Citroen, prekursor pojazdów elektrycznych segmentu C, obok wydajnych silników benzynowych i wysokoprężnych, w modelach C4 i C4 X wprowadza układ hybrydowy o mocy 136 KM. Hybryda ta pozwala połączyć zalety napędu benzynowego i elektrycznego.
Citroen C4 i C4 X Hybrid
Zbudowany w oparciu o kompaktową i lekką technologię hybrydową 48 V układ, składa się z akumulatora 48 V, który ładuje się w określonych fazach jazdy, 3-cylindrowego silnika benzynowego nowej generacji o mocy 136 KM (100 kW), który został zaprojektowany specjalnie pod kątem współpracy z systemem hybrydowym, i zestawiony z nową zelektryfikowaną dwusprzęgłową skrzynią biegów e-DCS6 z wbudowanym silnikiem elektrycznym e-Motor o mocy 21 kW, wyprodukowanym we Francji.
Prosty i płynny w działaniu oraz niewymagający ładowania system hybrydowy o mocy 136 KM oferuje komfort i wszechstronność, jednocześnie zmniejszając emisję i zużycie paliwa o prawie 20% w porównaniu z analogiczną wersją benzynową. Podczas jazdy w mieście, samochód może pokonać aż do 50% tras w zeroemisyjnym trybie elektrycznym, zapewniając wszelkie korzyści płynące z jazdy z napędem elektrycznym, od łatwości użytkowania, poprzez możliwość wjazdu do stref o niskiej emisji spalin, aż po niższe podatki nakładane w niektórych krajach na modele benzynowe.
Dzięki hybrydzie o mocy 136 KM, C4 i C4 X stanowi wyjątkowo jednolite i atrakcyjne rozwiązanie podkreślające prostotę i spokój na pokładzie. Wersja hybrydowa 136 jest dostępna w cenie od 133 100 zł za model C4 i od 136 350 zł za model C4 X.
Niższe zużycie paliwa przy jednoczesnym większym komforcie
Dzięki nowemu hybrydowemu układowi napędowemu Citroen oferuje nową zelektryfikowaną alternatywę, która zapewnia komfort jazdy wyłącznie w trybie elektrycznym, oszczędność paliwa i niższą emisję CO2, a wszystko to przy efektywnym zarządzaniu kosztami.
Możliwość jazdy w trybie elektrycznym w mieście: C4 i C4 X Hybrid 136 mogą jeździć w trybie elektrycznym w obszarach miejskich, po niewymagających drogach lub podczas wykonywania manewrów. W obszarze zabudowanym ta hybrydowa wersja może pokonać do 50% trasy w trybie całkowicie elektrycznym, bez emisji spalin i powodowania drgań. Dzięki korzyściom płynącym z jazdy wyłącznie na napędzie elektrycznym, samopoczucie za kierownicą jest lepsze podczas codziennych dojazdów do pracy po mieście lub autostradą.
Niższe zużycie paliwa: technologia hybrydowa 48 V optymalizuje osiągi i zużycie paliwa w modelach C4 i C4 X, umożliwiając obniżenie jego zużycia średnio o 1 litr na 100 km (20%) w porównaniu z silnikiem benzynowym PureTech 130 EAT8. Warto zauważyć, że ten układ napędowy wykazuje się wysoką wydajnością w ruchu miejskim, gdyż jego średnia oszczędność paliwa sięga prawie 30%.
Niższa emisja CO2: układ wpływa pozytywnie również na emisję CO2, która jest zmniejszona nawet o 20% (ponad 25 g) w porównaniu z silnikiem benzynowym PureTech 130 S&S EAT8. Przy 107 g CO2/km1 (w cyklu mieszanym WLTP i zgodnie z wersją), C4 i C4 X oferują swobodę jazdy bez ograniczeń oraz swobodne poruszanie się w licznych obszarach objętych ograniczeniem w ruchu pojazdów.
Prostota i przyjemność: napęd hybrydowy tej nowej wersji w C4 i C4 X zapewnia dużą łatwość użytkowania dzięki dwóm silnikom, elektrycznemu i spalinowemu, które pracują razem lub osobno w sposób automatyczny, płynny i bez żadnych działań ze strony kierowcy.
Natomiast w przypadku potrzeby gwałtownego przyspieszenia silnik elektryczny generuje dodatkową moc 9 kW (około 12 KM), co gwarantuje nieprzerwany komfort użytkowania i dynamiczne osiągi.
Dzięki akumulatorowi ładującemu się automatycznie przy zwalnianiu, nowy układ napędowy zwiększa wygodę codziennej eksploatacji i będzie atrakcyjnym rozwiązaniem dla klientów chcących pozbyć się konieczności samodzielnego korzystania ze stacji ładowania.
Nowa technologia hybrydowa 48V
Dzięki technologii Hybrid 48V następuje optymalizacja czasu jazdy w trybie napędu mieszanego i z napędem w pełni elektrycznym o zerowej emisji z korzyścią dla komfortu jazdy i ze zmniejszonymi wartościami zużycia paliwa i emisji CO2. Lekki i kompaktowy układ napędu hybrydowego obejmuje:
- Silnik benzynowy nowej generacji 1.2 PureTech, opracowany specjalnie (40% nowych części) do pracy w układzie hybrydowym. Jest to jednostka 3-cylindrowa o pojemności 1199 cm3, rozwijająca moc 136 KM (100 kW) przy 5500 obr./min i moment obrotowy 230 Nm przy 1750 obr./min. Zastosowanie turbosprężarki o zmiennej geometrii oraz łańcucha rozrządu przyczyniło się do polepszenia osiągów i wzmocnienia trwałości silnika. Silnik spełnia normę Euro 6.4 i dzięki pracy w cyklu Millera wykazuje wyższą sprawność termiczną przy obniżeniu emisji CO2.
- Synchroniczny silnik elektryczny z magnesami trwałymi osiągający maksymalną moc 21 kW (28 KM) i moment obrotowy 55 Nm. Zapewnia on działanie C4 i C4 X przy niskim zapotrzebowaniu na moment obrotowy, przy poruszaniu się z niewielką prędkością bez silnego przyspieszania, podczas manewrów parkowania lub w korkach, a także wspomaga silnik spalinowy przy ruszaniu. Służy również jako generator prądu do ładowania akumulatora w fazie zwalniania i hamowania, zmniejszając w ten sposób zużycie hamulców.
- Rozrusznik napędzany paskiem jest zasilany napięciem 48 V i używany do szybkiego i sprawnego uruchamiania silnika spalinowego.
- Nowa zelektryfikowana skrzynia biegów e-DCS6, 6-stopniowa, dwusprzęgłowa z ciągłym przenoszeniem momentu obrotowego została zaprojektowana specjalnie na potrzeby napędów hybrydowych. Zmiana przełożeń następuje znacznie szybciej, a to podnosi komfort jazdy. W silniku elektrycznym zabudowane są falownik i elektroniczny moduł sterujący, co oznacza optymalne wykorzystanie miejsca pod maską.
- Akumulator litowo-jonowy 48 V o pojemności 432 Wh jest zainstalowany pod lewym przednim fotelem, a więc nie ogranicza objętości bagażnika ani przestrzeni w kabinie.
- Ponadto dzięki przetwornicy napięcia część energii elektrycznej wytwarzanej przez silnik elektryczny o napięciu 48 V jest przekształcane w 12 V, by zapewnić zasilanie urządzeń zainstalowanych w samochodzie. W ten sposób pojazd posiada dwie odrębne instalacje elektryczne.