Prymat został przyznany przez spółkę JATO, światowego lidera w zakresie konsultacji i badań w dziedzinie motoryzacji, która powstała w 1984 i jest obecna w ponad 40 państwach.
Według analizy JATO brand Fiat wyprzedza marki: Peugeot (141,9 g/km), Citroen (142,2 g/km), Renault (146,4 g/km), Toyota (148,8 g/km), Ford (149,1 g/km), Opel/Vauxhall (152,9 g/km), Volkswagen (161,7 g/km), BMW (176,7 g/km) i Mercedes (188,4 g/km).
"Wynik tej bardzo ważnej analizy wynagradza ciągły wkład Fiata w badania nad innowacyjnymi rozwiązaniami mającymi na celu zmniejszenia szkodliwych zanieczyszczeń i poziomu CO2 – oświadcza Lorenzo Sistino, dyrektor pełnomocny Fiat Automobiles - Ale zaangażowanie Fiata ukierunkowane by być bliżej realnym potrzebom ludzi, nie kończy się tylko na tym.
Rzeczywiście, niezależnie od tego, jakie będą decyzje podjęte na forum europejskim, cel, jaki Fiat zamierza osiągnąć do 2012, to najniższy średni poziom ważony emisji CO2 w swoich samochodach. Fiat zamierza uzyskać taki wynik dzięki wprowadzeniu planu działań skupiającego się na silnikach i skrzyniach biegów, a ponadto na wykorzystaniu Eco Drive, innowacyjnego rozwiązania opracowanego przez Microsoft, który za pośrednictwem wejścia USB, wszechstronnego systemu Blue&Me, pozwala na przeanalizowanie stylu jazdy kierowcy pomagając mu zoptymalizować postępowanie w zakresie zużycia paliwa, jak i emisji spalin."
Fiat jest jedną z marek samochodowych, która lepiej dostosowuje na świecie swoją ofertę do potrzeb i konieczności ograniczania skutków ruchu pojazdów na środowisko. Aby uzyskać tak ważny cel Fiat proponuje konkretne rozwiązania, które są na dziś dostępne wszystkim. Świadczą o tym obecne na rynku projekty: plany badań i rozwoju, inicjatywy mające na celu planowanie ruchem realizowane we współpracy z jednostkami Administracji Publicznej oraz inwestycje w zakresie rozwoju nowych projektów.
Nie zapominajmy przy tym także, że Fiat jest europejskim liderem w produkcji małych samochodów, będących z definicji spod znaku ochrony środowiska. Na przykład: z dwuletnim wyprzedzeniem w modelach Fiat 500 oraz Fiat Bravo wprowadzone zostały jednostki napędowe Euro 5 Ready (benzynowy i diesel). Ale to nie tylko, bo do 2009, większa część silników całej gamy Fiat będzie spełniać normy Euro 5.
W dodatku, Fiat jako pierwszy zrealizował technologię Multijet, która służy do napędu wszystkich jednostek diesel nowej generacji oraz jest światowym liderem w dziedzinie pojazdów OEM na metan (w zeszłym roku we Włoszech sprzedano ich ponad 50.000).
Z resztą, zdaniem Fiata, jednostka napędowa na metan jest dzisiaj najbardziej stosowaną i dostępną technologią, która pozwala na rozwiązanie problemów związanych z zanieczyszczeniem atmosferycznym w miastach. A to dlatego, że zastosowanie metanu ma korzystny wpływ na środowisko (redukcja o około 23% emisji CO2 i praktyczne do zera emisji ołowiu) oraz niesie korzyści w aspekcie ekonomicznym.
Liderem w tej technologii jest Fiat, który jest pierwszym konstruktorem aut oferującym w swojej linii ekologicznej "Natural Power" szeroką gamę pojazdów z podwójnym zasilaniem na gaz metan i benzynę, odpowiadającą wymaganiom szerokiej gamy użytkowników, łącznie z samochodami specjalistycznym, poczynając od Doblò (również Cargo) poprzez Punto (także Van), od Multipli do Pandy (także Van), kończąc na Grande Punto, które będzie w sprzedaży przed upływem roku.
Poza badaniami na paliwami alternatywnymi, Fiat wdraża "down-sizing" (mniejsze pojemności) jednostek napędowych dla diesli i benzynowych, o czym świadczą nowe rodziny silników 1.4 T-Jet i 1.6 Multijet. W szczególności zastosowanie turbosprężarki nowej generacji, powiązane z silnikiem o mniejszej pojemności, pozwala na uzyskanie lepszych osiągów, porównywalnych, czy nawet lepszych od jednostek napędowych o większej pojemności, ale za to z niższym zużyciem paliwa i emisją spalin.