnie jak dla reszty modeli osobowych, marka tworzy pełną gamę minivanów o zróżnicowanej stylizacji i funkcjach, która składa się z modeli Xsara Picasso, C4 Picasso (5.miejscowy), Grand C4 Picasso (7.miejscowy) oraz duży C8.
Wyniki Citroëna w tym segmencie są bardzo korzystne, ponieważ sprzedaż w skali światowej Xsary Picasso w połączeniu z wynikami C4 Picasso zwiększyły się z 186 000 w 2005 roku do 207 000 samochodów w 2006 roku, co oznacza wzrost o 11,3%. Przyjęta strategia w segmencie minivanów znajduje w ten sposób swoje potwierdzenie. Obecnie Citroën przygotowuje dalszy rozwój oferty poprzez wprowadzenie do sprzedaży modelu C4 Picasso w wersji 5.miejscowej.
Pozostała część gamy Citroëna również wykazuje dynamiczny potencjał generowany przez udane premiery handlowe nowych modeli.
Na pierwszym miejscu należy tu wymienić C1, o którego sukcesie handlowym świadczy najlepiej 90 000 sprzedanych samochodów w 2006 roku. C1 skutecznie uzupełnia gamę małych samochodów, łącznie z C2, C3 i C3 Pluriel.
Berlingo również osiąga bardzo dobre wyniki. Sprzedano 195 000 samochodów w skali światowej w 2006 roku, co stanowi 15-procentowy wzrost dla tego modelu, którego sukces jest niepodważalny.
C4 potwierdza sukces handlowy, osiągając sprzedaż światową na poziomie 239 000 egzemplarzy w 2006 roku. Ta popularność wynika z uznanych wartości tego modelu, który zdobył wiele wyróżnień, w tym nagrodę World Design of the Year. Od lipca 2006 roku, C4 jest również dostępny z nową, mechaniczną, elektronicznie sterowaną, 6-przełożeniową skrzynią biegów (MCP). Skrzynia MCP, współpracująca z silnikiem wysokoprężnym HDi 110 FAP, zapewnia komfort i przyjemność kierowania na najwyższym poziomie, umożliwiając jednocześnie zmniejszenie zużycia paliwa od 3 do 5% w stosunku do tradycyjnej, mechanicznej skrzyni biegów. Visiovany C4 Picasso są również oferowane z nową skrzynią MCP.
Gama C5 jest obecnie wyposażona w nowy silnik diesla 2.2 HDi 173 KM DIN z filtrem cząstek stałych (FAP). Dzięki licznym nowatorskim rozwiązaniom silnik wyróżnia się doskonałą mocą i parametrami jazdy, a jednocześnie jest przyjazny dla środowiska i wykazuje niskie zużycie paliwa. Silnik HDi 173 FAP pozycjonuje C5 na wysokim miejscu w segmencie. Model został sprzedany w ilości 73 000 sztuk w skali światowej w 2006 roku.
Zwięczający gamę Citroën C6 stanowi wzorcowy model w segmencie samochodów luksusowych. Od października 2006 roku C6 jest wyposażony w nowy silnik wysokoprężny 2.2 HDi 173 KM DIN. Model został już sprzedany w ilości 7 000 egzemplarzy, co stanowi satysfakcjonujący wynik, zważywszy jego dostępność na rynkach rozwijaną stopniowo od momentu premiery pod koniec maja. Ponadto w pierwszym okresie oferta C6 ograniczała się do silników V6.
C-Triomphe i C2 Chine, to dwa nowe modele wprowadzone na rynek chiński w 2006 roku. Citroën, który sprzedał w Chinach 700 000 samochodów w ciągu ostatnich piętnastu lat odgrywa znaczącą rolę na tym rynku. Z myślą o dalszym rozwoju marka wprowadziła w 2006 roku dwa nowe modele specjalnie opracowane pod kątem oczekiwań chińskich klientów.
C-Triomphe jest trójbryłowym sedanem produkowanym w Chinach na bazie C4, z wydłużonym rozstawem osi, który umożliwia zwiększenie przestronności wnętrza oraz pojemności bagażnika. C-Triomphe spotkał się z bardzo dużym zainteresowaniem od momentu wprowadzenia do sprzedaży w maju 2006 roku (do chwili obecnej został sprzedany w ilości 20 500 sztuk).
Od listopada 2006 roku model C2 Chine, który został w pełni przystosowany do tego rynku, uzupełnia chińską gamę obok C-Triomphe. Jest to pierwsza oferta Citroëna produkowana i sprzedawana w segmencie małych, 5-drzwiowych modeli. Równolegle do tych dwóch nowości produkowanych w zakładzie Wuhan, Citroën rozszerza ofertę w oparciu o dwa importowane modele C4 Coupé i C6 w odpowiedzi na potrzeby chińskich klientów. W ten sposób, obok tradycyjnych modeli Fukang, Fukang 998 i l’Elysée, Citroën proponuje pełną gamę nowoczesnych samochodów o bardzo dobrych parametrach, obejmującą C2 Chine, Xsara Picasso, C-Triomphe, C4 Coupé, C5 i C6.
Od wielu lat Citroën zajmuje wiodącą pozycję na rynku lekkich samochodów dostawczych. Nieustanne dostosowywanie gamy do tendencji rynku umożliwiło marce osiągnięcie w 2006 roku udziału w rynku europejskim na poziomie 9,3 %. Obecnie Citroën umacnia swoją pozycję na tym rynku, wprowadzając wkrótce do sprzedaży nowy model Jumpy. Nowy model jest wyposażony w liczne innowacje technologiczne oraz w pełny zestaw urządzeń zwiększających komfort, przyjemność kierowania i bezpieczeństwo. Wysoki poziom oferowanych funkcji pozwoli na zdobycie nowych, coraz bardziej wymagających klientów.
Citroën Jumper, oferowany w sprzedaży od czerwca 2006 roku, proponuje najnowsze rozwiązania techniczne oraz całkowicie zmodernizowaną sylwetkę z nowymi możliwościami licznych konfiguracji pod względem pojemności i ładowności. Wyniki handlowe są bardzo obiecujące, ponieważ do chwili obecnej nowy Jumper został sprzedany w ilości 45 000 sztuk w skali światowej.
Od lata 2007 Citroën rozszerzy swoją ofertę w Europie wprowadzając terenowy samochód sportowo-użytkowy C-Crosser. Nowa propozycja nawiązuje do pojazdów o klasycznej sylwetce (sedan, kombi lub van) a jednocześnie do samochodów z napędem na cztery koła, oferując dynamiczne funkcje, przestronność i komfort na najwyższym poziomie w obydwu tych kategoriach. Jego podstawowe atuty to: urzekająca sylwetka, konfiguracja miejsc 5 + 2 w połączeniu z modułową budową, integralny system napędowy zapewniający wszechstronność eksploatacji oraz przyjazny dla środowiska silnik Diesla HDi z filtrem cząstek stałych (FAP).
Z okazji powrotu na trasy Rajdowych Mistrzostw Świata w najbliższym sezonie Citroën zaprezentował pod koniec 2006 roku specjalne serie C2 i C4 "by Loeb". Niezależnie od zamiaru dalszego rozwoju gamy wprowadzenie na rynek specjalnych serii "by Loeb" stało się dla Citroëna okazją dla uhonorowania Sébastiena Loeba, którego liczne sukcesy sportowe przyczyniają się do poprawy wizerunku marki.
W dziedzinie sportowej w 2006 roku Citroën Sport dołożył wszelkich starań, aby zaoferować zespołom sportowym modele Xsary WRC o możliwie jak najlepszych osiągach. Trzeci tytuł mistrza świata w kategorii kierowców uzyskany przez załogę Sébastien Loeb / Daniel Elena, startujących w zespole Kronos jest tego najlepszym dowodem. Niezależnie od przebudowy modelu Xsara WRC pod kątem obowiązujących w 2006 roku przepisów, Citroën Sport przygotował również swój oficjalny powrót do rajdów w 2007 roku, rozwijając nowy model C4 WRC. Został on dopracowany w dużej mierze z udziałem potrójnego rajdowego mistrza świata 2004, 2005 i 2006, Sébastiena Loeba.
Dwa oficjalne zespoły Sébastien Loeb/Daniel Elena i Dani Sordo/Marc Marti będą reprezentować barwy Citroëna w najbliższym sezonie samochodem C4 WRC, który zadebiutuje w rajdzie Monte Carlo 18 stycznia.