Citroën C5 i Citroën C4 uzyskały doskonałe wyniki w testach zderzeniowych EuroNCAP otrzymując odpowiednio 36 i 35 punktów w skali 37 punktów, czyli pięć gwiazdek. Citroën C5 zdobył ilość punktów, która do tej pory nie została jeszcze nigdy przyznana żadnemu z samochodów i stał się w ten sposób najbezpieczniejszym samochodem na rynku we wszystkich kategoriach i segmentach.
Model C4 jest aktualnie wzorcem w dziedzinie ochrony pieszego osiągając 22 punkty, czyli 3 gwiazdki (w skali czterogwiazdkowej), co stanowi najlepszy wynik na rynku we wszystkich segmentach. W kategorii bezpieczeństwa dla dzieci C4 wykazał się znakomitym, czterogwiazdkowym wynikiem (w skali pięciogwiazdkowej).
Te osiągnięcia potwierdzają skuteczność marki Citroën w dziedzinie stosowania innowacji technologicznych zwiększających bezpieczeństwo i wynagradzają wysiłki w zakresie koncepcji i produkcji, podejmowane przy wdrażaniu strategii platform konstrukcyjnych w koncernie PSA Peugeot Citroën.
Pod względem bezpieczeństwa samochody Citroën są na najwyższym poziomie: C2, C3, C3 Pluriel, C8 i C4 są w czołówce w swoich segmentach, a C5 został liderem całego rynku pod względem bezpieczeństwa.
Testy potwierdziły spójność i skuteczność systemów ochrony, szczególnie w zakresie zderzenia czołowego, ze specjalnym wyróżnieniem dla modelu C5, który uzyskał maksymalną ocenę 16/16. Koncepcja platform konstrukcyjnych, rozmieszczenie poszczególnych elementów zespołu przedniego, wzmocnienie elementów struktury nadwozia oraz poduszki powietrzne składają się spójnie na osiągnięty rezultat.
Bezpieczeństwo obejmuje cały szereg rozwiązań, których celem jest:
- sprzyjanie koncentracji kierowcy,
- zapobieganie wypadkom jeśli tylko jest to możliwe,
- zmniejszenie skutków kolizji i zderzeń.
Modele C5 i C4 wkroczyły w nowy etap w tych trzech dziedzinach, oferując kompleksowy zestaw innowacyjnych elementów wyposażenia.
Modele C5 i C4 zapewniają system bezpieczeństwa czynnego najwyższej klasy dzięki bardzo dobrym parametrom trzymania się drogi i skutecznemu układowi hamowania.
W sytuacji zagrożenia zostaje uruchomiony złożony system elektronicznego wspomagania prowadzenia. System ABS z elektronicznym rozdziałem siły hamowania (REF) współpracuje z systemem wspomagania nagłego hamowania (AFU) oraz układem automatycznego włączania świateł awaryjnych.
W przypadku utraty przyczepności system ESP (elektroniczny system dynamicznej kontroli stabilności) automatycznie koryguje tor jazdy, a system ASR zapobiega poślizgowi kół. System ESP nowej generacji zastosowany w modelu C5 jest wyposażony w kalkulator o większej mocy obliczeniowej, który reguluje tor jazdy w zależności od zidentyfikowanego stanu podsterowności lub nadsterowności samochodu, sterując siłą hamowania poszczególnych kół.
C5 i C4 oferują również liczne, nowoczesne i skuteczne rozwiązania w zakresie komfortu jazdy, które zwiększają kontrolę kierującego nad samochodem. Systematyczne wdrażanie wszystkich najnowszych rozwiązań technologicznych sprawia, że samochody Citroën proponują niespotykane dotąd funkcje, dzięki którym kierowca korzysta z większego zakresu informacji i może być w pełni skoncentrowany na prowadzeniu.
Do elementów zwiększających bezpieczeństwo należą między innymi ogranicznik i regulator prędkości, alarm zbyt niskiego ciśnienia w oponach oraz dwufunkcyjne ksenonowe reflektory kierunkowe. Ponadto Citroën proponuje w niektórych wersjach wyposażenia całkowitą nowość jaką jest alarm niezamierzonego przekroczenia linii (AFIL).
Na przestrzeni ostatnich lat w samochodach Citroën dokonał się ogromny postęp w zakresie zmniejszania skutków zderzenia. Wiodącym wyzwaniem przy projektowaniu modeli C5 i C4 było wdrożenie najlepszych rozwiązań technologicznych zapewniających niezawodny i kompleksowy system bezpieczeństwa biernego.
Elementy konstrukcyjne w przedniej części nadwozia złożone są ze wzmocnień o programowanych odkształceniach, na których opierają się pochłaniacze energii oraz belka z blachy HLE (o wysokiej granicy sprężystości). W części środkowej podłoga oraz słupki zostały opracowane pod kątem pochłaniania i rozpraszania energii. Jedna trzecia elementów została wykonana z blach o wysokiej granicy sprężystości.
Pałąk ochronny zlokalizowany w centralnej części pojazdu pełni bardzo istotną rolę w przypadku zderzenia bocznego. Pałąk jest zbudowany ze słupków międzydrzwiowych połączonych w części górnej środkową poprzeczką dachową i umocowanych u podstawy na podłużnicach. Drzwi przednie wyposażone w drążki wzmacniające zwiększają usztywnienie całej konstrukcji i są częścią tego systemu.
C5 jest wyposażony w siedem poduszek powietrznych, w tym w nową poduszkę, która w przypadku zderzenia chroni kolana i piszczele kierowcy zmniejszając siłę uderzenia w kolumnę kierownicy.
Model C4 posiada sześć poduszek i jako pierwszy proponuje innowacyjną poduszkę dla kierowcy umieszczoną w nieruchomej, środkowej części kierownicy, osiowo niesymetryczną o optymalnie dostosowanym kształcie, która skuteczniej chroni klatkę piersiową kierowcy.
Model C4 został tak zaprojektowany, aby zmniejszyć do minimum skutki ewentualnego potrącenia pieszego. C4 wyposażony jest w dwa pochłaniacze energii (w części górnej oraz w części dolnej przodu samochodu) w celu zapobieżenia kontuzjom kończyn dolnych. Przód został zaprojektowany także w aspekcie "przyjaznej" formy . Wypukły kształt maski pozwala uzyskać dodatkową przestrzeń umożliwiającą swobodne jej odkształcenie, bez oparcia na "twardych punktach". Maska jest wykonana z aluminium z wyżłobieniami w części środkowej, które przyczyniają się do lepszego pochłaniania energii.