Dodge Avenger to samochód, który przez lata swojego istnienia przeszedł ewolucję od sportowego coupe do średniej wielkości sedana.
Obie odsłony modelu miały swoje unikalne cechy – pierwsza wyróżniała się sportowym charakterem i współpracą z Mitsubishi, natomiast druga postawiła na bardziej rodzinny charakter, poprawiając komfort, przestronność oraz osiągi, zwłaszcza w wersjach z silnikami V6.
Dodge Avenger Coupe (1995-2000)
Dodge Avenger pierwszej generacji został wprowadzony na rynek w 1995 roku jako sportowe coupe, które było produkowane we współpracy z Mitsubishi. W rzeczywistości Avenger dzielił platformę z Mitsubishi Eclipse i został zbudowany w Stanach Zjednoczonych w zakładzie w Normal, Illinois. W czasach swojej premiery, Avenger był pozycjonowany jako następca modelu Dodge Daytona, plasując się w segmencie sportowych coupe o umiarkowanej cenie.
Dodge Avenger Coupe z lat 1995-2000 wyróżniał się nisko zawieszonym, opływowym nadwoziem o dynamicznych liniach. Jego długie drzwi, niski dach i agresywnie wyglądające reflektory nawiązywały do sportowych tradycji marki. Wnętrze, choć proste, oferowało ergonomiczny układ deski rozdzielczej oraz wystarczająco miejsca dla czterech pasażerów. Mimo sportowych aspiracji, Avenger był również uznawany za wygodne auto na codzienne dojazdy.
Dostępne były dwie główne jednostki napędowe:
- 2.0-litrowy 4-cylindrowy silnik o mocy 140 KM – był to podstawowy silnik, który zapewniał solidne osiągi, choć nie należał do najmocniejszych w swojej klasie. Silnik ten współpracował z 5-biegową manualną skrzynią biegów lub 4-biegową automatyczną.
- 2.5-litrowy V6 o mocy 155 KM – opcja dla tych, którzy poszukiwali nieco większej dynamiki. W połączeniu z automatyczną skrzynią biegów, V6 nadawało Avengerowi lepsze przyspieszenie i płynniejsze reakcje, chociaż nadal nie zapewniało prawdziwie sportowych osiągów, jakie mogły oferować niektóre rywale.
Pierwsza generacja Avengera była dostępna w dwóch głównych poziomach wyposażenia:
- Base – wersja podstawowa oferująca podstawowe udogodnienia, ale bez zaawansowanych opcji luksusowych.
- ES – bardziej luksusowa i sportowa wersja, która zawierała mocniejszy silnik V6, skórzaną tapicerkę i inne opcje komfortowe. Wersja ES była zdecydowanie bardziej popularna wśród entuzjastów poszukujących komfortu i większej mocy.
Dodge Avenger Sedan (2007-2014)
Po kilku latach przerwy, Dodge Avenger powrócił na rynek w 2007 roku jako średniej wielkości sedan, który miał konkurować z takimi modelami jak Honda Accord, Toyota Camry czy produkowany w latach 2005-2012 amerykański Ford Fusion pierwszej generacji. Tym razem, Avenger został oparty na tej samej platformie co Chrysler Sebring, co pozwoliło na dzielenie zasobów między te dwa modele.
Druga generacja Avengera zyskała bardziej agresywny i muskularny wygląd, który był charakterystyczny dla języka projektowania marki Dodge. Przód samochodu wyróżniał się masywnym grillem w kształcie krzyża (charakterystycznym dla marki Dodge), zaś tylne światła i szerokie błotniki nadawały autu bardziej sportowy charakter. Wnętrze, choć bardziej przestronne i nowocześniejsze w porównaniu z poprzednią generacją, nadal cierpiało z powodu przeciętnych materiałów wykończeniowych.
Druga generacja Avengera była dostępna z różnorodnymi silnikami - pierwszy to 2.4-litrowy 4-cylindrowy silnik o mocy 173 KM – standardowy silnik w wielu wersjach wyposażenia, zapewniający wystarczającą moc do codziennych dojazdów, ale nie oferujący zbyt dynamicznych osiągów. Był to oszczędny silnik, jednak w niektórych przypadkach wydawał się zbyt słaby dla większego i cięższego Avengera. Kolejną jednostką do wyboru był 3.5-litrowy V6 o mocy 235 KM – dostępny w wyższych wersjach wyposażenia i w edycjach sportowych, silnik ten zapewniał znacznie lepsze osiągi, choć nadal nie był klasyfikowany jako prawdziwie sportowa jednostka napędowa.
W 2011 roku Dodge zmodernizował Avengera, oferując jeszcze mocniejszy 3.6-litrowy Pentastar V6 o mocy 283 KM – ta jednostka napędowa była punktem zwrotnym dla modelu, oferując znacznie większą moc i dynamikę, która zbliżyła Avengera do bardziej sportowych konkurentów. Pentastar V6 stał się znakiem rozpoznawczym dla wielu modeli marki Dodge, a Avenger z tym silnikiem zdobył uznanie za poprawione osiągi i płynność pracy.
Druga generacja Avengera była dostępna w kilku wersjach wyposażenia, w tym:
- SE – podstawowa wersja oferująca standardowe wyposażenie, w tym klimatyzację, system audio z czterema głośnikami oraz 16-calowe felgi stalowe.
- SXT – wyższy poziom wyposażenia z lepszymi materiałami wnętrza, systemem audio premium oraz opcjonalnym ekranem dotykowym. Wersja ta była popularna wśród klientów poszukujących nieco większego komfortu.
- R/T – wersja sportowa Avengera, dostępna z mocniejszym silnikiem V6, usztywnionym zawieszeniem, 18-calowymi felgami oraz sportowymi akcentami wnętrza. Avenger R/T był bardziej dynamiczną odmianą modelu, choć nadal bardziej nastawioną na komfort niż ekstremalne osiągi.
W ramach faceliftingu w latach 2013-2014, Dodge wprowadził wersję Avenger Blacktop Edition, która miała czarny, agresywnie stylizowany grill, 18-calowe czarne felgi aluminiowe oraz przyciemnione elementy zewnętrzne. Wersja ta celowała w młodszych klientów, którzy szukali bardziej stylowego i agresywnego wyglądu swojego samochodu.
Ostatnie lata produkcji i wycofanie modelu
Dodge Avenger zakończył swoją produkcję w 2014 roku. Powód wycofania był związany z konsolidacją oferty w koncernie FCA (Fiat Chrysler Automobiles). Miejsce Avengera w gamie modelowej częściowo zajął Chrysler 200, który był zbudowany na tej samej platformie. FCA zdecydowało się na rozwój większych modeli SUV-ów, takich jak Dodge Journey oraz Dodge Durango, które zyskały na popularności w tym okresie.
Pomimo zakończenia produkcji, Dodge Avenger pozostaje ciekawą propozycją na rynku wtórnym, szczególnie w wersjach z silnikiem Pentastar V6, które oferują niezłe osiągi za przystępną cenę.
Choć Avenger nie osiągnął sukcesu porównywalnego z takimi rywalami jak Honda Accord czy Toyota Camry, oferował solidne osiągi, konkurencyjną cenę oraz unikalny, muskularny design, który przyciągał klientów poszukujących czegoś nietuzinkowego w segmencie sedanów średniej wielkości. Wersje specjalne, takie jak Dodge Avenger R/T czy Avenger Blacktop Edition, dodały mu nieco sportowego charakteru, który wyróżniał go na tle bardziej konwencjonalnych konkurentów.