Biesiady przy "asado" – argentyńskim grillu, na którym piecze się najlepsze mięsa świata… To tylko niektóre atrakcje Rajdu Argentyny, czwartej rundy Rajdowych Mistrzostw Świata WRC 2008, w którym Citroën wystawi swoje dwie załogi w składzie Sébastien Loeb/Daniel Elena i Dani Sordo/Marc Martí. Trzecim Citroënem C4 WRC, przygotowanym i obsługiwanym przez zespół PH Sport przy wsparciu technicznym Citroën Sport Technologies, pojadą Conrad Rautenbach i David Senior.
Na tydzień przygotowań i samego rajdu spokojne okolice Córdoby i brzegi jeziora San Roque w Villa Carlos Paz, gdzie rozlokowany jest park serwisowy, ogarnia sportowa gorączka. W trzech dolinach argentyńskiej sierry - Punilla, Calamuchita i Traslasierra - wzdłuż tras odcinków specjalnych o łącznej długości 347,91 km gromadzą się tysiące kibiców.
"Rajd Argentyny to jedna z najwszechstronniejszych rund sezonu" – potwierdza Xavier Mestelan-Pinon, dyrektor techniczny zespołu Citroën Sport.- "Na trasie są różne typy nawierzchni, od twardych po piaszczyste i nierówne. Trzeba uważać na garby najeżdżane z dużą prędkością i na liczne przejazdy przez wodę – specjalność tego rajdu. Nie można w nie wjechać za szybko, a to wymaga dobrych notatek. Nasz zeszłoroczny, pierwszy start Citroënami C4 w tym terenie potwierdził ich skuteczność. Teraz będziemy bogatsi o rok doświadczeń i pracy naszego zespołu. Ważne będzie dostosowanie regulacji samochodów do charakteru opon Pirelli. Startujemy z nadzieją na dobrą jazdę i wysokie miejsca."
"W Argentynie panuje niesamowita rajdowa atmosfera" - mówi Marc Martí, najbardziej doświadczony zawodnik zespołu Citroën Sport (ma na swoim koncie 6 startów w tym kraju) - "Czuję się tam trochę jak na własnym terenie i mam wiele dobrych wspomnień, jak choćby nasze zwycięstwo z Carlosem Sainzem w 2004 r. Każdy z trzech etapów jest trochę inny: pierwszego dnia trasy bardzo kręte, drugiego znacznie szybsze, pełne niespodzianek, a w niedzielę dwa legendarne odcinki - Giulio Cesare i El Cóndor. Charakterystyczne dla tego rajdu są przejazdy przez głęboką wodę, przy których sposób najazdu ma decydujące znaczenie. Każdy błąd to groźba uszkodzenia samochodu."
Citroën wygrywa w Argentynie nieprzerwanie od 2004 r. i oczywiście pragnie przedłużyć tę passę. Sébastien Loeb i Dani Sordo są pełni motywacji, by i tym razem odeprzeć ataki konkurentów i zwyciężyć. "Lubię ten rajd i uważam go za jeden z najpiękniejszych w sezonie" – mówi aktualny Mistrz Świata.- "Podoba mi się jego szczególna atmosfera, a dodatkową radość sprawia jazda na oczach kibiców pełnych prawdziwej pasji. Wygraliśmy tu razem z Danielem trzy ostatnie edycje. Czwarte zwycięstwo byłoby kolejnym w serii, a ponadto dałoby nam prowadzenie w tabeli. Ale klasyfikacja sezonu nie jest na tym etapie najważniejszym celem. Przede wszystkim chciałbym, abyśmy byli konkurencyjni. Dużą niewiadomą będzie zachowanie opon na tych trasach. Dostajemy Pirelli o twardej mieszance. Według mnie nie są one najlepsze na trasy argentyńskie, piaszczyste i dość szorstkie. Trzeba będzie popracować nad regulacjami, by uzyskać jak najwięcej przyczepności."
"Przed nami kolejny rajd hiszpańskojęzyczny!", cieszy się Dani Sordo.- "Mam nadzieję, że pójdzie nam lepiej niż w Meksyku. W León czułem, że stale poprawiam swoje możliwości na trasach szutrowych. Liczę na to, że w Villa Carlos Paz będę się czuł równie dobrze na tego typu nawierzchniach. Postaram się zająć miejsce w czołówce. Lubię ten rajd; podoba mi się jego różnorodność, osiągane prędkości, widowiskowe lądowania po hopach. W ubiegłym roku uzyskaliśmy C4 dobre wyniki. Postaramy się powtórzyć to osiągnięcie, by poprawić pozycję zespołu w klasyfikacji konstruktorów."
Rajd Argentyny - informacje szczegółowe:
• 28 Rajd Argentyny (runda 4/15) (27-30 marca)
• Nawierzchnia: szuter
• Miejsce: Villa Carlos Paz, Córdoba
• Sprawy techniczne: Do Rajdu Argentyny obydwa C4 wystartują z nowymi silnikami, które następnie będą musiały wystarczyć na rajdy Jordanii i Sardynii. Pod względem limitów części mechanicznych Rajd Argentyny połączony jest w parę z Rajdem Meksyku. Na każdą załogę przypadają po dwa zespoły skrzynia biegów/mechanizm różnicowy; w całym rajdzie wykorzystać można pięć zestawów amortyzatorów i pięć wsporników piasty koła.
Opony: Dostępny jest tylko jeden typ opon: Pirelli Scorpion WRC 205/65R15 Hard. Każda załoga ma prawo mieć w samochodzie dwa koła zapasowe. Docinanie opon jest zakazane. Obowiązuje limit liczby opon: 36 szt. na każdy samochód, na rajd łącznie z odcinkiem testowym.
• Zapoznanie: zaplanowane na wtorek 25 i środę 26 marca. Każda załoga ma prawo przejechać trasy prób dwukrotnie, z prędkością maksymalną 90 km/h.
• Odcinek testowy: odbędzie się we czwartek 27 marca w godz. 8:00-12:00 na trasie identycznej jak w 2007 r., długości 4,59 km, pomiędzy Villa Garcia a Cabanlango, na 14,43 km na północny zachód od parku serwisowego.
• Uroczystość startu: w czwartek 27 marca od godz. 20:00 w Córdobie (na rogu ulic Hipolito Yrigoyen i San Luis).
• Trasa: całkowita długość 1619,45 km, w tym 21 odcinków specjalnych (11 różnych) na łącznym dystansie 347,91 km.
• Program szczegółowy:
Etap 1: Piątek 28 marca: 605,59 km, w tym 9 OS (5 różnych) na łącznym dystansie 150,86 km. Start z parku serwisowego Villa Carlos Paz (6:22); OS1: La Cumbre-Agua de Oro 1 (18,70 km); OS2: Ascochinga-La Cumbre 1 (23,28 km); OS3: Capilla del Monte-San Marcos 1 (22,95 km); OS4: San Marcos-Charbonier 1 (9,61 km). Komasacja (12:02/15 min.); Serwis A (12:17/30 min.); OS5: Ascochinga-La Cumbre 2; OS6: Capilla del Monte-San Marcos 2; OS7: San Marcos-Charbonier 2; OS8: La Cumbre-Agua de Oro 2; OS9: Superoes Córdoba 1 (1,78 km); Serwis B (19:25/45 min.). Ostatni samochód w parc fermé o 00:00.
Etap 2: sobota 29 marca: 708,72 km, w tym 9 OS (5 różnych) na łącznym dystansie 154,38 km. Wyjazd z parc fermé, Serwis C (6:25/15 min.); OS10: Santa Monica-Amboy 1 (22,17 km); OS11: Villa del Digue-Las Bajadas 1 (16,41 km); OS12: San Agustin-Villa General Belgrano 1 (16,31 km); OS13: Santa Rosa-San Augustin 1 (21,41 km). Komasacja (12:00/15 min.); Serwis D (12:15/30 min); OS14: Santa Monica-Amboy 2; OS15: Villa del Digue-Las Bajadas 2; OS16: San Agustin-Villa General Belgrano 2; OS17: Santa Rosa-San Augustin 2; OS18: Superoes Córdoba 2. Serwis E (18:45/45 min). Ostatni samochód w parc fermé o 00:00.
Etap 3: niedziela 30 marca: 305,14 km, w tym 3 OS (3 różne) na łącznym dystansie 42,67 km. Wyjazd z parc fermé, Serwis F (6:55/15 min.). OS19: Mina Clavero-Giulio Cesare (24,70 km); OS20: El Cóndor-Copina (16,06 km); OS21: Superoes Córdoba 3 (1,98 km); Serwis G (12:45/10 min.) Ogłoszenie wyników i podium o 13:10.
• Nowości: Rajd odbędzie się w terminie o miesiąc wcześniejszym niż w zeszłym roku (wówczas 3-6 maja 2007). Odcinki specjalne 10/14 i 11/15 odbędą się na tej samej trasie, ale w odwrotnym kierunku w stosunku do poprzedniej edycji. Superoes w Córdobie (OS9/18/21) nie został wytyczony na stadionie, lecz na zewnątrz obiektu. Trasa OS 4/7 była już wykorzystana w roku 2003, OS12/16 przebiega dawną trasą, nie wykorzystywaną od 2001 r., jednak jej start umieszczono w nowym miejscu. Zmienione jest także miejsce startu OS20 El Cóndor.
• Statystyki załóg: (przed rajdem):
Sébastien Loeb/Daniel Elena: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 1999 (Saxo Kit-Car/nie ukończ.). Liczba startów w WRC: 101. Pierwsze zwycięstwo w Mistrzostwach Świata: Rajd Niemiec w 2002 r. (Xsara). Liczba zwycięstw w Mistrzostwach Świata: 38. Tytuły Mistrza Świata WRC: 4 (2004, 2005, 2006 i 2007).
Dani Sordo: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 2003 (18 m.). Liczba startów w WRC: 47. Tytuł w kategorii Junior: 2005 (C2 S1600).
Marc Martí: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 1992 (21 m.). Liczba startów w WRC: 113. Tytuł w kategorii Junior: 2005 (C2 S1600).