Citroen wkracza w nową epokę - całkiem nowym samochodem, który nosi nową nazwę. Oznaczenie auta literą C zastosowane zostało (poza C5) w przedstawionych w Paryżu w roku 1998 i w Genewie w roku 1999 prototypach C3 i C6. Ma ono symbolizować jednocześnie odnowienie marki jak i nawiązanie do tradycji. W latach 20-stych auta Citroena nosiły oznaczenia C4 i C6. Citroen C5 to większa przestrzeń, komfort charakterystyczny dla wyższej klasy i podwozie rozpoznające złe warunki drogowe.
Opierając się na swym prawie pięćdziesięcioletnim doświadczeniu w wykorzystywaniu hydropneumatycznych podwozi Citroen stworzył własną nowinkę techniczną, którą nazwał "Hydractive III". Zawieszenie to charakteryzuje się znacznie lepszymi parametrami przy jednoczesnym łatwiejszym montażu i może obywać się bez konserwacji przez pięć lat lub do osiągnięcia 200000 km przebiegu. "Hydractive III" sam rozróżnia jakość nawierzchni, po której porusza się samochód, np. na kiepskich drogach zwiększa automatycznie prześwit między podwoziem a nawierzchnią a podczas jazdy po autostradzie obniża samochód, aby zmniejszyć opór powietrza i zwiększyć stabilność jazdy. Jest to najinteligentniejsze podwozie dostępne na rynku, skonstruowane ambitnie pod względem technicznym i niewymagające pod względem konserwacji. Zestrojenie uresorowienia i amortyzatorów ma w ułamku sekundy dostosowywać się do krytycznej sytuacji na drodze i przywracać komfort jazdy. Ma się ono również dopasowywać do stylu jazdy kierowcy, dzięki elektronicznej analizie jego zachowań za kierownicą.
Wymiary Citroena C5 to 4,62 m długości i 1,77 m szerokości - więcej niż w Xantii ale mniej niż w XM. Wysokość we wnętrzu - 1,48 m ma jednak sprawiać, że będzie on tak samo przestronny jak XM. Oznacza to, że będzie można w nim przyjąć bardziej wyprostowaną pozycję niż w klasycznej limuzynie, nie narażając się jednocześnie na urazy głowy. Pod dużą klapą bagażnika kryje się niebagatelna przestrzeń bagażowa mieszcząca 456 l.
Podobnie jak w przypadku Xsary Picasso i Berlingo Citroen postawił na elektronikę, ma ona zwiększyć komfort i bezpieczeństwo jazdy. Sterowane elektronicznie są nawet wycieraczki i reflektory, nie wspominając o szybach podnoszących się automatycznie podczas deszczu i szyberdachu zamykającemu się automatycznie w tych samych warunkach atmosferycznych. Gdy zaczniemy wykonywać ostry i ryzykowny manewr hamowania elektronika włączy światła awaryjne aby zaalarmować pozostałych użytkowników drogi. Nie będziemy musieli wytężać słuchu aby posłuchać radia, gdyż jego głośność dostraja się automatycznie - zależnie od prędkości, z jaką porusza się auto. Jeśli nagle spadnie ciśnienie w jednej z opon auto powiadomi nas o tym specjalnym sygnałem ostrzegawczym.
Pakiet wyposażenia opcjonalnego pozwala nabywcy wybierać m.in. pomiędzy dwoma systemami nawigacyjnymi, telefonem bezprzewodowym, sprzętem hi-fi dostrojonym specjalnie do wnętrza auta i komputerem pokładowym. Ten ostatni łączy w sobie system nawigacyjny, radio i telefon i ma kosztować tyle, co trzy pierwsze opcje razem.
Bezpieczeństwo we wnętrzu C5 zapewnią pasażerom i kierowcy czołowe poduszki powietrzne, poduszki boczne chroniące okolice klatki piersiowej oraz poduszki powietrzne chroniące głowę umieszczone na przednich i tylnych siedzeniach. Jeśli jedna z poduszek zaktywizuje się, automatycznie odcięty zostanie dopływ paliwa. Poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera na przednim siedzeniu uwalniają się dwustopniowo, w zależności od siły zderzenia. Poduszkę powietrzną pasażera na przednim siedzeniu można ponadto wyłączyć. Dwa wbudowane w siedzenia airbagi boczne chronią górną część tułowia pasażerów, osobne zapewniają bezpieczeństwo okolicom głowy pasażerów na przednich i tylnych siedzeniach.
Pasy bezpieczeństwa wyposażono w regulację wysokości mocowania oraz w pirotechniczne napinacze i ograniczniki napięcia. Z tyłu samochodu dla każdego z podróżujących przewidziano osobne pasy trzypunktowe. Dwa siedzenia znajdujące się po zewnętrznych stronach tylnej kanapy zaopatrzono dodatkowo w zakotwiczenia do fotelików dziecięcych.
C5 oferowany będzie w dwóch wariantach wyposażenia SX i Exclusive oraz z dwoma nowymi silnikami. 3,0-litrowy motor benzynowy V6 o mocy 152 kW (207 KM) oraz 2,2-litrowy turbodiesel common-rail z filtrem cząsteczek o mocy 98 kW (133 KM). Obie jednostki napędowe dostępne są z ręczną, pięciobiegową skrzynią lub czterostopniową, automatyczną skrzynią sekwencyjną.
Filtr cząsteczek diesla regeneruje się samodzielnie podczas jazdy co 400-500 km. Cząsteczki podczas tego procesu spalane są prawie całkowicie. Co 80000 km filtr należy jednak oczyścić w warsztacie.