Na Mondial de l'Automobile w Paryżu Citroen zaprezentuje nową, wykorzystującą nowocześniejsze technologie generację modelu Xsara o zmienionym wyglądzie. Duże reflektory przykryte kloszami z przejrzystego szkła, maska silnika z wyraźnymi wyżłobieniami i wypukłościami, duży wlot powietrza w przednim zderzaku, szeroki rozstaw kół i 15-calowe obręcze należące do wyposażenia seryjnego wszystkich wersji mają nadać modelowi masywnego, wyrazistego wyglądu, nawiązującego wyraźnie do kompaktowego vana Xsara Picasso.
Pod maską też czekają na nas niespodzianki: silnik 1.6i 16V o mocy 80 kW (109 KM) i 2.0i 16V o mocy 100 kW (136 KM) zastąpiły oferowane dotychczas silniki benzynowe 1.8i o mocy 66 kW (90 KM) i 1.8i 16V o mocy 81 kW (110 KM). Jednostka 1.6 16V na życzenie dostępna jest także z autoaktywną automatyczną skrzynią biegów, która zastępuje dotychczasową wersję automatyczną z silnikiem 1,6 litrowym o mocy 65 kW (88 KM). Wszechobecna elektronika znalazła zastosowanie w wielu miejscach. Ma ona zapewnić więcej komfortu i bezpieczeństwa podczas jazdy.
Karoseria została jeszcze raz wzmocniona. Zmodyfikowane poduszki powietrzne z inteligentnym, dwustopniowym uwalnianiem zapewniają więcej bezpieczeństwa pasywnego. Wzmocniony układ hamulcowy dysponuje nową generacją ABS z elektroniczną kontrolą siły hamowania.
Nowy silnik 1.6i 16V
Bazuje on na silniku pochodzącym z Saxo VTS. Przy objętości skokowej 1587 ccm osiąga moc 80 kW (109 KM) przy 5750 obr/min i moment obrotowy 147 Nm przy 4000 obr/min. Dwa górne wałki rozrządu obsługuje 16 zaworów przez hydropopychacze z automatycznym wywarzeniem. Kanały ssące, zawory dolotowe i kolektor wydechowy zyskały nowy kształt i wymiary. Elektryczna przepustnica, sekwencyjny wtrysk i ustawienie katalizatora bezpośrednio za kolektorem wydechowym optymalizują zużycie paliwa i emisję spalin.
Nowy silnik 2.0i 16V
Przy objętości skokowej 1997 cm³ silnik rozwija moc 100 kW (136 KM) przy 6000 obr/min i osiąga maksymalny moment obrotowy 190 Nm przy 4100 obr/min, przy czym już przy 1800 obr/min moment wynosi aż 170 Nm. Ten rodzaj silnika zastosowano po raz pierwszy tego lata w Citroenie Evasion. Dzięki swojej konstrukcji o zoptymalizowanej wadze i zminimalizowanych tarciach oraz nowoczesnemu wzbogacaniu mieszanki odznacza się on korzystnym zużyciem paliwa, cichą pracą i dobrymi osiągami.
Hamulce
Wszystkie Xsary dysponują seryjnie nowym ABS-em ze zintegrowaną elektroniczną regulacją siły hamowania. Układ hamulcowy zmienił wymiary w swej większej części. Z wyjątkiem 1.4i i 1.9D wszystkie Xsary posiadają teraz cztery hamulce tarczowe. Przednie hamulce tarczowe we wszystkich modelach posiadają wentylację wewnętrzną.
Koła i ogumienie
Wszystkie Xsary wyposażono w koła 195/55 R15. Modele VTS poruszają się na oponach typu Michelin SX GT, pozostałe wersje na oponach Michelina Primacy.
Układ kierowniczy
Citroen Xsara dysponuje hydraulicznym układem kierowniczym ze wspomaganiem uzależnionym od ilości obrotów, co ułatwia manewrowanie przy dużych prędkościach.
Bezpieczeństwo pasywne
Wszystkie Xsary wyposażono seryjnie w nowe poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera na przednim siedzeniu, z inteligentnym, dwustopniowym uwalnianiem uzależnionym od ciężkości wypadku oraz w boczne poduszki powietrzne na przednich siedzeniach. Poduszki powietrzne na wysokości głowy znajdują się w stadium przygotowawczym i mają być dostępne za kilka miesięcy. Strukturę karoserii wzmocniono w licznych punktach i zoptymalizowano, aby ograniczyć skutki uderzenia z przodu i boków.
Wymiary
Limuzyna i coupé powiększyły się: długość wynosi teraz 4188 mm (+21 mm), szerokość 1705 mm (+ 7 mm) a wysokość 1405 mm (+ 41 mm).