Średnia ocena modelu na podstawie opinii »
użytkowników publikowanych w dziale »
opinie kierowców - oceń swoje auto »
eeeee
brak opinii

Dodge Nitro

Dodge Nitro

Dodge Nitro to kompaktowy SUV produkowany przez amerykańską markę Dodge w latach 2006-2012. Jest to samochód, który wyróżnia się na tle konkurencji przede wszystkim swoim muskularnym i surowym wyglądem, co nadaje mu unikalny charakter na rynku SUV-ów.

Nitro był w dużej mierze odpowiedzią marki Dodge na rosnący popyt na kompaktowe i średniej wielkości SUV-y, ale z typowo amerykańskim podejściem, oferując połączenie solidnej konstrukcji, mocnych silników oraz stylu, który kojarzy się z większymi pojazdami terenowymi.

Debiut na targach w Chicago

Dodge Nitro został zaprezentowany jako zupełnie nowy model na targach motoryzacyjnych w Chicago w 2005 roku, a jego produkcja ruszyła rok później, w 2006 roku. Mimo że nie doczekał się formalnych generacji, Nitro przeszedł pewne modyfikacje i usprawnienia w trakcie swojej produkcji.

Wprowadzenie Dodge Nitro było również kolejnym krokiem koncernu Chrysler (właściciela marki Dodge) w celu zdobycia większego udziału w segmencie kompaktowych SUV-ów, który wówczas cieszył się dużym zainteresowaniem.

Dodge Nitro - design i konstrukcja

Nitro od samego początku miał wyróżniać się designem. Jego charakterystyczny, kanciasty wygląd od razu kojarzył się z większymi SUV-ami z oferty marki, takimi jak Dodge Durango. Kanciaste linie nadwozia, duży grill z chromowanymi akcentami oraz wyraźne proporcje tworzyły wrażenie masywności i siły, mimo że Nitro był klasyfikowany jako SUV kompaktowy. Jednym z celów stylistów było stworzenie samochodu, który łączyłby w sobie funkcjonalność z wyglądem przypominającym pojazdy terenowe.

Wnętrze Dodge Nitro, choć proste i funkcjonalne, oferowało przestronną kabinę, która była w stanie pomieścić pięciu pasażerów. Model oferował różne opcje wykończenia wnętrza, od bardziej podstawowych materiałów po skórzaną tapicerkę w wyższych wersjach. Bagażnik również wyróżniał się dużą przestrzenią, którą można było dodatkowo powiększyć dzięki składanym tylnym siedzeniom.

Dodge Nitro - silniki i układy napędowe

W trakcie swojej produkcji Dodge Nitro oferowany był z różnymi jednostkami napędowymi, które miały zapewnić zarówno odpowiednie osiągi, jak i możliwość holowania przyczep oraz pokonywania bardziej wymagających terenów. W zależności od rynku, Nitro dostępny był z kilkoma różnymi silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi.

Silniki benzynowe:

  • 3.7 V6: Podstawową jednostką napędową w Nitro była 3,7-litrowa jednostka V6 o mocy 210 KM. Ten silnik, połączony z czterobiegową automatyczną skrzynią biegów, zapewniał umiarkowane osiągi i solidną moc, która wystarczała do codziennej jazdy, ale także umożliwiała holowanie przyczep i przewożenie cięższego ładunku.
  • 4.0 V6: W bardziej sportowej wersji Nitro R/T zastosowano większy silnik 4.0 V6, który generował 260 KM. Była to najmocniejsza wersja tego modelu, która miała lepsze przyspieszenie i bardziej dynamiczne osiągi. Ten silnik oferowany był głównie w połączeniu z pięciobiegową automatyczną skrzynią biegów.

Silnik wysokoprężny:

  • 2.8 CRD: Na rynkach europejskich Nitro był oferowany także z turbodoładowanym silnikiem wysokoprężnym o pojemności 2,8 litra. Był to czterocylindrowy silnik o mocy 177 KM, który charakteryzował się dobrym momentem obrotowym (410 Nm) oraz lepszą oszczędnością paliwa niż jednostki benzynowe. Silnik ten połączony był z sześciobiegową manualną skrzynią biegów lub pięciobiegową automatyczną skrzynią, co czyniło go bardziej ekonomicznym wyborem dla europejskich klientów.

Napęd i właściwości terenowe

Dodge Nitro był dostępny zarówno z napędem na tylne koła (RWD), jak i w wersji z napędem na cztery koła (4WD). System 4WD w Nitro był bardziej zaprojektowany z myślą o lepszej przyczepności na śliskich nawierzchniach, takich jak śnieg czy błoto, niż do ciężkiego off-roadu. Mimo to, w połączeniu z solidnym zawieszeniem i dużym prześwitem, Nitro sprawdzał się na mniej wymagających trasach terenowych.

Wersje wyposażenia i specjalne edycje

W trakcie produkcji Dodge Nitro oferowany był w kilku różnych wersjach wyposażenia, które różniły się zarówno dostępnymi silnikami, jak i poziomem komfortu oraz dodatkowymi funkcjami.

  • SXT: Była to podstawowa wersja wyposażeniowa Nitro, oferująca standardowe funkcje, takie jak elektrycznie sterowane szyby, klimatyzację, system audio z CD i MP3 oraz manualną skrzynię biegów (w przypadku silnika wysokoprężnego). Z czasem wersja SXT była również dostępna z automatyczną skrzynią biegów.
  • SLT: Wersja SLT oferowała nieco więcej udogodnień niż SXT. Do standardowego wyposażenia dodano takie elementy, jak automatyczna klimatyzacja, system nawigacji GPS, lepszy system audio oraz skórzaną kierownicę i gałkę zmiany biegów. Wersja ta była popularna wśród osób, które szukały większego komfortu i bardziej zaawansowanych technologii.
  • R/T: Najbardziej sportowa i jednocześnie najlepiej wyposażona wersja Nitro. Wersja R/T była dostępna z mocniejszym silnikiem 4.0 V6, sportowym zawieszeniem, większymi felgami (20 cali) oraz dodatkowymi elementami stylistycznymi, które podkreślały dynamiczny charakter auta. Wersja R/T była także wyposażona w skórzane fotele, zaawansowany system audio oraz kamerę cofania.
  • Shock Edition: Dodge wprowadził także limitowaną wersję "Shock Edition", która wyróżniała się przede wszystkim unikalnymi kolorami nadwozia, specjalnymi oznaczeniami oraz dodatkowymi elementami stylistycznymi. Była to wersja skierowana do klientów, którzy chcieli jeszcze bardziej spersonalizować swój samochód i wyróżnić się na drodze.

Bezpieczeństwo i technologie

W kwestii bezpieczeństwa Dodge Nitro wyposażony był w szereg systemów wspomagających kierowcę i zapewniających ochronę pasażerów. Do standardowego wyposażenia w większości wersji należały:

  • ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania),
  • ESP (elektroniczny system stabilizacji toru jazdy),
  • system kontroli trakcji,
  • sześć poduszek powietrznych (dwie czołowe, boczne i kurtynowe).

W wyższych wersjach wyposażenia dostępne były także czujniki parkowania, kamera cofania, system monitorowania ciśnienia w oponach oraz system wspomagania ruszania pod górę.

Dodge Nitro - zakończenie produkcji

Produkcja Dodge Nitro zakończyła się w 2012 roku, po zaledwie sześciu latach obecności na rynku. Mimo relatywnie krótkiej produkcji, Nitro zyskał grono lojalnych fanów, głównie dzięki swojemu unikalnemu wyglądowi, solidnym właściwościom jezdnym oraz możliwościom holowania. W wielu aspektach Nitro wyróżniał się na tle konkurencji, oferując typowo amerykański styl i konstrukcję, co czyniło go atrakcyjnym wyborem w segmencie kompaktowych SUV-ów.

Dodge Nitro, choć nie doczekał się następcy, pozostaje istotną częścią historii marki Dodge i jest ceniony przez entuzjastów za swoje niepowtarzalne połączenie stylu, mocy i funkcjonalności. Dziś, po latach od zakończenia produkcji, Nitro zyskuje status samochodu poszukiwanego przez kolekcjonerów, zwłaszcza w limitowanych wersjach takich jak R/T czy Shock Edition, które wyróżniają się sportowym charakterem i wyjątkowym wyglądem.

Dodge Nitro - Fotogalerie

Ostatnie 3 wiadomości związane z Dodge Nitro:

Wielka przywoławcza akcja serwisowa Chryslera

Wielka przywoławcza akcja serwisowa Chryslera Jak donosi Automotive News, ponad 80 tysiecy modeli Dodge Nitro i Jeep Wrangler musi udać się do serwisu! W tylu egzemplarzach dwóch modeli produkowanych przez koncern...

czytaj dalej

Dodge Nitro - nowość w segmencie SUV

Dodge Nitro - nowość w segmencie SUV Jak ożywczy powiew w segmencie SUV klasy średniej nadjeżdża najnowszy Dodge Nitro, którego agresywna stylizacja i dynamiczne osiągi doskonale ilustruje nowatorski...

czytaj dalej

Dodge na Paris Motor Show 2006

Dodge na Paris Motor Show 2006 Dodge zaprezentował w Paryżu jedno auto koncepcyjne i trzy modele produkcyjne, które wkrótce wejdą do sprzedaży w Europie i będą stanowiły trzon nowej strategii rozwoju...

czytaj dalej