Urzekająca sylwetka, praktyczna konfiguracja miejsc 5 + 2, układ przenoszenia napędu na 4 koła, zapewniający wszechstronność użytkowania, parametry na najlepszym poziomie w tej klasie oraz ekologiczny silnik wysokoprężny HDi z filtrem cząstek stałych (FAP) to najważniejsze atuty nowego sportowo-użytkowego modelu SUV (Sport Utility Vehicle) Citroëna o nazwie C-Crosser.
Zaprezentowany po raz pierwszy na salonie samochodowym w Genewie C-Crosser zostanie wprowadzony do sprzedaży w Europie latem 2007. Jego sylwetka stanowi syntezę mocy i solidności samochodów terenowych, dynamizmu modeli sportowych oraz wyrafinowanej elegancji najwyższej klasy samochodów osobowych.
Wszechstronny C-Crosser umożliwia poruszanie się w każdym terenie, niezależnie od warunków pogodowych, dzięki układowi przenoszenia napędu na 4 koła. Adaptowalne wnętrze (konfiguracja miejsc 5 + 2, przesuwane i składane siedzenia w drugim rzędzie, płaska podłoga) wychodzi naprzeciw różnorodnym potrzebom użytkowników.
Tej wszechstronności użytkowania towarzyszy zwrotny i dynamiczny układ jezdny, zapewniający doskonałe połączenie komfortu i stabilności, jak również wysoki poziom ochrony środowiska, który zapewnia silnik wysokoprężny HDi z filtrem cząstek stałych (FAP).
Model C-Crosser, który doskonale sprawdza się w warunkach jazdy miejskiej, na dłuższych trasach oraz na drogach nieutwardzonych, zapewnia przyjemność jazdy zarówno w czasie samotnych, jak i rodzinnych wypraw. Oferuje przestronność umożliwiającą zaproszenie przyjaciół czy też przewożenie bagaży, stanowi propozycję dla tych wszystkich, którzy poszukują samochodu możliwie najbardziej wszechstronnego, spełniającego ich pragnienie wolności i swobody poruszania.
Podkreślając przynależność do marki, Citroën C-Crosser prezentuje sylwetkę harmonijnie łączącą sportowy wygląd, charakter samochodu przeznaczonego na dalekie wyprawy i elegancję wyrażającą jego pozycję wśród modeli najwyższej klasy. Wnętrze sportowo-użytkowego modelu również odzwierciedla to umiejętnie wyważone połączenie.
Z chwilą wprowadzenia do sprzedaży C-Crosser jest oferowany z nowym wysokoprężnym silnikiem HDi o mocy 160 KM DIN (115 kW lub 156 KM CEE) z filtrem cząstek stałych (FAP) współpracującym z mechaniczną, sześcioprzełożeniową skrzynią biegów.
Dzięki pojemności skokowej wynoszącej 2,2 l, turbodoładowaniu o zmiennej geometrii, dużemu momentowi obrotowemu i zastosowaniu filtra cząstek stałych FAP silnik jest elastyczny i zapewnia przyjemną jazdę, oferując jednocześnie dobry poziom zużycia paliwa i spełnia wymogi ochrony środowiska. Silnik rozwija moc 156 KM przy prędkości obrotowej 4 000 obrotów/min i osiąga wysoki moment wynoszący 380 Nm już przy prędkości obrotowej 2 000 obr/min , wykazując zużycie paliwa na poziomie 7,3 l/100 km w cyklu mieszanym oraz poziom emisji CO2 194 g/km.
Oparty na ostatniej generacji silników HDi opracowanych we współpracy z Ford Motor Company silnik C-Crossera stanowi pochodną silnika HDi 173 FAP oferowanego w modelach C5 i C6. Niezależnie od turbodoładowania ze zmienną geometrią silnik posiada też nową komorę spalania „ECCS” (Extreme Conventional Combustion System), która optymalnie przygotowuje mieszankę paliwowo-powietrzną oraz układ wtrysku common rail najnowszej generacji, którego ciśnienie dochodzące do 1 800 barów zapewnia lepsze rozpylanie paliwa. Wszystkie te rozwiązania umożliwiają ograniczenie szkodliwych emisji oraz mniejsze zużycie paliwa z jednoczesną poprawą osiągów.
Silnik posiada dwa wały równoważące, które w znacznym stopniu ograniczają drgania i przyczyniają się do komfortu jazdy.
Izolacja boku silnika była przedmiotem szczególnych starań w trosce o wyciszenie wnętrza.
C-Crosser jest wyposażony w zawieszenie przednie typu pseudo-McPherson oraz w zawieszenie wielowahaczowe z tyłu o szerokim rozstawem kół i drążkiem stabilizatora średnicy 20 mm, który zapewnia stabilność w czasie jazdy i przyczynia się do aktywnego bezpieczeństwa. Geometria wielowahaczowego zawieszenia tylnego gwarantuje doskonały komfort, bez konieczności zmniejszenia przestrzeni bagażowej. W ten sposób C-Crosser łączy komfort z trzymaniem się drogi na najwyższym poziomie, zapewniając przyjemność jazdy oraz wzorcowe parametry dynamiczne w tej kategorii samochodów.
Te zalety są jeszcze lepiej odczuwalne dzięki zastosowaniu specjalnych, 18-calowych opon marki Michelin 225/55 R18.
Koncepcja układu hamulcowego C-Crossera spełnia standardy Citroëna (dynamizm, dozowanie siły hamowania i gwarancja skuteczności).
C-Crosser jest wyposażony w układ hamulcowy, który składa się z hamulców tarczowych wentylowanych z podwójnymi zaciskaczami tłokowymi z przodu oraz z hamulców tarczowych z tyłu, współpracujących z systemem ABS i systemem elektronicznego rozkładu siły hamowania (REF).
Oferowany seryjnie system ESP (Elektronic Stability System) może być odłączony za pomocą przycisku umieszczonego na desce rozdzielczej, z lewej strony kierownicy. System współpracuje z urządzeniem antypoślizgowym ASR.
Układ napędu na 4 koła zapewnia kierowcy możliwość wyboru pomiędzy trzema trybami napędu zależnie od warunków jazdy oraz pragnienia kontrolowania układu mechanicznego: tryb z napędem na dwa koła (2WD), tryb z napędem na cztery koła (4WD) i tryb lock. Przełącznik umieszczony za dźwignią zmiany biegów umożliwia wybór napędu.
- tryb napędu na dwa koła (2 WD) jest przeznaczony do jazdy po nawierzchni asfaltowej bez ryzyka utraty przyczepności (sucha nawierzchnia). Samochód wykorzystuje dwa koła napędowe z przodu, umożliwiając minimalne zużycie paliwa dzięki zmniejszeniu liczby ruchomych elementów.
- tryb napędu na cztery koła (4WD) jest zalecany z uwagi na automatycznie sterowane rozdzielenie momentu pomiędzy przednią i tylną oś z pierwszeństwem dla kół przednich. Przenoszenie momentu na tylne koła jest sterowane elektronicznie przez komputer w zależności od parametrów przyczepności, zapewniając optymalne trzymanie się drogi we wszystkich okolicznościach.
- tryb LOCK jest zalecany w warunkach ograniczonej przyczepności (śnieg, piasek lub błoto). W tej pozycji komputer przenosi około 1,5 razy więcej momentu na tylne koła niż w trybie 4WD, zwiększając zdolność przenoszenia napędu dzięki bardziej zrównoważonemu rozkładowi pomiędzy przodem i tyłem.
Ten układ aktywnego rozkładu napędu jest sterowany przez komputer, który automatycznie zmienia rozkład momentu pomiędzy przednią i tylną osią w celu zapewnienia optymalnej sterowności. Komputer uwzględnia następujące parametry:
- prędkość samochodu,
- promień skrętu kierownicy,
- różnicę prędkości obrotowej osi przedniej i osi tylnej,
- wciśnięcie pedału przyspieszenia
Dzięki temu układowi przenoszenia napędu najnowszej generacji C-Crosser może jeździć w sposób ciągły z napędem na cztery koła z najlepszym rozkładem momentu na przód i na tył, zapewniając maksymalne bezpieczeństwo dzięki optymalnemu trzymaniu się drogi niezależnie od zmieniających się warunków przyczepności.
Budowa C-Crossera była przedmiotem szeroko zakrojonych prac badawczo-rozwojowych pod kątem najbardziej wymagających standardów biernego bezpieczeństwa. Konstrukcja została wzmocniona poprzez zastosowanie elementów stalowych o dużej wytrzymałości ograniczających odkształcenia w przypadku zderzenia. Optymalny kształt przednich podłużnic poprawia absorpcję energii, podobnie jak wkładki i pręty wzmacniające w drzwiach, które chronią pasażerów w przypadku zderzeń bocznych.
Wszystkie te rozwiązania zapewniają niezbędną sztywność nadwozia w razie zderzenia przy dużej prędkości oraz wystarczającą elastyczność umożliwiającą pochłanianie lżejszych uderzeń.
Budowa bloku przedniego C-Crossera została opracowana pod kątem skuteczności ochrony w przypadku kolizji z klasycznym samochodem. Dzięki temu C-Crosser chroni skutecznie swoich pasażerów, zmniejszając jednocześnie ryzyko uszkodzeń ciała pasażerów podróżujących w innych samochodach.