Na polskim rynku dostępny jest już model Xsara 2.0 HDi 110 KM wyposażony w silnik z wtryskiem bezpośrednim Common Rail. Auto dostępne jest z mechaniczną skrzynią biegów. Nowa wersja poszerza ofertę silników wysokoprężnych Xsary. Jest to ekonomiczna jednostka charakteryzująca się doskonałym przyspieszeniem, zapewniająca dużą przyjemność jazdy i respektująca środowisko naturalne.
Xsara 2.0 HDi 110 KM sprzedawana jest na polskim rynku w pięciodrzwiowej wersji berline SX oraz w wersji SX break. Silniki HDi cieszą się niezwykłym powodzeniem. Od października 1998 r sprzedano łącznie ponad 451 000 sztuk modelu Xsara.
Moc – Komfort – Oszczędność
Ten silnik o pojemności skokowej 1997 cm³ posiada doładowanie z wymiennikiem ciepła typu powietrze / powietrze i rozwija moc maksymalną 80 kW (110 KM) przy 4000 obr/min oraz oferuje moment obrotowy wynoszący 250 Nm przy 1750 obr/min. Wysoki moment obrotowy dostępny w niskich zakresach obrotów jest jedną z zasadniczych cech tej jednostki. Przebieg krzywej momentu obrotowego jest bardzo zaokrąglony – wartość 190 Nm jest osiągana od 1250 obr/min, a 200 Nm w przedziale 1250-3800 obr/min. wartości te gwarantują dużą elastyczność pracy silnika niezależnie od okoliczności i wpływają na zwiększenie bezpieczeństwa, przyjemności oraz komfortu jazdy.
Przy opracowywaniu Xsary 2.0 HDi 110 KM szczególny nacisk położono na uzyskanie wyjątkowo korzystnego bilansu akustycznego.
Ograniczono poziom emisji hałasu silnika w miejscu jego powstawania. Dzięki zastosowaniu wstępnego wtrysku paliwa, pozwalającego na zapewnienie stopniowego wzrostu temperatury w komorze spalania. Zastosowanie użebrowań pozwoliło na uzyskanie większej sztywności kadłuba silnika. Całości dopełniają ekrany dźwiękochłonne tworzące wokół silnika rodzaj kapsuły i zapewniające komfort użytkownikowi pojazdu.
Zużycie paliwa Xsary 2.0 HDi 110 KM wynosi średnio 5,2 l/100 km w przypadku mechanicznej skrzyni biegów. Zasięg na trasach pozamiejskich z łatwością przekracza 1000 km. Jakość procesu spalania oraz zmniejszenie zużycia paliwa umożliwiły obniżenie poziomu emisji spalin, zapewniając lepszą ochronę środowiska. Emisja dwutlenku węgla – głównego czynnika powodującego efekt cieplarniany – wynosi 138 g/km (w przypadku 5-biegowej skrzyni mechanicznej), co odpowiada przewidywanemu poziomowi emisji dwutlenku węgla w 2008 roku, zgodnie z porozumieniem zawartym przez europejskich producentów samochodów (ACEA).
Uzyskanie tak doskonałych wyników było możliwe dzięki zastosowaniu technologii Common Rail. Cztery wtryskiwacze zasilane są paliwem pod wysokim ciśnieniem (do 1350 barów) ze wspólnej listwy wtrysku. Układ ten jest w całości sterowany elektronicznie, co zapewnia optymalne dawkowanie mieszanki paliwowo-powietrznej niezależnie od warunków eksploatacji. Ponadto zmniejszenie masy poszczególnych komponentów i tarcia przyczyniło się do obniżenia zużycia paliwa, emisji spalin i hałasu.
Xsara – liczby mówiące o sukcesie
Od momentu wprowadzenia do sprzedaży we wrześniu 1997 r., sprzedano ponad 1 200 000 samochodów Xsara na całym świecie, w tym 380 000 we Francji. Udział wersji z silnikiem wysokoprężnym wynosi 53% całości sprzedaży.
Po wprowadzeniu zmian w gamie we wrześniu 2000r udział Xsary Diesel we Francji wzrósł do 70%.
W Polsce zauważa się rosnącą dynamikę sprzedaży Xsary. Na koniec roku 1999 odnotowano 1,84% udziału modelu w jego segmencie, w 2000 r udział wzrósł do 2,57% a na koniec maja br. model zajął 4,04% swego segmentu. Na koniec czerwca br. Xsara w wersji Diesla zajęła 15,71% wszystkich sprzedanych aut z silnikami wysokoprężnymi w klasie niższej średniej.
Charakterystyka techniczna silnika HDi DW10ATED (110 KM)
Jego moc maksymalna wynosi 80 kW (110 KM) przy 4000 obr/min, a moment obrotowy 250 NM (26 mkg) przy 1750 obr/min. Jest to silnik z doładowaniem i wymiennikiem ciepła. Ciśnienie w turbosprężarce jest sterowane przez blok elektroniczny silnika.
Przed silnikiem wysokoprężnym z wtryskiem bezpośrednim HDi postawiono trzy zasadnicze cele:
- zmniejszenie zużycia paliwa,
- zapewnienie wysokiej przyjemności jazdy (znacznie obniżony poziom hałasu i drgań, wysoki moment obrotowy w niskich zakresach obrotów),
- zmniejszenie emisji spalin
Cele te zostały osiągnięte dzięki zastosowaniu najlepszych obecnie istniejących technologii – wtrysku bezpośredniego Common Rail, a także dzięki optymalizacji konstrukcji silnika (komory spalania), obniżeniu masy części, a w szczególności części ruchomych oraz zmniejszeniu tarcia. Turbosprężarka sterowana kalkulatorem silnika i elektrozaworem wytwarza zmienne ciśnienie doładowania od 0,95 – 1,5 bara. W przypadku jazdy z ustabilizowaną prędkością po autostradzie ciśnienie wytwarzane przez turbosprężarkę jest mniejsze, co umożliwia obniżenie zużycia paliwa. Dzięki wysokiemu ciśnieniu wtrysku, rozruch silnika w temperaturze poniżej 0 stopni Celsjusza nie wymaga grzania świec żarowych.
Wtrysk pod wysokim ciśnieniem zapewnia dokładne rozpylenie paliwa w komorze spalania, co umożliwia pełne i jednolite spalanie. Pozwala to na znaczne zmniejszenie zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla już u źródła. Dzięki zastosowaniu elektrozaworu o programowanym otwarciu, sterowanym przez blok elektroniczny możliwe jest zawrócenie optymalnej ilości spalin z układu wydechowego i skierowanie ich do układu dolotowego w ramach układu recyrkulacji spalin EGR.
Pojemność układu smarowania wynosi 4,3 l (łącznie z wkładem filtra). Przebiegi między wymianami oleju zostały zwiększone do 20 000 km (w przypadku stosowania oleju półsyntetycznego typu Total 10W40).
Układ jezdny
Układ jezdny posiada takie parametry, jak w poprzednich wersjach Xsary. Obejmuje:
- przednią oś typu McPherson z dolnymi wahaczami trójkątnymi, sprężynami śrubowymi, hydraulicznymi amortyzatorami i stabilizatorem poprzecznym;
- tylną oś z wahaczami wleczonymi, hydraulicznymi amortyzatorami i stabilizatorem poprzecznym;
- opony Michelin 195/55R15 Primacy (SX GT w wersji VTS).
Samochód wyposażony jest w układ kierowniczy ze zmiennym wspomaganiem. Pompa o spadającym wydatku pozwala na zmniejszenie siły koniecznej do skręcania kierownicy w niskich zakresach obrotów silnika (np. w przypadku manewrów podczas parkowania) oraz odwrotnie, zwiększenie siły koniecznej przy wysokich obrotach silnika.
Parametry amortyzacji zostały dostosowane do zmienionej masy i mocy silnika.
Układ hamulcowy
Układ hamulcowy jest wyposażony w ABS i elektroniczny korektor siły hamowania (REF). Jego parametry są takie, jak w wersjach posiadających wentylowane hamulce tarczowe o średnicy 283 mm z przodu oraz pełne hamulce tarczowe o średnicy 247 mm z tyłu.