Dodge Caravan i Dodge Grand Caravan (z długim rozstawem osi) to rodzina minivanów produkowanych przez Chrysler Corporation i sprzedawanych m.in. pod marką Dodge. Od 2008 roku sprzedawany wyłącznie jako Dodge Grand Caravan.
Wprowadzone po raz pierwszy w 1984 roku, od samego początku zrewolucjonizowały rynek motoryzacyjny w segmencie minivanów. Dodge Caravan i jego odpowiedniki stały się pionierami w kategorii samochodów rodzinnych, które łączyły przestronność, komfort oraz praktyczność.
Na przestrzeni lat Dodge Caravan i Grand Caravan ewoluowały wraz ze swoimi pierwowzorami produkowanymi przez Chryslera. W ciągu 36 lat doczekały się pięciu generacji, a każda z nich wprowadzała kolejne innowacje, dostosowując model do zmieniających się wymagań klientów oraz trendów rynkowych.
Dzięki szerokiej gamie jednostek napędowych, bogatej ofercie wyposażenia oraz innowacyjnym rozwiązaniom, Dodge Caravan przez wiele lat pozostawał jednym z liderów rynku.
Dodge Caravan / Grand Caravan (1984–1990)
Pierwsza generacja Dodge Caravan, wprowadzona w 1984 roku, zrewolucjonizowała sposób postrzegania samochodów rodzinnych. Była to odpowiedź Chryslera na rosnące zapotrzebowanie na pojazdy, które oferowały więcej przestrzeni niż typowe sedany, ale były mniejsze i łatwiejsze do prowadzenia niż pełnowymiarowe vany.
Zastosowano nadwozie oparte na platformie S Chryslera, co nadało Caravanowi charakterystyczny kompaktowy, lecz funkcjonalny wygląd, ale sporo było też zapożyczeń z platformy K głównie jeśli chodzi o elementy wnętrza. Przez pierwsze trzy lata produkcji podstawowym silnikiem była rzędowa, czterocylindrowa jednostka 2,2 L zapożyczona z Chryslera. Dostępny był opcjonalny silnik Mitsubishi 2,6 l o mocy 104 KM.
Podstawowe silniki dostępne w pierwszej generacji:
- 2.2-litrowy silnik 4-cylindrowy, o mocy 96 KM i Mitsubishi 2,6 l o mocy 104 KM (1984-1987)
- 2.5-litrowy silnik 4-cylindrowy, o mocy 100 KM (1987-1990) i Mitsubishi 3,0 l V6 z wtryskiem paliwa o mocy 136 KM (1987-1988), poprawiona wersja silnika Mitsubishi o mocy 142 KM dostępna była w latach 1989-1990
- 3.3 L Chrysler EGA V6 o mocy 150 KM dostępny był w 1990 roku
Pierwsza generacja Dodge Caravan była dostępna w dwóch wersjach długości nadwozia: standardowej oraz w przedłużonej wersji Dodge Grand Caravan, co dawało więcej przestrzeni na bagaże oraz dla pasażerów. Samochód oferował konfigurację siedzeń 2+2+3, co oznaczało, że mógł pomieścić do siedmiu osób.
W pierwszej generacji oprócz wersji bazowej dostępne były wersje "Caravan SE" oraz "Caravan LE", które różniły się głównie poziomem wyposażenia. SE była bardziej podstawową wersją, podczas gdy LE oferowała wyższy standard wnętrza oraz dodatkowe opcje, takie jak lepsze wykończenia wnętrza i klimatyzację.
Dodge Caravan / Grand Caravan (1991–1995)
Druga generacja Dodge Caravan bazująca na platformie AS Chryslera została wprowadzona w 1991 roku i wniosła wiele poprawek w porównaniu z poprzednikiem, zarówno pod względem technicznym, jak i stylistycznym. Samochód zyskał bardziej zaokrąglone kształty oraz ulepszony układ wnętrza, który stawiał na jeszcze większy komfort podróżowania.
Rodzaje silników drugiej generacji:
- 2.5-litrowy silnik 4-cylindrowy, o mocy 100 KM
- 3.0-litrowy silnik V6 Mitsubishi, o mocy 142 KM
- 3.3-litrowy silnik EGA V6 Chrysler, o mocy 150 KM (od 1994 roku w wersji o mocy 162 KM)
- 3.8-litrowy silnik EGH V6 Chrysler, o mocy 162 KM (dostępny od 1994 roku)
Najważniejszą innowacją drugiej generacji była poprawa w zakresie bezpieczeństwa – Dodge Caravan był pierwszym minivanem, który oferował napinacze pasów bezpieczeństwa, a w 1994 roku wprowadzono przednie poduszki powietrzne jako standard.
Wersje wyposażenia oprócz bazowej to "SE" i "LE", które były kontynuowane z dodatkowymi opcjami, takimi jak elektryczne szyby, system audio premium oraz wykończenia z prawdziwego drewna w przypadku wersji LE.
Dodge Caravan / Grand Caravan (1996–2000)
Trzecia generacja Dodge Caravan, która zadebiutowała w 1996 roku, Korzystając z platformy NS Chryslera wprowadziła radykalne zmiany pod względem stylu i technologii. Dodge postawił na jeszcze bardziej zaokrąglone i nowoczesne linie nadwozia, a wewnątrz zastosowano nową koncepcję układu siedzeń "Easy-Out Roller Seats", co znacznie ułatwiło składanie i wyjmowanie siedzeń.
Silniki w trzeciej generacji:
- 2.4-litrowy silnik 4-cylindrowy EDZ Chryslera o mocy 150 KM
- 3.0-litrowy silnik V6 Mitsubishi o mocy 150 KM
- 3.3-litrowy silnik EGA V6 Chrysler o mocy 158 KM
- 3.8-litrowy silnik EGH V6 Chrysler o mocy 166 KM (od 1998 roku o mocy 180 KM)
W trzeciej generacji wprowadzono opcjonalny napęd na cztery koła (AWD), co było unikalnym rozwiązaniem w segmencie minivanów w tamtym czasie. To posunięcie znacząco podniosło wszechstronność Caravan, zwłaszcza w regionach o trudniejszych warunkach pogodowych.
Dodge Caravan oferował w tamtym czasie luksusową wersję "ES", która miała sportowy wygląd zewnętrzny, chromowane akcenty i bardziej wyrafinowane wnętrze. Wersja "Grand Caravan" była nadal dostępna w ofercie, a dodatkowo pojawiła się wersja "Sport" z ulepszonym zawieszeniem i dynamiczniejszym wyglądem.
Dodge Caravan / Grand Caravan (2001–2007)
Czwarta generacja Dodge Caravan pojawiła się w 2001 roku i kontynuowała dążenie marki do udoskonalenia minivana pod względem komfortu, bezpieczeństwa i technologii. Nadwozie zbudowane na platformie RS Chryslera stało się jeszcze bardziej opływowe, a wnętrze zostało zoptymalizowane pod kątem ergonomii i funkcjonalności.
Rodzaje silników:
- 2.4-litrowy silnik 4-cylindrowy EDZ Chrysler, o mocy 150 KM
- 3.3-litrowy silnik EGA V6 Chrysler, o mocy 180 KM
- 3.8-litrowy silnik EGH V6 Chrysler, o mocy 200 KM
Nową funkcją w tej generacji była technologia "Stow n Go", czyli system składania tylnych siedzeń w podłodze. Umożliwiło to błyskawiczną zmianę konfiguracji wnętrza, co było bardzo cenione przez rodziny potrzebujące przestrzeni bagażowej.
Wersje "SE", "SXT" i "ES" oferowały różne poziomy wyposażenia, od standardowego po luksusowe. Wersja LWB, czyli Dodge Grand Caravan była nadal dostępna, a Dodge wprowadził także edycje limitowane z okazji różnych rocznic, takich jak "20th Anniversary Edition" w roku modelowym 2004, która wyróżniała się specjalnymi detalami wnętrza i zewnętrznymi akcentami.
Dodge Grand Caravan (2008–2020)
Piąta generacja Dodge Caravan, która zadebiutowała w 2008 roku, była ostatecznym krokiem w ewolucji modelu, zanim produkcja została zakończona w 2020 roku. Zmiany w piątej generacji były najbardziej znaczące pod względem technologii i komfortu jazdy.
Dodge Caravan, w tej generacji sprzedawany tylko pod nazwą Dodge Grand Caravan, oferował jeszcze większą przestronność, nowoczesny design oraz zaawansowane technologie multimedialne i bezpieczeństwa.
Rodzaje silników piątej generacji Grand Caravan:
- 3.3-litrowy silnik EGA V6 Chrysler, o mocy 175 KM (2008-2010)
- 3.8-litrowy silnik EGH V6 Chrysler, o mocy 197 KM (2008-2010)
- 4.0-litrowy silnik V6 Chrysler, o mocy 251 KM (2008-2010)
- 2.8-litrowy silnik Diesla (CRD) o mocy 176 KM (2008-2020)
- 3.6 L V6 Pentastar (2011-2020)
Największym udoskonaleniem była poprawa komfortu podróżowania, z naciskiem na multimedia, takie jak systemy infotainment z ekranami dla pasażerów z tyłu oraz ulepszone systemy nawigacyjne i bezpieczeństwa. Piąta generacja oferowała też system "Stow n Go" w standardzie, co pozwalało na jeszcze łatwiejszą konfigurację wnętrza.
Dodge Grand Caravan piątej generacji był dostępny w wersjach "SE", "SXT" oraz edycjach limitowanych, takich jak "Crew" i "R/T". Wersje te różniły się poziomem wyposażenia, przy czym "R/T" była bardziej sportową wersją, oferującą agresywniejszy wygląd i lepsze osiągi. Wersje limitowane, takie jak Dodge Grand Caravan 30th Anniversary Edition (z okazji 30-lecia modelu), oferowały specjalne wykończenia wnętrza, unikalne kolory lakieru i dodatkowe opcje technologiczne.