Średnia ocena modelu na podstawie opinii »
użytkowników publikowanych w dziale »
opinie kierowców - oceń swoje auto »
eeeee
brak opinii

Dodge Ramcharger

Dodge Ramcharger to kultowy, pełnowymiarowy SUV produkowany przez amerykańską firmę Chrysler pod marką Dodge od 1974 do 1993 roku.

Historia jego sukcesu opiera się na połączeniu wytrzymałości, imponujących osiągów oraz zdolności terenowych, które uczyniły go jednym z najbardziej rozpoznawalnych i pożądanych modeli wśród miłośników off-roadu.

Dodge Ramcharger był odpowiedzią marki Dodge na konkurencyjne modele, takie jak Chevrolet Blazer i Ford Bronco, i szybko zdobył popularność w Stanach Zjednoczonych. Pomimo że jego produkcja zakończyła się w latach 90., Ramcharger nadal pozostaje ikoną w świecie klasycznych amerykańskich SUV-ów.

Dodge Ramcharger (1974–1980)

Pierwsza generacja Ramchargera została wprowadzona na rynek w 1974 roku i bazowała na podwoziu pełnowymiarowego pickupa Dodge D-Series.

Początkowo Ramcharger dostępny był jako dwudrzwiowy SUV z opcją zdejmowanego twardego dachu, co nadawało mu uniwersalnego charakteru. Model wyróżniał się masywnym i prostym wyglądem, typowym dla amerykańskich pojazdów terenowych z lat 70. Jego wysoko zawieszony przód i wyraźnie zaznaczone błotniki podkreślały jego zdolności terenowe.

Pierwsza generacja Ramchargera była dostępna z szeroką gamą silników, co było standardem dla amerykańskich pojazdów tego okresu. W ofercie znalazły się silniki sześciocylindrowe, jak i potężne V8:

  • 3.7 l Slant Six – sześciocylindrowy silnik rzędowy ceniony z powodu niezawodności.
  • 5.2 l V8 – jedna z najpopularniejszych jednostek napędowych oferująca doskonałą równowagę między mocą a wydajnością.
  • 5.9 l V8 – potężniejsza jednostka oferująca więcej mocy dla tych, którzy potrzebowali większych osiągów, szczególnie podczas jazdy w terenie.
  • 7.2 l V8 (440) – największy dostępny silnik oferujący imponującą moc i moment obrotowy, popularny wśród entuzjastów, którzy wykorzystywali Ramchargera do holowania lub jazdy off-road.

Dodge Ramcharger pierwszej generacji był dostępny z napędem na tylną oś (RWD) lub z napędem na cztery koła (4WD), co czyniło go idealnym pojazdem do jazdy w trudnym terenie. Wersje z napędem 4WD oferowały wysoką dzielność terenową dzięki solidnemu zawieszeniu i możliwościom blokady mostów.

W pierwszej generacji Ramchargera nie było wielu dedykowanych wersji specjalnych, ale klienci mogli wybierać spośród różnych poziomów wyposażenia, które obejmowały dodatkowe funkcje, takie jak klimatyzacja, radio AM/FM i lepsze wykończenie wnętrza.

Dodge Ramcharger (1981–1993)

Druga generacja Ramchargera została zaprezentowana w 1981 roku i wprowadziła istotne zmiany w konstrukcji i designie pojazdu. Jedną z kluczowych zmian było wprowadzenie stałego dachu, co zwiększyło sztywność nadwozia oraz bezpieczeństwo.

Ramcharger drugiej generacji charakteryzował się bardziej nowoczesnym, aerodynamicznym wyglądem, z bardziej zaokrąglonymi krawędziami i odświeżoną atrapą chłodnicy.

Ramcharger zyskał na popularności dzięki swoim solidnym właściwościom jezdnym oraz komfortowi, jaki oferował na długich dystansach. Wnętrze stało się bardziej luksusowe, z lepszym wykończeniem i większymi możliwościami personalizacji.

W drugiej generacji oferta silników również była szeroka, ale z czasem jednostki napędowe stały się bardziej efektywne pod względem zużycia paliwa:

  • 3.9 l V6 – jednostka o mniejszej pojemności, która była bardziej ekonomiczna niż tradycyjne V8.
  • 5.2 l V8 – kontynuacja silnika z pierwszej generacji, ale z poprawioną wydajnością.
  • 5.9 l V8 – wciąż popularny wybór, szczególnie dla osób potrzebujących dużej mocy.
  • 7.2 l V8 – dostępny tylko w pierwszych latach drugiej generacji, później wycofany ze względu na rosnące wymagania związane z efektywnością paliwową.

Podobnie jak w pierwszej generacji, Ramcharger drugiej generacji był dostępny z napędem na tylną oś lub z napędem na cztery koła. Wersje 4WD wyposażone były w zaawansowane systemy napędowe i zawieszenia, które pozwalały Ramchargerowi na doskonałą jazdę w terenie.

Pojazd miał również lepsze właściwości drogowe dzięki nowoczesnym układom zawieszenia, co czyniło go bardziej wszechstronnym SUV-em, zarówno do codziennej jazdy, jak i off-roadu.

W latach 80. i 90. Dodge Ramcharger doczekał się kilku interesujących edycji specjalnych:

  • Ramcharger SE (Special Edition) – oferował bogatsze wyposażenie wnętrza, lepsze materiały wykończeniowe oraz dodatkowe funkcje, takie jak bardziej zaawansowane systemy audio i klimatyzacja.
  • Ramcharger Royal SE – była to jeszcze bardziej luksusowa wersja, z dodatkowymi chromowanymi akcentami na nadwoziu, skórzanymi fotelami oraz opcjonalnym tempomatem i elektrycznie sterowanymi szybami.
  • Ramcharger Prospector – wersja skoncentrowana na klientach potrzebujących cięższego pojazdu do pracy w terenie. Wyposażona była w dodatkowe osłony podwozia, wytrzymalsze zawieszenie i funkcje ułatwiające jazdę w trudnych warunkach.
  • Ramcharger AW-100 – specjalna wersja dostępna wyłącznie na rynek meksykański, produkowana w lokalnej fabryce Chryslera. Ta wersja miała unikalne specyfikacje i była produkowana nawet do końca lat 90., kiedy model Ramcharger nie był już dostępny w USA.

Koniec produkcji i dziedzictwo Ramchargera

W 1993 roku Dodge zakończył produkcję Ramchargera na rynku amerykańskim, ale model ten był kontynuowany na rynek meksykański aż do 2001 roku. Dodge Ramcharger w tym regionie utrzymał swoją popularność jako SUV do pracy i rekreacji, zwłaszcza w wersji AW-100.

Mimo zakończenia produkcji, Dodge Ramcharger pozostaje ikoną amerykańskiego off-roadu. Jego dziedzictwo przetrwało dzięki wielu dobrze zachowanym egzemplarzom, które można spotkać na zlotach miłośników motoryzacji oraz wśród entuzjastów jazdy terenowej.

Powrót Ramchargera?

Wielu fanów Ramchargera od lat spekuluje na temat możliwego powrotu tego modelu w nowoczesnej formie. Przy rosnącej popularności SUV-ów i pick-upów, Dodge mógłby rozważyć wprowadzenie Ramchargera jako elektrycznego lub hybrydowego SUV-a o potężnych osiągach, nawiązując do swojego klasycznego dziedzictwa.

Chociaż oficjalnie nie ma planów dotyczących reaktywacji modelu, pozostaje on w pamięci jako jedna z najważniejszych ikon motoryzacji terenowej.