...zajęciem trzeciego miejsca, na oczach wielotysięcznej publiczności. Zespół Citroën-Total wraca z Ameryki Południowej z sukcesami: Loeb wysunął się na prowadzenie w klasyfikacji Kierowców Rajdowych Mistrzostwach Świata, a w klasyfikacji Konstruktorów już tylko trzy punkty dzielą Citroëna od lidera.
W ostatnim dnia rajdu jazdę bardzo utrudniał deszcz. Górskie odcinki specjalne Giulio Cesare i El Condor, były nie tylko mokre, ale i mgliste. Po pokonaniu dwóch "prawdziwych" oesów niedzielnego etapu zawodnicy mieli przed sobą już tylko ostatni przejazd superoesu i podium na mecie w Villa Carlos Paz.
To, czego dokonali Loeb i Elena, by ominąć wszystkie przeszkody i pułapki trasy i umieścić swojego C4 WRC na pierwszym miejscu na mecie, godne jest legendarnych dryblingów Diego Maradony z dziesiątką na koszulce, w czasach gdy grał w reprezentacji Argentyny. Sławny piłkarz – specjalny pasażer Sébastiena Loeba na odcinku testowym – miał okazję ocenić technikę jazdy mistrza świata i przekonać się, że żonglować można nie tylko piłką.
W Argentynie jednym z największych wyzwań dla Sébastiena była konieczność dostosowania stylu jazdy do posiadanych opon. Organizator nie pozostawił zawodnikom wyboru, a dostępne opony Pirelli okazały się za twarde na mokrą, rozmiękłą nawierzchnię. Nic dziwnego, że 39 zwycięstwo Loeba i Eleny, odniesione w warunkach, gdy do braku przyczepności dochodziły miejscami kłopoty z widocznością, sprawia im szczególną radość.
"Naprawdę nie był to łatwy rajd" – podsumował Sébastien Loeb.- "Trasy nieustannie grożące kosztownym błędem wymagały podwójnej koncentracji. Na szczęście nasz Citroën C4 jest doskonały: bardzo szybki i zarazem niezawodny. Zależało nam na odzyskaniu pierwszego miejsca w klasyfikacji Kierowców i zaliczeniu punktów dla zespołu. Osiągnęliśmy obydwa cele!" Jest to piąty z rzędu triumf Citroëna w Argentynie. Loeb, z czterema kolejnymi wygranymi, jest rekordzistą tego rajdu.
"Tak łatwo było dać się tutaj zaskoczyć" – dzielił się wrażeniami Dani Sordo tuż po zejściu z podium.- "Każdy zakręt groził zaprzepaszczeniem całej pracy zespołu i szans Citroëna na odzyskanie strat do rywali. To nieprawdopodobnie trudny rajd! Jestem szczęśliwy z naszego trzeciego miejsca. To naprawdę wynik na miarę moich oczekiwań."
Dwie załogi na podium, Sébastien Loeb ponownie na czele klasyfikacji Kierowców i zespół szybko nadrabiający dystans w kategorii Konstruktorów: Olivier Quesnel miał powody do zadowolenia. "Bilans tej rundy jest znakomity. Każdy, kto oglądał rajd, widział, jak było trudno i dostrzegł, że nasze załogi jako jedne z niewielu ustrzegły się błędów. Nie mieliśmy też poważnych problemów mechanicznych, jedynie drobny problem z przekładnią kierowniczą, który spowolnił Daniego. Dwa niezawodne C4 w pewnych rękach naszych zawodników przyniosły oczekiwane efekty: prowadzimy wśród kierowców i odrobiliśmy prawie całą stratę wśród Konstruktorów. Tak musimy pracować dalej, nie pozostawiać niczego przypadkowi i pokazać równie dobrą formę w następnym starciu, w Jordanii. Cieszę się także ze świetnego, czwartego miejsca załogi Conrad Rautenbach/David Senior, osiągniętego po pięknej jeździe. To kolejny dobry wynik Citroëna C4 WRC z zespołu PH-Sport, wspieranego przez inżynierów Citroën Sport Technologies. Rautenbach w tak trudnych warunkach zdobył swoje pierwsze punkty w Mistrzostwach Świata."
Rajd w liczbach
Miejsca Citroënów C4 WRC i strata do lidera na kolejnych odcinkach specjalnych.
Etap 1
Sébastien Loeb / Daniel Elena Dani Sordo / Marc Martí
OS1: La Cumbre-Agua de Oro 1 (18,70 km) 2 / + 50,7 s 7 / + 1 min 39,8 s
OS2: Ascochinga-La Cumbre 1 (23,28 km) 2 / + 2 s 6 / + 37,8 s
OS3: Capilla del Monte-San Marcos 1 (22,95 km) 2 / + 3 s 5 / + 8 s
OS4: San Marcos-Charbonier 1 (9,61 km) 4 / + 2,3 s 2 / + 0,6 s
OS5: Ascochinga-La Cumbre 2 (23,28 km) 1 3 / + 11,3 s
OS6: Capilla del Monte-San Marcos 2 (22,95 km) 5 / + 7,1 s 4 / + 6 s
OS7: San Marcos-Charbonier 2 (9,61 km) 5 / + 2,1 s 4 / + 1,2 s
OS8: La Cumbre-Agua de Oro 2 (18,70 km) 2 / + 2,7 s 5 / + 30,3 s
OS9: Superoes Córdoba 1 (1,78 km) 4 / + 1,6 s 6 / + 3,4 s
Etap 2
Sébastien Loeb / Daniel Elena Dani Sordo / Marc Martí
OS10: Santa Monica-Amboy 1 (22,17 km) 3 / + 15,5 s 6 / + 22,1 s
OS11: Villa del Digue-Las Bajadas 1 (16,41 km) 1 4 / + 9,3 s
OS12: San Agustin-Villa General Belgrano 1 (16,31 km) 1 5 / + 17,3 s
OS13: Santa Rosa-San Augustin 1 (21,41 km) 4 / + 5,4 s 7 / + 14,8 s
OS14: Santa Monica-Amboy 2 (22,17 km) 2 / + 7,6 s 5 / + 11,1 s
OS15: Villa del Digue-Las Bajadas 2 (16,41 km) 1 5 / + 9,5 s
OS16: San Agustin-Villa General Belgrano 2 (16,31 km) 2 / + 0,4 s 4 / + 13,7 s
OS17: Santa Rosa-San Augustin 2 (21,41 km) 3 / + 4,6 s 5 / + 16,2 s
OS18: Superoes Córdoba 2 (1,78 km) 2 / + 0,5 s 6 / + 5,4 s
Etap 3
Sébastien Loeb / Daniel Elena Dani Sordo / Marc Martí
OS19: Mina Clavero-Giulio Cesare (24,70 km) 5 / + 10,7 s 2 / + 8,2 s
OS20: El Cóndor-Copina (16,06 km) 1 5 / + 29 s
OS21: Superoes Córdoba 3 (1,98 km) 3 / + 1,6 s 8 / + 7,5 s
Najlepsze czasy na odcinkach specjalnych:
Etap 1: OS1 i OS2: Mikko Hirvonen (Ford Focus); OS3: Jari-Matti Latvala (Ford Focus); OS4: M. Hirvonen; OS5: Sébastien Loeb (Citroën C4); OS6: JM. Latvala; OS7: Gigi Galli (Ford Focus); OS8: JM. Latvala; OS9: Chris Atkinson (Subaru Impreza).
Etap 2: OS10: Petter Solberg (Subaru Impreza); OS11 i OS12: S. Loeb; OS13: C. Atkinson; OS14: P. Solberg; OS15: S. Loeb; OS16, 17 i 18: P. Solberg.
Etap 3: OS19: JM. Latvala; OS20: S. Loeb; OS21: JM. Latvala.
Najskuteczniejsi: S. Loeb, 5 najlepszych czasów; JM. Latvala 5; P. Solberg 5; M. Hirvonen 3; C. Atkinson 2; G. Galli 1.
Kolejni liderzy rajdu: OS1 do OS4: M. Hirvonen; OS5 do OS21: S. Loeb.
Klasyfikacja końcowa na mecie 28 Rajdu Argentyny*
1. S. Loeb/D. Elena (Citroën C4) 5 h 05 min 48,6 s
2. C. Atkinson/S. Prevot (Subaru Impreza) + 2 min 33,2 s
3. D. Sordo/M. Martí (Citroën C4) + 4 min 04,7 s
4. C. Rautenbach/D. Senior (Citroën C4) + 20 min 03,5 s
5. M. Hirvonen/J. Lehtinen (Ford Focus) + 25 min 15,3 s
6. F. Villagra/J. Pérez-Companc (Ford Focus) + 27 min 42 s
7. G. Galli/G. Bernacchini (Ford Focus) + 27 min 51,8 s
8. A. Aigner/K. Wicha (Mitsubishi Lancer) + 28 min 59,3 s
9. S. Beltrán/R. Rojas (Mitsubishi Lancer) + 30 min 04,9 s
10. J. Ketomaa/M. Teiskonen (Subaru Impreza) + 31 min 52,6 s
Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (klasyfikacja Konstruktorów) po rundzie 4/15:*
1. Ford, 44 punkty; 2. Citroën Total, 41 pkt; 3. Subaru, 33 pkt; 4. Stobart, 22 pkt; 5. Munchi's, 10 pkt; 6. Suzuki, 6 pkt.
Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (klasyfikacja Kierowców) po rundzie 4/15:*
1. S. Loeb, 30 punktów; 2. M. Hirvonen, 25 pkt; 3. C. Atkinson, 22 pkt; 4. JM Latvala, 16 pkt; 5. G. Galli, 11 pkt; 6. D. Sordo, 9 pkt; 7. P. Solberg, 9 pkt; 8. C. Rautenbach, 5 pkt; 9. F. Villagra, 5 pkt; 10. F. Duval, 5 pkt; 11. A. Mikkelsen, 4 pkt; 12. H. Solberg, 4 pkt; 13. M. Wilson, 3 pkt; 14. JM. Cuoq, 2 pkt; 15. T. Gardemeister, 2 pkt; 16. A. Aigner, 1 pkt; 17. PG. Andersson, 1 pkt; 18. J. Hänninen, 1 pkt; 19. S. Ogier, 1 pkt.