Kryzys to doskonały moment, by przyjrzeć się priorytetom i chwycić nadarzające się okazje – mówi John Elkann, prezes Fiata. Tak było na przełomie 2008 i 2009 z Chryslerem – dodaje. Wypowiedź Elkanna wpisuje się w nowy trend, który od jakiegoś czasu obowiązuje na rynku. Kryzys, w kolejnych swoich odsłonach, wymusił na wielu firmach i koncernach nowe podejście. Zamiast załamywać ręce, szefowie zmuszają swoich analityków do poszukiwania oszczędności i wykorzystywania niestabilnej sytuacji ekonomicznej do realizacji korzystnych transakcji. Całość z założenia ma doprowadzić do uzyskania przewagi rynkowej.
Fiat mimo swoich deklaracji sam zmaga się ze skutkami kryzysu. We wrześniu udział koncernu w rynku europejskim spadł do poziomu 7,3%, w porównaniu z zeszłorocznym wynikiem, który wynosił 8,2%. Powodem tej sytuacji jest zmniejszona liczba zamówień. Firma nie podjęła również ostatecznej decyzji w sprawie wykorzystania fabryki Mirafiori. Mimo to Elkann twierdzi, iż Fiat jest gotowy wykorzystać każdą nową okazję.