Wersja C5 X plug-in hybrid jako pierwsza na świecie oferuje aktywne zawieszenie Citroen Advanced Comfort®, które łączy w sobie progresywne ograniczniki hydrauliczne® z elektronicznie sterowanymi amortyzatorami. System umożliwia indywidualne sterowanie pracą zawieszenia każdego koła i zwiększa lub zmniejsza jego miękkość w zależności od sytuacji.
Najwyższy komfort jazdy dzięki aktywnemu zawieszeniu Citroen Advamced Comfort®
Czujniki, które wchodzą w skład systemu, wykrywają w ciągu kilku milisekund wszelkie nierówności drogi, a generowane dzięki nim informacje są przesyłane do modułu elektronicznego, który w czasie rzeczywistym dobiera właściwe parametry pracy zawieszenia, aby zapewnić maksymalny komfort wszystkim pasażerom.
Oprócz czujników układu ESP, aktywne zawieszenie jest wyposażone również w 4 czujniki położenia w pionie i 3 czujniki prędkości obrotowej kół, które umożliwiają analizowanie ruchów nadwozia i rytmu jazdy: przyspieszenia wzdłużne i poprzeczne, prędkość wężykowania (obrotu samochodu wokół osi pionowej), kąt i prędkość obrotu kierownicy, położenie pedału gazu, ciśnienie w układzie hamulcowym czy obciążenie samochodu. Wszystkie te informacje pozwalają modułowi elektronicznemu w sposób ciągły sterować zawieszeniem.
Aktywne sterowanie zawieszeniem zwiększa skuteczność działania progresywnych ograniczników hydraulicznych® poprzez dodatkowe zwiększenie miękkości zawieszenia podczas jazdy na prostych odcinkach drogi oraz stabilizację nadwozia podczas jazdy po dużych nierównościach, co zwiększa poczucie bezpieczeństwa w kabinie.
„Przy pracach nad projektem C5 X musieliśmy przestrzegać ściśle określonej specyfikacji technicznej: zapewnić jeszcze większą miękkość zawieszenia Citroena, znaną już z innych modeli, przy jednoczesnym zapewnieniu stabilizacji nadwozia na najwyższym poziomie. Cztery lata pracowaliśmy nad opracowaniem tego unikatowego rozwiązania pozwalającego uzyskać najwyższy poziom komfortu, jaki zapewnia aktywne zawieszenie Citroen Advanced Comfort®” – mówi Denis Mineret, kierownik działu ds. rozwoju układów jezdnych C5 X.
Cztery tryby jazdy w zależności od preferencji
C5 X plug-in hybrid ma cztery tryby jazdy, które można wybierać przy pomocy przełącznika na środkowej konsoli. Pozwalają dostosować pracę zawieszenia do każdego rodzaju dróg i zapewniają niezrównany poziom komfortu kierowcy i pasażerom.
- W trybie "Electric" silnik elektryczny zapewnia cały napęd, a zawieszenie Active Citroen Advanced Comfort® pracuje w trybie Normal.
- Tryb "Hybrid" umożliwia naprzemienną jazdę z samym napędem elektrycznym lub jazdę z wykorzystaniem obydwu napędów. Aktywne zawieszenie pozostaje w trybie Normal.
- W trybie "Comfort" układ napędowy pracuje tak samo jak w trybie Hybrid, ale aktywne zawieszenie przechodzi do trybu Comfort w celu wzmocnienia efektu „latającego dywanu”.
Przy prędkościach poniżej 50 km/h tryby pracy zawieszenia Normal i Comfort działają w podobny sposób, aby zapewnić maksymalną miękkość pod wpływem drgań o niskiej częstotliwości. Powyżej 50 km/h działanie obu trybów zaczyna się różnić w celu zapewnienia większej elastyczności w trybie Comfort oraz lepszej równowagi między komfortem a stabilizacją nadwozia w zależności od prędkości w trybie Normal. - Natomiast w trybie "Sport" podstawę napędu stanowi działający przez cały czas silnik spalinowy wspomagany punktowo przez silnik elektryczny w celu uzyskania maksymalnej dynamiki jazdy. Jednocześnie – dla uzyskania większej dynamiki – czasy reakcji układu kierowniczego, pedału gazu i automatycznej skrzyni biegów ulegają skróceniu. Aktywne zawieszenie przechodzi także do twardszego trybu Sport, aby wzmocnić doznania z jazdy.
Unikatowy poziom komfortu modeli Citroena na dalekie trasy
C5 X w wersji spalinowej jest wyposażony w standardzie w zawieszenie Citroen Advanced Comfort® z progresywnymi ogranicznikami hydraulicznymi. Zawieszenie zapewnia charakterystyczną dla marki miękkość i pozwala płynnie pokonywać spowalniacze, wyboje czy nierówności drogi.
Zawieszenie działa dwuetapowo w zależności od sytuacji:
- Przy lekkich oscylacjach sprężyny i amortyzatory kontrolują pionowe ruchy zawieszenia bez konieczności aktywacji ograniczników hydraulicznych. Obecność ograniczników pozwoliła konstruktorom uzyskać większy zakres swobodnego skoku zawieszenia, co daje efekt „latającego dywanu”.
- W przypadku większych oscylacji, sprężyny i amortyzatory współpracują w fazach sprężania i rozprężania z hydraulicznymi ogranicznikami, które progresywnie spowalniają ruch zawieszenia i zapobiegają jego gwałtownym zatrzymaniom w skrajnych położeniach. W przeciwieństwie do standardowego ogranicznika mechanicznego, który pochłania energię i uwalnia jedynie jej część – ogranicznik hydrauliczny rozprasza całość pochłanianej energii. Pozwala to wyeliminować zjawisko tzw. „odbijania”.
Kolejny krok w realizacji programu Citroen Advanced Comfort®
Już od stu lat pojęcie komfortu pozostaje ściśle związane z marką Citroen. Chodź może się wydawać, że to tylko jedno słowo – komfort to złożony koncept. Amortyzacja, stabilizacja nadwozia, wyciszenie, wygoda foteli, światło w kabinie, przestronność, ergonomia, modułowość, serwisowanie... Wiele parametrów składa się na definicję dobrego samopoczucia i spokoju ducha, jakie odczuwają pasażerowie w trakcie użytkowania i serwisowania swoich samochodów.
Aby dać swoim klientom wszystkie powyższe wyznaczniki komfortu, Citroen uruchomił w 2016 roku program „Citroen Advanced Comfort®”, którego jednym z głównych filarów są progresywne ograniczniki hydrauliczne®. Wprowadzając do oferty aktywne zawieszenie Citroen Advanced Comfort®, Citroen stawia kolejny krok w celu realizacji tego programu i oferuje nabywcom C5 X plug-in hybrid najwyższy poziom komfortu.