Freemont bazuje na platformie modelu Dodge Journey i jest pierwszym pojazdem marki Fiat powstałym w wyniku współpracy w ramach Chrysler Group. Będzie produkowany w meksykańskiej fabryce w Toluca, tej samej, w której powstają modele 500 przeznaczone na potrzeby rynku amerykańskiego.
Nazwa według producenta ma przywodzić na myśl poczucie wolności, przyjemność płynącą z życia na łonie natury, przygodę i opanowanie w radzeniu sobie ze wszelkimi sytuacjami. Fiat Freemont ma odpowiadać potrzebom rodzin poszukujących przestronnego, wygodnego i wszechstronnego pojazdu, który sprostałby wymaganiom hektycznego dnia codziennego i spisał się także wtedy, gdy członkowie rodziny postanowią wybrać się gdzieś na weekend.
Freemont ma 489 cm długości, 188 cm szerokości i wysokość 172 cm, a jego koła rozstawione są w odległości 289 cm. We wnętrzu zamontowano siedem foteli, miejsce w trzecim rzędzie można zająć wygodnie dzięki temu, że drzwi samochodu otwierają się pod kątem 90 stopni. Fotele w trzecim rzędzie można złożyć w prosty sposób i schować w podłodze, by stworzyć przestronną platformę bagażową o pojemności 1461 litrów.
Fotele w drugim rzędzie zamontowano nieco wyżej od tych w pierwszym rzędzie, a trzeci rząd foteli umocowano jeszcze nieco wyżej, dzięki czemu pasażerowie mogą swobodnie obserwować to, co dzieje się wokół samochodu. Deska rozdzielcza z chromowanymi elementami wydaje się owijać wokół kabiny, wskaźniki zupełnie nie przypominają tych z Dodge’a Journeya system informacyjno-rozrywkowy wyposażono w duży, kolorowy ekran dotykowy.
Design nadwozia charakteryzuje się muskularnymi, zdecydowanymi liniami w przedniej części, z nowymi zderzakami i kratką atrapy chłodnicy. Wygląd tyłu zmodyfikowano, dodając nowy zderzak i tylne światła LED.
Fiat Freemont będzie oferowany jedynie w dwóch wariantach wyposażeniowych. Oba będą posiadały siedem foteli, trójstrefową klimatyzację, system bezkluczykowy, elektroniczny system utrzymywania przez samochód stałej prędkości podróżnej, komputer pokładowy, system monitorowania ciśnienia w oponach, światła przeciwmgielne i radioodbiornik sterowany za pomocą kolorowego ekranu dotykowego oraz przycisków umieszczonych na kierownicy.
Bogatszy wariant będzie dodatkowo wyposażony w 17-calowe felgi, radio z ekranem dotykowym 8,4”, kartę SD i odtwarzacz DVD, system Bluetooth, czujniki parkowania, składane lusterka boczne, automatyczną aktywację reflektorów, przyciemnianą szybę tylną i relingi dachowe.
Fiat Freemont będzie posiadać napęd na tylną oś, a pod maską znajdzie się turbodiesel o mocy 140 KM lub 2-litrowy MutliJet o mocy 170 KM współpracujące z przekładnią manualną. W późniejszym czasie producent zamierza także wprowadzić wersję z napędem na wszystkie koła i silnikiem 2.0 MultiJet o mocy 170 KM lub 3,6-litrową jednostką benzynową V6 o mocy 276 KM, współdziałającymi z przekładnią automatyczną. Z wyjątkiem 3,6-litrowego silnika, który należy do rodziny Pentastar Chryslera i skrzyni automatycznej, wszystkie jednostki napędowe będą produkowane przez Fiat PowerTrain.
O bezpieczeństwo w nowym Fiacie standardowo zadba siedem poduszek powietrznych, ABS z asystentem hamowania, ESP z funkcją Hill-Holder umożliwiającą zatrzymanie samochodu na wzniesieniu oraz ERM (electronic roll mitigation – układ stabilizacji przechyłów).