MotoNews.pl

Portret polskiego kierowcy

Portret polskiego kierowcy07.02.2009
Auto polskiego kierowcy to najczęściej Fiat (16%), Volkswagen (14%) lub Opel (14%), o pojemności silnika od 1501 do 2000 cm3 - wynika z badania MotoFinance Track realizowanego przez TNS OBOP. Fiat zajmuje pierwsze miejsce także ...

...wśród samochodów kupionych jako fabrycznie nowe (25%). Z kolei Volkswagen i Opel to dwie najpopularniejsze marki wśród samochodów kupionych z drugiej ręki (po 16%). Uplasowanie się tych dwóch marek na pierwszych miejscach w przypadku samochodów kupionych jako używane wiąże się ze sprowadzeniem dużej ilości tych pojazdów z krajów UE, głównie Niemiec.

Fiat cieszy się największą popularnością w regionie południowym (województwa śląskie oraz małopolskie), w którym użytkowanie tej marki deklaruje prawie jedna trzecia respondentów (32%). Dla porównania, na zakup Volkswagena oraz Opla w tym regionie zdecydował się zaledwie jeden na dziewięciu badanych (po 11%). Odwrotną sytuację możemy zaobserwować w regionie północno – zachodnim (województwo zachodniopomorskie, wielkopolskie oraz lubuskie), gdzie Volkswagena wybrał co piąty respondent (20%), zaś Fiata co dwunasty (8%).

Polscy kierowcy jeżdżą najczęściej (48%) samochodami wyposażonymi w silniki o pojemności 1501 do 2000 cm3. Jedna trzecia respondentów wybiera auta o pojemności silnika od 1001 do 1500 cm3 (33%), zaś na silniki do 1000 cm3 decyduje się 12% badanych. Auta z silnikami powyżej 2000 cm3 wybiera zaledwie 5% Polaków.

Analizując wyniki badania można zauważyć różnice dotyczące pojemności silnika, które mogą być związane z przewagą w danym regionie samochodów określonej marki. W regionie południowym (województwo małopolskie oraz śląskie), zdominowanym przez użytkowników Fiata, jeździ zdecydowanie więcej samochodów o małej pojemności silnika - do 1000 cm3 (18%). Mniejsza jest też w tym regionie średnia pojemność silnika, która wynosi 1429 cm3. Z kolei w regionie północno – zachodnim, gdzie przewagę ma Volkswagen, 58% respondentów wybrało pojazdy z silnikami od 1501 do 2000 cm3. W tej części Polski przeciętna pojemność silnika jest nieco wyższa od średniej krajowej i wynosi 1618 cm3.

Ciekawy pod tym względem jest również region wschodni (województwo podlaskie, lubelskie, podkarpackie oraz świętokrzyskie), w którym co dziewiąty Polak (11%) zdecydował się na auto z silnikiem ponad 2000 cm3; średnia pojemność silnika w tym regionie to 1624 cm3.

„Ze względu na relatywnie małą sprzedaż samochodów nowych w stosunku do aut używanych, w najbliższym czasie nie należy się spodziewać dużych zmian w strukturze najpopularniejszych marek samochodów osobowych w Polsce” – komentuje wyniki badania dr Magdalena Sawińska, Lider Sektora Badań Rynku Motoryzacyjnego TNS OBOP.

Dane pochodzą z badania MotoFinance Track, które było realizowane przez TNS OBOP w ramach badania OMNIMAS w okresie 21 – 25 sierpnia 2008 r. oraz 4 – 8 września 2008 r., na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 15 lat i więcej; łączna liczba wywiadów 2010.

Źródło: TNS OBOP, foto: Fiat
wybierz inną markę ...
  • wybierz inną markę ...
  • Najpopularniejsze
  • Abarth
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • BYD
  • Chery
  • Chevrolet
  • Chrysler
  • Citroen
  • Cupra
  • Dacia
  • Dodge
  • DS Automobiles
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Isuzu
  • Jaguar
  • Jeep
  • KIA
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Leapmotor
  • Lexus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo
  • Pozostałe marki
  • Bugatti
  • Cadillac
  • Daewoo
  • Daihatsu
  • Hummer
  • Lada
  • Lincoln
  • Lotus
  • McLaren
  • Pagani
  • Rover
  • Saab
  • Tata