Po siedmiu latach sprzedaży bogatych w doświadczenia i ukoronowanych sukcesem rynkowym, Automobiles Citroen przedstawił nowego Jumpera.
Auto wykorzystując ostatnie innowacje techniczne marki Citroen, zachowuje wszystkie zalety swego poprzednika i uzupełnia je nowymi, licznymi funkcjami, spełniając jeszcze większe wymagania klientów.
Nowa struktura gamy modelu Jumper została tak zaprojektowana, by w pełni odpowiedzieć na specyficzne potrzeby użytkowników reprezentujących różne branże. Obejmuje ona furgony zamknięte i przeszklone, wersje kombi do przewozu osób oraz platformy. Są też wersje przeznaczone do zabudowy specjalistycznej: podwozia z pojedynczą i podwójną kabiną oraz platforma z kabiną.
Gama modelu zbudowana jest w oparciu o trzy dopuszczalne masy całkowite pojazdu określające jednocześnie nazwy handlowe samochodów (2,9 tony - 3,3 tony - 3,5 tony), cztery rozstawy osi i siedem rodzajów nadwozia. Nowy Jumper reprezentuje nowoczesny styl podkreślający jego liczne atuty. Wygodne miejsce kierowcy, doskonałe wyciszenie wnętrza oraz ergonomia sprawiają, że wnętrze kabiny sprosta oczekiwaniom nawet najbardziej wymagających użytkowników. Wyjątkowo łatwo dostępna przestrzeń ładunkowa pojazdu oferuje objętość użytkową od 7,5 do 14 m³.
Gama wzbogaciła się o silniki: 2.2 HDi (74 KW / 100 KM) a pojazdy wyróżniają się wysokim poziomem wyposażenia oraz licznymi opcjami oferowanymi w tym segmencie wyłącznie w modelu Jumper, takimi jak:
- Radar cofania wykrywający przeszkodę z tyłu
- Dźwiękowy i wizualny sygnalizator wyprzedzania
- Kamera kontrolująca manewr cofania poprzez ekran nawigacji satelitarnej
- Fotel o zmiennym stopniu amortyzacji zapewniający kierowcy większy komfort
Nowy Jumper doskonale zachowuje się na drodze i jest wyposażony w nowe elementy decydujące o bezpieczeństwie, takie jak układ zapobiegający poślizgowi kół, poduszka powietrzna pasażera i poduszki boczne.
Zmiany widoczne "gołym okiem ..."
- Wydatna i załamana linia pokrywy silnika podkreśla wrażenie solidnego i silnego samochodu. Szerszy i zachodzący na boki zderzak posiada nową kratkę wlotu powietrza, będącą przykładem dużej dbałości konstruktorów o wykończenie szczegółów pojazdu.
- Na wlocie powietrza umieszczono duże logo marki podkreślające pochodzenie nowego Jumpera.
- Podwójne reflektory o nowym kształcie z gładkim szkłem zapewniają lepsze oświetlenie drogi.
- Nadwozie pojazdu posiada boczne listwy ochronne dobrze dopasowane do stylu pojazdu i skutecznie zabezpieczające samochód przed uszkodzeniami.
- Przednie błotniki są wyposażone w kierunkowskazy boczne koloru pomarańczowego.
- Wprowadzono nową konstrukcję klamek zewnętrznych. Ich zaokrąglona forma zapewnia lepszy chwyt oraz zapobiega przycięciu palca przy otwieraniu drzwi.
- Zewnętrzne lusterka wsteczne charakteryzują się oryginalnym kształtem i zapewniają szerokie pole widzenia dzięki zastosowaniu podwójnego lustra.
Funkcjonalna tylna część nadwozia
- Tylne drzwi posiadają w dolnej części listwy ochronne zabezpieczające je przed uszkodzeniami.
- Tylne światła są wyjątkowo przezroczyste i uwidaczniają wewnętrzną strukturę lampy.
- Wyloty powietrza odprowadzające powietrze z wnętrza nadwozia są harmonijnie wbudowane w tylne światła.
- Trzecie światło Stop umieszczono wysoko w celu zapewnienia optymalnego bezpieczeństwa.
Zdecydowanie współczesny styl wnętrza
Kształt deski rozdzielczej odwołuje się wyraźnie do rozwiązań stosowanych w samochodach osobowych. Charakteryzuje się nowoczesnością, ergonomią i komfortem.
Wysoka jakość wykończenia daje się łatwo zauważyć choćby w tapicerce drzwi zakrywającej całkowicie płat blachy. W celu zapewnienia większego komfortu zmodyfikowano także fotele w kabinie. Zmieniono tapicerkę wprowadzając nowe materiały obiciowe, w tym tkaninę Bergo zarezerwowaną wyłącznie dla nowego Jumpera. Kabina nowego Jumpera została tak zaprojektowana, by zapewnić kierowcy bardzo wysoki komfort i maksymalną pomoc w czasie intensywnej pracy. Ściana działowa kabiny wyłożona jest dźwiękową i termiczną izolacją.
Dzięki wprowadzonym zmianom, nowy Jumper oferuje kierowcy optymalną ergonomię, łatwą obsługę pojazdu oraz pełną informację o funkcjonowaniu pojazdu.
Przestrzeń do dyspozycji kierowcy
- W celu dostosowania miejsca kierowcy do wszystkich rodzajów budowy ciała oraz dla zapewnienia optymalnej ergonomii miejsca pracy, nowy Jumper jest seryjnie wyposażony w regulację wysokości kierownicy.
- Siedzenie oraz trzymanie boczne fotela reprezentują najwyższy poziom komfortu. Fotel kierowcy posiada podłokietnik, ustawienie wysokości oraz regulację podparcia lędźwiowego. W oparcie nowego dwuosobowego fotela wbudowano składany stolik z uchwytem pozwalającym na przykład na bezpieczne zamocowanie przenośnego komputera.
- Aby zapewnić jeszcze większy komfort, nowy Jumper oferuje jako opcję między innymi możliwość zamówienia fotela kierowcy o zmiennej amortyzacji - takiego jak w dużych samochodach ciężarowych.
- Elementy sterujące funkcjami pojazdu umieszczono w sposób zapewniający łatwy dostęp; dźwignia zmiany biegów umieszczona jest idealnie pod ręką. W opcji oferowany jest pilot radioodtwarzacza umieszczony pod kierownicą, pozwalający kierowcy skupić całą swą uwagę na prowadzeniu pojazdu.
Oferowany jako opcja regulator prędkości jest jeszcze jednym elementem podnoszącym wygodę prowadzenia nowego Jumpera na dalekich trasach.
Nowy Jumper w seryjnym wyposażeniu na desce rozdzielczej ma pulpit z uchwytem na dokumenty, co umożliwia kierowcy przechowywanie w zasięgu ręki wszelkich formularzy i papierów niezbędnych do pracy.
Elektroniczna tablica rozdzielcza dostarcza wszelkie potrzebne informacje i spełnia funkcję prędkościomierza, obrotomierza, wskaźnika temperatury płynu chłodzącego oraz wskaźnika poziomu paliwa. Wielofunkcyjny wyświetlacz wbudowany w tablicę rozdzielczą pokazuje aktualny czas, przebieg pojazdu, poziom oleju silnikowego oraz dane dotyczące obsługi pojazdu. Jako dodatkowe wyposażenie, w centralnej konsoli może być zainstalowany tachograf kontrolujący pracę dwóch kierowców.
Nowy model został tak zaprojektowany, by zapewnić wzorcowy poziom komfortu akustycznego oraz by w maksymalnym stopniu ograniczyć drgania przenoszone do wnętrza kabiny. W projekcie przyjęto zasadę ograniczania ilości źródeł hałasu. Prace w dziedzinie akustyki pojazdu doprowadziły do wzmocnienia wsporników zawieszenia silnika, zmodyfikowania poprzecznych wzmocnień podłogi pod przednimi fotelami oraz z tyłu pojazdu. Zainstalowano osłony dźwiękochłonne na przegrodzie czołowej oraz zmieniono okładziny nadkoli w celu zmniejszenia hałasów powodowanych przez piach i żwir narzucane przez koła. W dziedzinie tłumienia drgań, zastosowano nowe rozwiązanie zawieszenia jednostki napędowej zmniejszając drgania przenoszone poprzez punkty mocowania silnika. Dodatkowy komfort akustyczny uzyskano dzięki wprowadzeniu hydraulicznego sterowania sprzęgła, eliminującego drgania przenoszone przez skrzynię biegów.
"Inteligentna" przestrzeń ładunkowa
{APAPIT}
W pełni zachowano znany z dotychczasowej wersji pojazdu łatwy dostęp do przestrzeni ładunkowej. Nowy Jumper jest jednak jeszcze bardziej praktyczny w eksploatacji dzięki następującym elementom:
- Nowe klamki drzwi przednich, bocznych odsuwanych i tylnych, które zapewniają łatwiejsze i bezpieczniejsze otwieranie i zamykanie drzwi.
- Nowy zderzak tylny spełniający jednocześnie funkcję szerokiego stopnia z wykończeniem przeciwpoślizgowym.
- Wylot odprowadzający powietrze z wnętrza pojazdu (wywietrzniki wbudowane w tylne lampy) gwarantuje wyjątkowo łatwe zamykanie drzwi, co ma duże znaczenie przy częstych załadunkach i rozładunkach samochodu.
- Sześć nowych zaczepów do mocowania ładunku umieszczonych w podłodze przestrzeni ładunkowej.
Nowy Jumper jest wyposażony w nowy silnik wysokoprężny 2.2 HDi (74 kW / 100 KM) wykorzystujący technologię bezpośredniego wtrysku paliwa typu Common Rail oraz w silniki 2.0 HDi (64 kW / 85 KM), 2.8 HDi (93,5 kW 127 KM), Wszystkie silniki oferowane w modelu Jumper prezentują wysoką sprawność działania, są oszczędne i osiągają wysoką moc i moment obrotowy, co stanowi dodatkowy atut w przypadku przewozu ciężkich ładunków. Ponadto, silniki te odzwierciedlają zobowiązania producenta w dziedzinie ochrony środowiska, spełniając europejskie normy czystości spalin Euro 3.
Nowy Jumper (zależnie od wersji) oferuje pewne opcje dodatkowego wyposażenia niedostępne w innych samochodach tego segmentu. Elementy te, występujące zwykle w samochodach wysokiej klasy, gwarantują kierowcy pełną kontrolę nad pojazdem.
- Elektroniczne wspomaganie parkowania - układ czterech czujników umieszczonych w tylnym zderzaku ostrzega kierowcę o zbliżaniu się do przeszkody.
- Dźwiękowy i wizualny sygnalizator wyprzedzania informujący kierowcę, że inny pojazd jest w trakcie wyprzedzania go. Informacja ta jest rejestrowana przez kamerę wbudowaną w zewnętrzne lusterko wsteczne po stronie kierowcy. W pierwszej kolejności, kierowca jest ostrzegany miganiem odpowiedniej lampki kontrolnej. Jeśli pomimo tego kierowca zdecydowałby się na zmianę pasa ruchu, włączony zostanie sygnał dźwiękowy ostrzegający o niebezpieczeństwie, jako uzupełnienie migającej lampki.
- Kamera umieszczona z tyłu pojazdu, z której obraz przekazywany jest na ekran nawigacji satelitarnej. Kamera ta jest uruchamiana w chwili włączenia wstecznego biegu i pozwala kierowcy na obserwowanie terenu za samochodem i wykonywanie manewrów w sposób całkowicie bezpieczny (opcja związana z systemem telematycznym na poziomie 4).
Możliwe jest również wyposażenie samochodu w:
- Dodatkowe ogrzewanie
- Klimatyzację pojedynczą obejmującą wyłącznie kabinę lub podwójną na kabinę i przedział bagażowy, pozwalającą na dostosowanie temperatury wnętrza do wszelkich warunków eksploatacji i preferencji użytkowników pojazdu.
- Chłodzony schowek między dwoma fotelami przednimi. a Dwa typy radioodbiornika z odtwarzaczem kaset lub CD.
- Pierwszy system obejmuje funkcje radia RDS, odtwarzacza CD, zarządzania parkiem samochodowym, telefonu, wzywania pomocy, rozpoznawania głosu, kompresora plików MP3. Dane wyświetlane są na ekranie ciekłokrystalicznym 80xl92piksele.
- Drugi system oferuje nawigację przy pomocy piktogramów wyświetlanych na ekranie ciekłokrystalicznym 80x192 piksele, lecz nie zawiera funkcji związanych z telefonem i rozpoznawaniem głosu.
- Trzeci system obejmuje wszystkie funkcje pierwszego systemu uzupełnione o nawigację przy pomocy piktogramów z wykorzystaniem ekranu ciekłokrystalicznego 80x192 piksele (niedostępny w gamie przeznaczonej na rynek francuski).
- W czwartym systemie funkcje uzupełniono o nawigację przy użyciu kolorowych map oraz o kamerę połączoną z ekranem TFT 5 "3/4.
Nowy Citroen Jumper zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa, ponieważ decydujące o nim elementy pojazdu były opracowywane w sposób całościowy - od wygodnej kabiny pozwalającej kierowcy na pełną koncentrację po wysoką wytrzymałość pojazdu na ewentualne zderzenia.
Nowy Jumper prezentuje doskonałe zachowanie na drodze w czasie jazdy, które już w poprzedniej wersji samochodu było uznawane za wzorcowe w tej kategorii. Ponadto w samochodzie zastosowano ulepszony układ hamulcowy z czterema hamulcami tarczowymi w wersjach z mocnymi silnikami oraz wersjach 35. Silniejsze wspomaganie hamulców, zarezerwowane dotychczas dla wersji z silnikiem 2.8 HDi, jest obecnie dostępne w całej gamie modelu.
Wzbogacona została oferta wyposażenia dodatkowego. Oprócz dotychczas oferowanego systemu ABS, proponowany jest układ zapobiegający poślizgowi kół (ASR). Urządzenie to pozwala zapewnić skuteczniejszy napęd pojazdu w warunkach pogorszonej przyczepności, zwłaszcza przy pełnym obciążeniu samochodu. Dzięki zastosowaniu podwójnych reflektorów, kierowca może korzystać z najlepszego w segmencie oświetlenia drogi, co jest gwarancją wygody i bezpieczeństwa prowadzenia pojazdu w nocy.
Konstrukcja kabiny została wzmocniona przez zastosowanie stalowej klatki o wysokim współczynniku sprężystości. Poduszka powietrzna kierowcy jest oferowana seryjnie (w gamie przeznaczonej na rynek francuski), natomiast poduszka powietrzna pasażera o objętości 140 litrów oraz poduszki boczne są proponowane jako dodatkowe wyposażenie.
Nowy Jumper, z uwagi na swe przeznaczenie, musi spełniać potrzeby transportowe użytkowników również po upływie dłuższego czasu. Ulepszono więc sztywność nadwozia ze szczególnym uwzględnieniem wzmocnienia takich elementów nadwozia jak:
- ramy otworów drzwi,
- przednia belka poprzeczna,
- podłużnice,
- wsporniki i uchwyty elementów zawieszenia.
Bezproblemowa eksploatacja i ograniczone do minimum koszty obsługi
Nowy Citroen Jumper zapewnia użytkownikowi optymalny poziom jakości i niezawodności, niezależnie od warunków eksploatacji i otoczenia. Dla osiągnięcia tego celu, istotne jest wprowadzenie następujących zmian konstrukcyjnych:
- Hydrauliczne sterowanie sprzęgła, co pozwala na zachowanie, nawet po upływie długiego okresu czasu, precyzji działania pedału.
- Przednia i tylna oś jest wyposażona w łożyska ze szczelnymi obudowami.
- Polepszono szczelność układów i osprzętu elektrycznego.