...rozpoczął się w Brescii 15 maja i zakończy się w tym samym mieście dziś, po tym jak uczestnicy przemierzą całe Włochy, przejeżdżając przez centra najpiękniejszych włoskich miast.
W tym fascynującym i wymagającym rajdzie, rozgrywanym na dystansie 1600 km, bierze udział oficjalna ekipa Fiata – złożona z Giuliano Bensi i Paolo Monferino (Dyrektora Generalnego Iveco) – na pokładzie Fiata 8V z 1954 roku, małej sportowej berliny, wyposażonej w zawieszenie o kołach niezależnych i "ośmiocylindrowy silnik V", o pojemności blisko dwóch litrów. Mario Rigotti i Alfredo Altavilla (Dyrektor generalny FPT - Fiat Powertrain Technologies) tworzą natomiast oficjalny team Lancii, prowadzący wspaniałą Aurelię Gran Turismo B20 z 1957 roku, wyposażoną w potężne "6 cylindrów w układzie V 60°" o pojemności 2.451 cm i mocy 112 KM przy 5.000 obr/min. Ta doskonała synteza „elegancji i sportowego charakteru” zadebiutowała w wyścigu Mille Miglia w 1951 roku z czterema samochodami prowadzonymi przez słynnych kierowców: Bracco,Valenzano, "Ippocampo" i Grolla. Trzeba pamiętać, że Bracco zwyciężył w kategorii 2000 cm3 i zajął drugie miejsce w klasyfikacji generalnej.
Liczna ekipa reprezentuje Alfę Romeo, biorącą udział w wydarzeniu z oficjalnym zespołem „Pojazdów Historycznych Alfa Romeo” i kilkoma wyjątkowymi modelami przekazanymi do dyspozycji przez Muzeum. Należy podkreślić, że właśnie w tym roku mija osiemdziesiąta rocznica pierwszego zwycięstwa Alfy Romeo w bresciańskim klasyku. W istocie, był rok 1928, kiedy Campari i Ramponi na Alfie 6C 1500 SS zainaugurowali nieporównaną serię zwycięstw w Mille Miglia (11 tryumfów w latach 1928-1947). Taki sam model – oddany w ręce zdobywcy licznych trofeów – Luciano Viaro, jest czołowym przedstawicielem ekipy. Nie zapominajmy również, że model 6C 1500SS zwyciężył nie tylko w 1928 roku, ale i w dwóch reedycjach w naszych czasach (2005 i 2007), a ponadto wywalczył pierwsze miejsce w Mille Millas Argentina 2007.
Na krętych drogach Mille Miglia zobaczyć też można Alfę 6C 1750 Gran Sport, pierwszą na mecie rajdu "Freccia Rossa" w 1930 roku, z Nuvolarim za kierownicą. Wielkie zainteresowanie wzbudzają również trzy inne modele Alfy Romeo biorące udział w edycji 2008 historycznego rajdu: Alfa 1900 Sport Spider (1954), Alfa 2000 Sportiva (1954) oraz Alfa 1900 Super Sprint (1955). Ekipa "Pojazdów Historycznych Alfa Romeo" przedstawiła także model 6C 2300 “1OOO Miglia” z 1938 roku, prezentowany przez Włoski Rejestr Alfy Romeo oraz 6C 1750 Gran Sport (1931) prowadzony przez duet Scalise – Claramunt, przedstawicieli nowo powstałego zespołu Alfa Romeo Argentina.
Poza tymi modelami o niezrównanej wartości, które zapisały najpiękniejsze karty historii międzynarodowej motoryzacji, w wydarzeniu bierze udział również nowa Lancia Delta, którą po raz pierwszy będzie można podziwiać na drodze. W istocie, egzemplarz nowej Lancii Delta, jeszcze przed oficjalną premierą przewidzianą na czerwiec, prowadzi Sekretarz Generalny Sandro Binelli, który bierze udział w całym wydarzeniu. Oprócz tego przejazd cennych modeli historycznych został paradą nowych Fiatów 500, zapewniając rozrywkę licznym miłośnikom motoryzacji, którzy co roku wypełniają place i ulice przemierzane przez kolumnę "Mille Miglia".
Spotkanie 371 zgłoszonych załóg, od dawna określone "najbardziej prestiżowym obwoźnym muzeum świata", zaplanowano na 15 maja w "Mille Miglia Paddock" na terenach targowych w Brescii – obszarze całkowicie poświęconym wydarzeniu, gdzie marki Joint Presenting Sponsor mogły zaprezentować swoje inicjatywy. Można było podziwiać fascynującą Alfę 8C Spider, samochód "otwarty" – wywodzący się od modelu Alfa 8C Competizione – który zostanie wyprodukowany w limitowanej edycji 500 egzemplarzy. Można było zamówić jedną z 11 Alf Spider Mille Miglia, bardzo krótkiej specjalnej serii, poświęconej 11 zwycięstwom Alfy Romeo w tych prestiżowych zawodach. Każdy z egzemplarzy będzie wyposażony w srebrną tabliczkę upamiętniającą jeden z tryumfów Alfy Romeo w latach 1928-1947. Alfa Spider Mille Miglia, wyróżniająca się ekskluzywnym kolorem karoserii "Rosso 8C" i logo "czterolistnej koniczynki" na błotniku, zaprezentował specjalne wnętrza z czarnej skóry o czerwonych szwach i będzie wyposażona w potężną jednostkę 3.2 V6 o mocy 260 KM oraz system Electronic Q2.
Na terenie "Mille Miglia Paddock" można było podziwiać i zamówić jeden z naprawdę wyjątkowych pojazdów: "500 Abarth Assetto Corse", mały supersportowy wóz spod znaku skorpiona, wyprodukowany w limitowanej serii (49 egzemplarzy), który stanie się od przyszłego roku bohaterem serii wyścigów torowych i który odświeży dawne zwycięstwa swojego poprzednika, modelu "595 Abarth", stworzonego przez Fiata i udoskonalonego przez geniusza mechaniki, Karla Abartha. W obszarze ekspozycyjnym publiczność mogła podziwiać także historyczny model "595 Abarth" oraz nowy "500 Abarth", w sprzedaży od lipca b.r.