...funkcjonalności, zwrotności, przestrzeni, niezawodności i komfortu w segmencie samochodów miejskich.
Panda to także pierwszy samochód miejski (o długości nadwozia nieprzekraczającej 4 metrów) wyposażony w silnik Diesla (1986 r.), a także napęd na cztery koła (1983 r.). W 1990 roku powstała także ekologiczna wersja Panda Elektra, która była jednym z pierwszych dostępnych na rynku samochodów z napędem elektrycznym. W 2004 roku, jako pierwszy miejski samochód z napędem 4x4, Panda odwiedziła obóz- bazę pod Mount Everest na wysokości 5,200 m.n.p.m.
Trzecia generacja tego popularnego modelu jest samochodem w pełni dojrzałym, idącym o krok dalej jeśli chodzi o komfort, zaawansowanie technologiczne i wyposażenie w zakresie bezpieczeństwa. Wyróżnia się także nowoczesnym, harmonijnym wyglądem. Nie straciła przy tym nic ze swojego sympatycznego uroku i "zadziornego" charakteru, który od początku wyróżniał Pandę spośród konkurencji.
Ponieważ każdy z użytkowników wymaga od samochodu czegoś innego, nowa generacja Pandy została zaprojektowana tak, aby przy niewielkich gabarytach do maksimum wykorzystać przestrzeń nadwozia. Auto nadal mieści się w segmencie samochodów miejskich, mimo że jego nadwozie nieznacznie urosło, dzięki czemu zapewnia jeszcze większe bezpieczeństwo i komfort pasażerów. Nadwozie o długości 365 cm, szerokości 164 cm i wysokości 155 cm swobodnie pomieści pięć osób i oferuje jeden z największych bagażników w swoim segmencie. Dopracowano także funkcjonalność samochodu dodając liczne schowki we wnętrzu kabiny i możliwość wielorakiej konfiguracji przednich i tylnych foteli.
Pierwsze egzemplarze zjadą z taśm produkcyjnych już pod koniec bieżącego roku.
Nowy styl w duchu funkcjonalności
Stylistycznie nowa Panda czerpie ze sprawdzonych, najbardziej modnych wzorców. Sylwetka, w porównaniu z poprzednikiem, została nieco zaokrąglona. Z zewnątrz samochód sprawia wrażenie solidnego i praktycznego. Wysoka szyba przednia harmonijnie przechodzi w nieco wypukłą maskę, która łączy się z elegancką osłoną chłodnicy. Na nowo zaprojektowane lampy przednie, o zaokrąglonym kształcie wyposażono dodatkowo w światła do jazdy dziennej.
Z boku samochód również prezentuje się nowocześnie. Cechy charakterystyczne poprzedniej generacji zinterpretowano tutaj na nowo. Trzecia boczna szybka nabrała teraz bardziej obłych kształtów i doskonale wkomponowuje się w delikatniejsze linie nadwozia. Również zderzak i listwy boczne znacznie zaokrąglono. Wyraźnie zaznaczono linie nadkoli, co dodaje autu bardziej "uterenowionego" wyglądu, i jednocześnie stanowi nawiązanie do pierwszej generacji modelu. Pokrywa bagażnika, podobnie jak w poprzedniej generacji, znacznie odstaje względem tylnej szyby, co jeszcze bardziej wzmacnia wrażenie krągłości.
Wnętrze konsekwentnie nawiązuje do zewnętrznych elementów stylistycznych nadwozia. Jest przy tym przestronne, funkcjonalne i zapewnia pasażerom komfort podróżowania porównywalny z samochodami wyższych segmentów. Szeroki wachlarz możliwości adaptacji wnętrza był zawsze mocną stroną Pandy. Również w przypadku trzeciej generacji tylną kanapę można składać i przesuwać, a oparcie przedniego fotela pasażera składa się tworząc praktyczny stolik. Taka swoboda dostosowania wnętrza, nieczęsto spotykana w samochodach tej kategorii, w połączeniu z dodatkowym schowkiem w bagażniku umożliwia, po złożeniu tylnej kanapy, uzyskanie płaskiej przestrzeni bagażowej.
Deska rozdzielcza swoim kształtem przypomina muszlę. Zachowuje przy tym doskonałą funkcjonalność i ergonomię. Znaleziono też miejsce na dużą kieszeń do przechowywania przedmiotów, podobną do tej jaką znamy z pierwszej generacji modelu. Całość otoczona jest ciekawą kolorystycznie „ramką", która płynnie przechodzi w panel przycisków i obudowę kierownicy. W górnej części tej ciekawej obudowy umieszczono nawiewy i poduszkę powietrzną pasażera. Taki układ również stanowi nawiązanie do pierwszej generacji Pandy, gdzie wszystkie dodatkowe elementy były jakby "podczepione" do głównej, materiałowej części deski.
Jakość i niezawodność na najwyższym poziomie
Nowa Panda to projekt, któremu od samego początku przyświecał jeden cel: ulepszyć - w drodze ewolucji - popularny model poprzednika i równocześnie umocnić koncern Fiata na pozycji niekwestionowanego lidera w segmencie samochodów miejskich. Dlatego też, od początku pracy nad nowym modelem, Fiat wyznaczył sobie najwyższe standardy jakości w zakresie prac projektowych i inżynieryjnych.
Na potrzeby produkcji nowej Pandy uruchomiono nową linię produkcyjną w zakładzie "Giambattista Vico" w Pomigliano D'Arco niedaleko Neapolu. Jest to zaawansowany technologicznie zakład, który w pełni spełnia obecne normy jakości produkcji wg World Class Manufacturing. WCM to szereg procesów przeprowadzanych w zakładach produkcyjnych Fiata, który ma na celu redukcję nieefektywnej produkcji i osiągnięcie doskonałej jakości wytwarzanych samochodów.
Wprowadzone w różnych działach zakładu innowacje pozwoliły obniżyć koszty i zwiększyć elastyczność produkcji, co w połączeniu ze zwiększeniem efektywności pracy na linii montażu ma zaowocować produktem finalnym o doskonałej jakości i niezawodności.
Dla przykładu, dział budowy karoserii w nowym zakładzie składa się z całkowicie zautomatyzowanych linii transportujących podzespoły (bez użycia wózków widłowych), automatycznego systemu montażu i łączenia bloków "Open-Gate" złożonego z 14 robotów, które w jednym czasie mogą obsługiwać 84 punkty spawania, oraz automatycznej linii (tzw. Hanging Line), na której następuje montaż części ruchomych karoserii (drzwi, pokrywy bagażnika i silnika) przy użyciu 603 zaawansowanych robotów.
Innowacyjne technologie mają zastosowanie także na linii montażu. Znajdziemy tu tzw. „trim line", która poruszając elementy zapewnia dostęp pod kątem 360 stopni, oraz elektromagnetyczny system podnoszenia nowej generacji, który umożliwia lepsze łączenie elementów mechanicznych z nadwoziem w fazie montażu samochodu.
I w końcu, pomieszczenie pomiarowe wyposażono w szereg maszyn pomiarowych, które dokonują pomiaru gotowych elementów w około 2000 - 3000 punktów. Ostatecznie przy pomocy systemu kontroli jakości następuje porównanie uzyskanych danych pomiarowych z modelem i symulacja montażu elementów w punktach łączenia.
Poza jakością samej konstrukcji nowej Pandy, położono także nacisk na wybór materiałów, dopasowanie kolorów i elementów wykończenia wnętrza. W efekcie wnętrze samochodu jest przyjemne dla oka i ucha i wykazuje doskonałą jakość wykonania.
Niespotykane w tym segmencie przestrzeń i komfort
Pięciodrzwiowe, wyjątkowo przestronne nadwozie nowej Pandy, niczym w samochodzie z wyższego segmentu, udowadnia, że Panda należy do klasy super-kompaktów. Małe wymiary zewnętrzne to cecha, której nie da się przecenić jeśli zamierzamy użytkować samochód w mieście.
Ale Panda daje coś więcej. Dynamika i komfort porównywalne z samochodami klasyfikowanymi o klasę wyżej, pozwalają swobodnie podróżować nawet na dłuższych, pozamiejskich trasach. Samochód prowadzi się łatwo, rozmieszczenie wskaźników i przyrządów pokładowych jest funkcjonalne i ergonomiczne, we wnętrzu znajduje się wiele schowków na drobne przedmioty. Ponadto oparcia przednich foteli skonstruowano i dopasowano w taki sposób, aby wysunięte do tyłu nie utrudniały dostępu do tylnej kanapy. Dźwignia zmiany biegów umieszczona pośrodku deski rozdzielczej, wysoka pozycja kierowcy, oraz duże powierzchnie przeszklone zapewniają, tak kierowcy jak i pasażerom, doskonałą widoczność i możliwość kontroli.
Konstrukcję zawieszenia oparto na sprawdzonych rozwiązaniach: z przodu zastosowano niezależne zawieszenie na kolumnach McPhersona, a z tyłu zawieszenie półzależne z belką skrętną.
Silniki i systemy ochrony środowiska
Nowy Fiat Panda został zaopatrzony w jednostki napędowe, które wytyczają nowe ścieżki pod względem osiągów, ekonomii i ochrony środowiska.
Nowością w gamie silnikowej Pandy są dwucylindrowe 0.9 TwinAir Turbo i 0.9 TwinAir o mocy, odpowiednio 85 KM i 65 KM. Pierwszy z nich został uhonorowany prestiżową nagrodą "International Engine of the Year 2011". Obie jednostki standardowo wyposażono w system Start&Stop, który wyłącza silnik podczas dłuższych zatrzymań np. w czasie postoju w korku. Pozwoliło to jeszcze bardziej zredukować zużycie paliwa i poziom emisji CO2. Gamę benzynowych jednostek napędowych uzupełnia zmodernizowana wersja znanego już silnika 1.2 Fire o mocy 69 KM.
W ofercie znajdziemy również silnik Diesla 1.3 Multijet II 75 KM, który także standardowo wyposażono w system Start&Stop. Silnik ten należy do drugiej generacji silników Multijet. Zastosowano w nim szybciej reagujące wtryskiwacze, zdolne podawać paliwo w krótszych cyklach. Ilość dostarczanego paliwa może być teraz regulowana w kilku oddzielnych fazach, przy czym system dostosowuje każdą z nich indywidualnie, zależnie od poprzedniej. Zawór wspomagający z regulowanym tłoczkiem pozwala wykonać nawet 8 operacji wtrysku podczas jednego cyklu co przekłada się na większą prędkość, elastyczność i precyzję w kolejno następujących fazach operacji.
Ostatnimi z dostępnych silników są silniki zasilane dwoma rodzajami paliwa: 0.9 TwinAir Turbo Natural Power o mocy 80 KM (benzyna/metan) i 1.2 EasyPower (benzyna/LPG) osiągający 69 KM. Zastosowanie technologii zasilania gazem dowodzi zaangażowania jakie Fiat Automobiles wkłada w kwestię ochrony środowiska i rozwoju technologii z nią związanej. Nowa Panda została także wyposażona we wskaźnik momentu zmiany biegów (GSI). Jest to swego rodzaju "co-pilot", który wskazuje kierowcy najlepszy moment na zmianę przełożenia. Pozwala to optymalnie wykorzystywać moment obrotowy silnika i uczynić jazdę jeszcze bardziej ekologiczną.
Panda dla każdego
Początkowo nowa generacja Pandy będzie oferowana z napędem na koła przednie - Panda 4x4 dołączy do oferty nieco później - w drugiej połowie roku 2012. Do wyboru przewidziano cztery jednostki napędowe, trzy wersje wyposażenia, dziesięć kolorów nadwozia, cztery wersje wykończenia wnętrza, dwa rodzaje kołpaków na koła lub felgi aluminiowe w rozmiarach 14" i 15". W sumie auto będzie można dostosować do indywidualnych upodobań w ponad 600 kombinacjach.
W sferze bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów samochód wyposażono w 4 poduszki powietrzne (przednie i kurtyny boczne), ABS z systemem wspomagania hamowania BAS (Brake Assist System), przednie pasy bezpieczeństwa z napinaczami, system do montażu fotelików dziecięcych Isofix, zagłówki przednich foteli antiwhiplash, zagłówki tylne i światła do jazdy dziennej. Wszystkie te elementy wchodzą w skład wyposażenia standardowego.
Dodatkowo w wyposażeniu dostępne są elementy niespotykane dotychczas w tej klasie samochodów: nowy system nawigacyjno-multimedialny "Blue&Me-TomTom LIVE", duży, przezroczysty, otwierany elektrycznie szklany dach "Skydome", system audio Hi-Fi z odtwarzaczem CD/MP3, oraz wspomaganie kierownicy Dualdrive „city" , które występuje w standardzie dla każdej wersji.
System nawigacyjno-multimedialny "Blue&Me TomTom LIVE" zapewnia bezstresowe prowadzenie szczególnie podczas jazdy w nieznanym mieście. Łączy on w sobie zalety tradycyjnych systemów nawigacyjnych z możliwością podłączenia dodatkowych, przenośnych urządzeń multimedialnych.
"Blue&Me TomTom LIVE" umożliwia bezpieczne korzystanie z telefonu komórkowego, czy przenośnych odtwarzaczy muzyki bez konieczności odrywania rąk od kierownicy. Ponadto dysponuje nowoczesnym urządzeniem nawigacyjnym, które na wyświetlaczu wbudowanym w deskę rozdzielczą wskazuje precyzyjne informacje o trasie, które dodatkowo mogą być uaktualniane w czasie rzeczywistym.
Wkrótce do sprzedaży wejdzie także zautomatyzowana przekładnia zmiany biegów Dualogic w połączeniu z silnikami typu TwinAir. Przewidziano także wprowadzenie nowego, innowacyjnego systemu automatycznego hamowania, który potrafi zatrzymać samochód jadący z prędkością 30 km/h jeżeli specjalne sensory wykryją nagle pojawiającą się przeszkodę.