Powstał w ramach współpracy PSA Peugeot Citroën i Mitsubishi Motors Corporation w zakresie produkcji samochodu sportowo-użytkowego SUV, z przeznaczeniem właśnie na rynek europejski. Produkcja C-Crossera została powierzona japońskim zakładom w Mizushima, jednak centrum stylu Citroëna nadało samochodowi indywidualną sylwetkę, harmonijnie współgrającą z resztą gamy, której przynależność do marki nie budzi żadnych wątpliwości.
Dzięki smukłym proporcjom (długość 4,64 m, szerokość 1,81 m i wysokość z relingami dachowymi 1,71 m), opadającej linii dachu, wysokiemu pasowi nadwozia i zaokrąglonym liniom błotników profil C-Crossera wyraża dynamizm. Stanowi on alternatywną propozycję wśród samochodów wysokiej klasy dla tych wszystkich, którzy poszukują auta z charakterem, zapewniającego przyjemność jazdy i wszechstronne zastosowanie oraz stworzonego, aby dać poczucie pełnej swobody użytkowania.
Wszechstronność C-Crossera wyraża się również w koncepcji zagospodarowania przestrzeni wnętrza. Dzięki praktycznej konfiguracji miejsc 5 + 2, elektrycznie składanym siedzeniom w drugim rzędzie, licznym schowkom i dużej pojemności ładunkowej C-Crosser jest samochodem przyjaznym dla pasażerów, przystosowanym do zróżnicowanych warunków użytkowania.
C-Crosser odróżnia się od konkurencyjnych samochodów dynamicznym silnikiem wysokoprężnym HDi HDi 160 KM DIN (156 KM CEE), będącym pochodną silnika HDi 173 FAP, oferowanego w modelach C5 i C6. Jest to wersja silnika z jedną turbosprężarką o zmiennej geometrii, zapewniającej maksymalny moment obrotowy już przy małych prędkościach (380 Nm przy prędkości 2000 obr/min), wyposażonego w filtr cząstek stałych (FAP) z poziomem emisji CO2 poniżej 200 g/km.
Układ napędu na cztery koła z możliwością wyboru trybu oferuje wszechstronność użytkowania zarówno w warunkach jazdy miejskiej, jak i na krętych górskich drogach. Kierowca C-Crossera ma możliwość wyboru pomiędzy trzema trybami napędu, zależnie od warunków jazdy oraz pragnienia kontrolowania układu mechanicznego: trybem z napędem na dwa koła (2WD), trybem z napędem na cztery koła (4WD) i trybem LOCK. Ponadto, dla zagwarantowania optymalnego bezpieczeństwa, sterowany układ przenoszenia napędu współpracuje z systemem ESP (Electronic Stability Program), który może zostać dezaktywowany oraz z systemem antypoślizgowym ASR. Te urządzenia są oferowane seryjnie we wszystkich wersjach wyposażenia.
C-Crosser jest wyposażony w zawieszenie przednie typu McPherson, z drążkiem stabilizatora o średnicy 22 mm oraz w zawieszenie tylne wielowahaczowe, z drążkiem stabilizatora o średnicy 20 mm. Ten zestaw korzystnie wpływa na stabilność w czasie jazdy i przyczynia się do aktywnego bezpieczeństwa. Tylne amortyzatory są niezależne od sprężyn, a wybrane przez Citroëna parametry tłumienia gwarantują doskonałe trzymanie się drogi, precyzyjne parametry kierowania i wysoki poziom komfortu. Wykonany z aluminium dach umożliwił obniżenie środka ciężkości.
Budowa C-Crossera była przedmiotem szeroko zakrojonych prac badawczo-rozwojowych pod kątem najbardziej wymagających standardów biernego bezpieczeństwa. Konstrukcja została wzmocniona poprzez zastosowanie elementów stalowych o dużej wytrzymałości ograniczających odkształcenia w przypadku zderzenia. W celu ograniczenia skutków ewentualnego zderzenia z pieszym C-Crosser jest wyposażony w konstrukcyjne elementy odkształcalne na poziomie pokrywy silnika i błotników i zderzak z elementem z pianki poliuretanowej absorbującej energię i chroniącej przed zranieniem kończyn dolnych. C-Crosser posiada także seryjnie dwie adaptatywne poduszki przednie (kierowcy i pasażera), dwie poduszki boczne z przodu i dwie poduszki kurtynowe z przodu i z tyłu oraz trzypunktowe pasy bezpieczeństwa na wszystkich siedzeniach (5+2).
Konfiguracja miejsc C-Crossera wychodzi naprzeciw rodzinnym potrzebom, oferując praktyczną budowę. Dzięki dodatkowej, dwumiejscowej kanapie w trzecim rzędzie auto może przewozić do siedmiu pasażerów. Kanapa wsuwa się całkowicie pod podłogę, tworząc dużą, idealnie płaską powierzchnię. Ponadto drugi rząd składa się w kierunku pierwszego za pomocą manetek umieszczonych z obydwu stron siedzeń lub automatycznie, za pomocą przełączników elektrycznych znajdujących się w bagażniku z prawej i z lewej strony, nad nadkolami. Złożenie siedzeń pozwala znacznie zwiększyć powierzchnię ładunkową i uzyskać płaską podłogę.
Pojemność bagażnika pod osłoną bagażową należy do największych w tej klasie samochodów. W standardowej, 5-miejscowej konfiguracji po złożeniu trzeciego rzędu pojemność wynosi 510 litrów (VDA), gdy siedzenia w drugim rzędzie są maksymalnie przesunięte do przodu. W konfiguracji ze wszystkimi złożonymi siedzeniami tylnymi pojemność bagażnika wynosi 1686 litrów (VDA). Drugi zasadniczy atut bagażnika C-Crossera to dwuczęściowy system otwierania klapy. Po otwarciu dolnej klapy przestrzeń bagażowa z płaską podłogą może być w pełni wykorzystana, szczególnie przy załadunku gabarytowych i ciężkich przedmiotów. Ponadto bagażnik w tej pozycji ma obniżony próg załadunku do 640 mm. Po zamknięciu dolnej klapy można zapełnić całą wysokość bagażnika i w pełni wykorzystać jego pojemność. Używana na co dzień górna klapa jest lekka, co ułatwia korzystanie z bagażnika.